امکان ندارد در جامعه ای ظلم باشد و حکومت آن دوام پیدا کند – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه(۲۹ مهرماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی گل‌محمد منصوری در آغاز سخن بیان کرد: با توجه به این‌که ماه ربیع‌الاول است و هفته گذشته هم پیرامون بعثت و رسالت پیامبر(ص) موضوعاتی بیان شده است، اما آن‌قدر موضوع وسیع و گسترده‌ای است که هرچه صحبت بشود باز هم نمی‌توان سیرت پیامبر(ص) را به طور کامل بیان کرد؛ چون پیامبر(ص) شخصیتی جهانی، و برای اصلاح جامعه بشری می‌باشند. پیامبر(ص) فرمودند:(انما بعثت معلما) من به عنوان معلم جامعه بشری مبعوث شدم. همچنین فرمودند: (انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) من آمده‌ام تا مکارم اخلاق انسانیت را به کمال برسانم. پیامبر ما(ص)، خاتم الانبیاء هستند و بعد از پیامبر ما، رسول دیگری نیست. قانونی که پیامبر(ص) آوردند، جامع و کامل است. بعثت حضرت محمد(ص)، پایان‌دادن به تمام برنامه‌های انبیاء قبلی است، مگر در سه مطلب: توحید، نبوت و معاد که محور مشترک تمام انبیاء بوده است، اما در مسائلی دیگر برنامه‌های پیامبر(ص) فرق می‌کند.

ایشان تصریح کرد: اگر امت اسلام به فرامین قرآن عمل کنند، وضع آن‌ها از حالت فعلی که بر آن‌ها به وجود آمده است، بهتر می‌بود. متاسفانه ما مسیر حرکت پیامبر(ص) را اشتباه رفته‌ایم. آیه‌ی قرآنی که در ابتدا تلاوت شد، از منت‌های خدای متعال صحبت می‌کند و بزرگ‌ترین نعمت این بود که خداوند برای مسلمانان، پیامبری از جنس خودشان فرستاد. پیامبر اکرم(ص) چهار وظیفه داشتند: آیات را بر امت می‌خواند و به یاران خود آموزش قرآن می‌داد. تزکیه اعتقادی می‌کرد. پیامبر(ص) آمد تا ثابت کند که به جز خدا، خدایی دیگر نیست. پیامبر(ص) درون مردم را صفا می‌داد و توحید در الوهیت و معبودیت را برای امت معرفی می‌کرد. ایشان برای مردم معلم بود و به آن‌ها دانش و حکمت می‌آموخت.

وی ادامه داد: خداوند متعال در جایی دیگر می‌فرماید: همانا پیامبری از وجود خودتان برای شما آمد که بر ایمان شما حریص است و با اهل ایمان مهربان و رئوف می‌باشد. این‌ها همه برای ما درس است درس است که اخلاق پیامبر(ص) را در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تمام ابعاد دیگر زندگی ملاک عمل قرار دهیم.

خداوند متعال خطاب به رسول اکرم(ص) می‌فرماید: ما تورا نفرستادیم مگر به عنوان رحمتی برای تمام عالم. ایشان حتی برای حیوانات هم رحمت بودند. پیامبر(ص) برای تمام ابعاد زندگی انسان برنامه‌ریزی دارند؛ برنامه‌هایی که از بدو تولد تا پایان عمر ادامه دارد. ایشان حتی برای آداب زناشویی و ورود به دستشویی نیز توصیه‌هایی کرده‌اند. این‌ توصیه‌ها به این دلیل است که انسان نجات پیدا کند. پیامبر(ص) در رابطه با رعایت امور خانواده می‌فرماید: (خیرکم خیرکم لاهله) بهترین شما کسی است که در برخورد با خانواده خود، مهربان باشد. ایشان در امور همسایه‌داری می‌فرمایند: آن‌قدر جبرئیل(ع) مرا سفارش به رعایت حقوق همسایه کرد که حتی من فکر کردم همسایه از ما ارث می‌برد. پیامبر(ص) به فقرا توجه خاصی داشتند. ایشان در مورد رسیدگی به مشکلات مردم فرمودند: کسی که در فکر برطرف کردن مشکل برادر مسلمان خود باشد، خداوند مشکلاتش را حل می‌کند. پیامبر(ص) در جایی دیگر فرمودند: اگر می‌خواهید مورد رحمت خدا قرار گیرید، بر همدیگر رحم کنید.

مولوی منصوری تصریح کرد: در حقوق  اجتماعی نیز پیامبر(ص) نکاتی را فرمودند. ایشان در مورد عدم آزار رساندن به مردم فرمودند: من کسی را دیدم که در بهشت جولان می‌دهد و تفریح می‌کند، به علت این‌که درختی را  که باعث آزار مردم می‌شد، از سر راه قطع کرد و آزار و اذیت را از مردم دفع کرد. پیامبر(ص)، ما را از توهین به مومنان برحذر داشتند. ایشان در مورد حقوق مسلمانان فرمودند: مسلمان تمام وجود او برای برادر مسلمانش حرام است، یعنی ریختن خون برادر مسلمان بر ما حرام است. کسی حق ندارد خون برادر مسلمانی را بریزد. اگر خون برادر مسلمان ریخته شد و عمداً بود، باید قصاص شود، اگر خطا بود، باید دیه پرداخت شود. ما حقوق مردم را فراموش کرد‌ه‌ایم. سنگ دفاع از پیامبر(ص) و اصحاب و اهل بیت ایشان را به سینه می‌زنیم اما عملکرد ما از یک غیر مسلمان بدتر است. آبروی برادر مسلمان بر برادر مسلمان حرام است. پیامبر(ص) ریختن آبرو را برابر با مرگ دانستند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: در امورات جهادی نیز پیامبر(ص) برنامه داشتند. متاسفانه در فضای مجازی تبلیغ علیه اسلام زیاد است. بعضی اوقات دین اسلام را دین شمشیر معرفی می‌کنند و از لشکر کشی‌های جهادی پیامبر(ص) خبر ندارند. ایشان وقتی امر جهادی پیش می‌آمد، به فرماندهان، فرمایشات لازم را می‌کردند؛ لشکر اول به لشکر مخالف پیشنهاد اسلام می‌دادند، اگر قبول  نمی‌کردند، اجباری در کار نبود (لا اکراه فی الدین). اگر نمی‌پذیرفتند، به دلیل این‌که از آن‌ها حافظت کنند، باید جزیه پرداخت می‌کردند.

پیامبر(ص) در برخورد با اسیران نیز دستوراتی برای قضات دارند. ای کسی که قاضی هستی و بر منصب قضاوت نشسته‌ای، پیامبر(ص) چه هشداری به تو می‌دهند؟ چقدر قضاتی خواهند بود که در محشر خجل و شرمنده باشند.
آن‌ها باید جواب خون‌های ناحقی را که برای آن‌ها حکم اعدام صادر کرده‌اند، بدهند. پیامبر(ص) می‌فرمایند: کسی که قاضی قرار گرفت، گویا که بدون چاقو ذبح می‌شود. این مطلب به این دلیل است که قضاوت کار مشکلی است. بعضی از قاضی‌ها هستند که بدون چاقو ذبح می‌شوند. وای به حال قضاتی که عدالت نمی‌کنند، ظلم می‌کنند، حق را ناحق می‌کنند، پارتی‌بازی می‌کنند و فرقه‌گرایی و تعصب مذهبی دارند. این‌ افراد، از آه مظلومانی که هنگام دعا کردن اجابت می‌شوند، باید بترسند. آقای قاضی، به چه جرمی حکم اعدام صادر کردی؟ به چه جرمی حکم زندان صادرکردی؟ آیا این حکم منصفانه بود؟ آیا خدا را در نظر گرفتی؟ خدای متعال می‌فرماید: عدالت کنید که خداوند عدالت کنندگان را دوست دارد. حتی مسلمان و غیر مسلمان در امر قضاوت باید به یک چشم نگاه شوند. شهروند درجه ۱، درجه ۲ و ۳ نباید وجود داشته باشد.

مولوی منصوری ادامه داد: قاضی باید استقلال قضاوت داشته باشد. رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: در سه جا انسان باید به قتل برسد: ۱- اگر انسانی، انسانی را عمداً کشت، باید قصاص شود، ۲- اگر متاهل (زن یا مرد) فحشا انجام داد و جرمش ثابت شد، باید رجم شود، ۳- اگر مسلمانی مرتد شد، باید قصاص شود. این‌ موارد را قاضی باید در نظر بگیرد. باید قاضی با مستندات خود شفاف‌سازی کند و برای مردم بیان کند که علت قتل کسانی که حکم به قتل آنان داده است، چیست. قضات باید خدا در نظر بگیرند. رسول اکرم(ص) فرمودند: هرکسی که امیر ده نفر باشد (می‌خواهد شورا باشد، فرماندار باشد، بخشدار باشد، شهردار باشد، استاندار باشد، رئیس‌جمهور باشد، هر کس که باشد) او را در فردای قیامت، در حالی ک هر دو دست او به غل و زنجیر کشیده شده است می‌آورند و جز عدالتش چیزی دیگر او را نجات نمی‌دهد. ما فردای قیامت از افراد تحت تکلف خود، مورد سوال قرار خواهیم گرفت.

امکان ندارد در جامعه‌ای ظلم باشد و حکومت آن دوام پیدا کند

وی خاطر نشان کرد: مسئولین اگر عدالت نکنند، به دلیل بی‌عدالتی سوال خواهند شد. وظیفه‌ی عالم است که حق را بازگو کند. عالم اگر سستی کرد و حق را نگفت، خدای متعال از او سوال‌ می‌کند. در دوران گذشته حاکمان، عالمان را به حضور می‌پذیرفتند و از آنان طلب نصیحت می‌کردند و می‌گفتند: اشتباهات ما را به ما تذکر دهید. مسئول باید انتقادپذیر باشد. اگر در میان ما کسانی نباشند که به ما هشدار و تذکر دهند و ما هم به سخنان این افراد عمل نکنیم، دچار انحراف می‌شویم و حکومت اسلامی دچار آسیب می‌شود. اگر خدای نخواسته در جامعه مسلمان ظلم باشد، حکومت آن دوام نمی‌کند‌. مقوله‌ای داریم: (الحکم یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم) امکان ندارد در جامعه‌ای ظلم باشد و حکومت آن دوام پیدا کند. عزیزان، اگر می‌خواهیم عزت از دست رفته‌ی ما برگردد، باید به قرآن و سنت رجوع کنیم.

اگر از چارچوب قرآن خارج شدیم، اگر تمام قدرت‌های جهان به دست ما باشد، روزی از بین خواهد رفت. عزیزان، نباید به حق برادر و خواهر خود ظلم کنیم. باید همیشه پلیس ایمان و وجدان ما زنده باشد. خداوند در آیات قرآن به ما هشدار می‌دهد که در زمین سیر و سفر کنیم تا از عاقبت ظالمان درس عبرت بگیریم. نتیجه‌ی ظلم این است که خدا ظالمان را به دلیل عملکردشان مجازات می‌کند. ما خیرخواه امت هستیم. مومن آینه‌ی مومن است. ما خیرخواه حاکمان و مسئولین هستیم. اگر در کارها شفاف‌سازی شود، اگر آن جنایتکارانی که مردم را به وقت نماز جمعه زاهدان به رگبار بستند مشخص شوند چه کسانی بودند، مشکلی به وجود نمی‌آمد. مردم منتظر شفاف‌سازی هستند.

اشتراک گذاری