وحدت منحصر به یک هفته نباشد، بلکه وحدت در کل سال و به‌صورت وحدت عملی باشد

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: در این زمان، عذاب‌های مختلفی دامن‌گیر جوامع اسلامی و انسانی شده است که عوامل مختلفی دارد که از این عوامل، زیاد صحبت شده است، اما در مورد عوامل دور شدن عذاب صحبت کم شده است.
مولوی مکفی خاطرنشان کرد: برای دور شدن عذاب و بلا، اسلام چه چیزی را توصیه نموده است؟ هر چند برخی عذاب‌ها علت خاصی دارند و تا آن علت دور نشود آن عذاب نیز دور نخواهد شد، ولی قرآن و اسلام برای دور شدن عذاب‌ها به صورت عمومی چند راه‌کار بیان کرده است که عبارتند از:
1) دعا: خداوند متعال می‌فرماید: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ» (فرقان/77)؛ بگو: اگر دعایتان نباشد پروردگارم به شما ارج و منزلتی ننهد.
وی افزود: بنابراین، مفهوم این بخش از آیه چنین می‌شود: آنچه به انسان وزن و ارزش و قیمت در پیشگاه خدا می‌دهد همان ایمان و توجه به پروردگار و بندگى اوست.
خداوند متعال در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «وَأَنِيبُوا إِلى‌ رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذابُ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ» (زمر/54) در یک جای دیگر: “وَ اذکُر رَبَّکَ فی نَفسِکَ تَضَرُّعًا وَخیفَة”؛ و موارد متعدّدی در قرآن هست که ما را دستور می‌دهند در مقابل حوادث گوناگون دست توسّل بلند کنیم به خدای متعال و از خداوند متعال بخواهیم.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: “لَا يَرُدُّ الْقَضَاءَ إِلَّا الدُّعَاءُ” (رواه الترمذی) برنمی‌گردد قضا و تقدیر، مگر به‌وسیله دعا.
2) صدقه: ممكن است براى شهر یا خانواده ما بلا و مصیبتى رقم خورده باشد ولى ما با صدقه مى‌توانیم آن را تغییر دهیم. صدقه موجب دفع بلا و طولانى‌شدن عمر مى‌گردد.
3) صله رحم: از جمله اعمالى كه موجب آبادانى و طول عمر و دفع مرگ نابه‌هنگام و زیادى رزق مى‌شود، صله رحم است.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف اظهار داشت: صله رحم برای وقتی که فردی به ملاقات ما می‌آید و ما هم می‌رویم نیست، بلکه صله رحم وقتی است که فردی با ما قطع رابطه نماید، ما ارتباط را با او برقرار کنیم؛ چنانچه رسول خدا فرمودند: «لَيْسَ الْوَاصِلُ بِالْمُكَافِئِ وَلَكِنَّ الْوَاصِلَ هُوَ الَّذِي إِذَا قُطِعَتْ رَحِمُهُ وَصَلَهَا» (بخاری)
4) نیکی به والدین: انس جهنی از پدرش روایت می‌کند که رسول خدا(ص) فرمودند: «مَنْ بَرَّ وَالِدَيْهِ، طُوبَى لَهُ، زَادَ اللَّهُ فِي عُمْرِهِ» کسی که به پدر و مادرش نیکی کند، خوب عملی انجام داده و خداوند در عمرش می‌افزاید.
ایشان افزود: در روایتی رسول خدا واقعه سه نفر را که در هنگام باران به غاری پناهنده شدند و سنگ بزرگی ورودی غار را بست و آنها در غار گرفتار شدند و تصمیم گرفتند تا هر کدام بهترین عملش را به درگاه الهی پیش نماید تا خداوند متعال فرجی نموده و آنها را از این غار نجات عنایت فرماید. یکی از این سه نفر خدمت و نیکی به پدر و مادرش را بیان نمود و خداوند متعال به خاطر همین عملش و عمل دو دستش، آنها را از این غار نجات عنایت فرمود.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: “لذّة العیش فی البرّ بالوالدین” لذّت زندگی در نیکی به پدر و مادر است.
5) استغفار: در قرآن آمده است: «و ما کان اللَّه مُعَذّبَهُم و هُم یستغفرونَ»(انفال/۳۳) یعنی استغفار به رفع عذاب می‌انجامد.
در آیات سوره نوح خداوند متعال می‌فرماید: «فَقُلتُ استَغفِروا رَبَّکُم اِنَّهُ کانَ غَفّارا یُرسِلِ السَّماءَ عَلَیکُم مِدرارا ویُمدِدکُم بِاَمول وبَنینَ ویَجعَل لَکُم جَنّـت ویَجعَل لَکُم اَنهـرا» (نوح/۱۰ تا ۱۱)، چنان‌که در آیه ۳ سوره هود(67) از این دنیای خوب مادّی به متاع نیکو یاد شده است: «واَنِ استَغفِروا رَبَّکُم ثُمَّ توبوا اِلَیهِ یُمَتِّعکُم مَتـعـًا حَسَنـًا».

مولوی مکفی تاکید کرد: برای دور شدن همه عذاب‌ها خصوصا این مریضی که هر روز جان برخی از عزیزان ما را می‌گیرد، سعی کنیم حتما این اعمال را انجام دهیم و همچنین برای افرادی که فوت کرده‌اند دعای رحمت و مغفرت نماییم و برای مریضانی که در بستر بیماری هستند دعای شفای عاجل و کامل کنیم.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در مورد آموزش مجازی تصریح کرد: بحث آموزش مجازی نیز در این زمان مطرح است، لذا باید بیش از پیش مراقب فرزندان خودمان باشیم، زیرا فضای مجازی خوب و بد در آن وجود دارد، باز متأسفانه چالش‌هایی نیز است که فرزندان ما را ممکن است به سمت کاری ببرند که پشیمانی همیشگی را برای ما رقم بزنند.
ایشان در مورد انتخابات آمریکا یادآور شد: هر کس رئیس جمهور آمریکا شود فرقی ندارد، زیرا آنها دشمن اسلام و مسلمین هستند. همان‌گونه که مقام معظم رهبری هم فرمودند: در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب شده و مشخّصی است و این سیاست، با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند.
وی تاکید کرد: تنها راهی که مسلمانان می‌توانند در بُعد سیاسی در دنیا پیشرفت کرده و محتاج به بیگانگان نباشند و بلکه برعکس مانند گذشته دیگران محتاج آنها باشند، اتحاد و وحدت همه مسلمانان است.
ایشان در پایان بر اهمیت وحدت عملی تاکید کرد و افزود: هفته وحدت تمام شد، ولی خواهش ما این است که وحدت منحصر به یک هفته نباشد، بلکه وحدت در کل سال و به صورت وحدت عملی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *