هرکس دعوت شیطان را بپذیرد، آن انسان دین خود را از دست می‌دهد. – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی احمد قهستانی_مدرس حوزه علمیه احناف خواف_ در مراسم نماز جمعه( ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰) اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه( إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا) پیرامون «شخصیت حضرت ابوبکر صدیق(رض)»به ایراد سخن پرداخت.

مولوی قهستانی در ابتدای صحبت خود بیان داشت: اولا باید بدانیم که حضرت ابوبکر(رض) شخصیتی بودند که از کودکی با رسول اکرم(ص) دوستی و رفاقت داشتند و علت اسلام ایشان را در کتاب‌ها این‌چنین نقل می‌کنند: که ایشان هنگامی که رسول اکرم(ص) به پیامبری مبعوث شدند، برای تجارت به شام رفته‌ بودند و در آن‌جا خواب عجیبی دیدند. ایشان در خواب دیدند که ماه و خورشید به دامن‌ ایشان آمدند و ایشان ماه و خورشید را در بغل گرفتند و روی آن‌ها را پوشیدند. با تعجب نزد راهبی که در سرزمین شام بود رفتند و خواب‌شان را بیان کردند. راهب سوال کرد که شما از کجا هستید؟ ایشان فرمودند: از مکه هستم. دوباره سوال کرد از کدام قبیله؟ فرمودند: تمیم‌. راهب گفت: در آن‌جا فردی به نام محمد امین(ص) به پیامبری می‌رسد و شما اطاعت او را خواهید کرد و اگر او نمی‌بود خداوند آسمان‌ها و زمین را خلق نمی‌کرد و حتی خلقت آدم(ع) هم صورت نمی‌گرفت. من به او ایمان دارم و به دلیل ترس از مسیحیان ایمان خود را ظاهر نمی‌کنم. به وسیله حضرت ابوبکر(رض)، حضرات عثمان، زبیر، طلحه، سعدبن ابی وقاص، عبدالرحمن بن عوف( رضی الله عنهم اجمعین) ایمان آوردند.

وی ادامه داد: باید بدانیم که پیامبری داریم که ستون حنانه برای دیدارشان گریه می‌کند، سنگ بر ایشان سلام می‌دهد، درخت بر ایشان شهادت می‌دهد، ولی خدا نکند که ما از این اجسام پایین‌تر باشیم و از پیامبر خود یاد نکنیم. ما امت پیامبر(ص) هستیم که مقام والایی در نزد خداوند داریم. ما پیامبر(ص) را ندیده‌ایم ولی عاشق ایشان هستیم و این خیلی ارزشمند است. وقتی حضرت ابوبکر(رض) به همراه ایشان به غار ثور رفتند، به دلیل عشقی که به رسول خدا(ص) داشتند، اول خودشان وارد شدند که اگر خطری در غار باشد به ایشان آسیب برسد و رسول خدا(ص) آسیب نبینند. در همین واقعه، حضرت ابوبکر(رض) دو پای خود را در دو سوراخ قرار دادند که اگر گزنده‌ای بخواهد نیش بزند ایشان آسیب ببینند و رسول خدا(ص) اذیت نشوند. از آن سوراخ دو بار ابوبکر(رض) گزیده شدند ولی پای خود را حرکت ندادند تا پیامبر(ص) که سر مبارک خود را بر روی پای ایشان گذاشته بودند، بیدار نشوند. اشک ابوبکر(رض) بر چهر‌ه‌ی پیامبر(ص) افتاد و آن‌جا فرمودند: چه شده ابوبکر؟ ایشان گفتند: من را مار گزید، ای پدر و مادرم به فدایت. پیامبر(ص) با آب دهان خود این زخم را مداوا کردند.

مدرس حوزه علمیه ادامه داد: حضرت ابوبکر(رض) به ما نصیحت می‌کنند و می‌فرمایند: شیطان در جلوی شما ایستاده است و شما را به ترک دین دعوت می‌کند. امروزه شیطان‌های دو پا هم وجود دارند که جوانان ما را به بی‌دینی دعوت می‌دهند و به آن‌ها می‌گویند: چرا باید شراب و قمار حرام باشند؟ بدانیم که این‌ها شیطان‌های دوپایی هستند که انسان مسلمان را گمراه می‌کنند. حضرت ابوبکر(رض) می‌فرمایند: نفس تو، تو را به گناه دعوت می‌کند و هوی و آرزوهای نفسانی تو، تو را به شهوت دعوت می‌دهد. اعضا، تو را به سوی گناهان دعوت می‌کنند و دنیا تو را به این دعوت می‌کند که او را بر آخرت ترجیح دهی و خداوند تو را دعوت به مغفرت و جنت می‌دهد. امروزه همه‌ی ما باید دعوت به سوی دین و الله بدهیم. امروزه به بهانه‌ی کرونا مساجد ما خالی شده‌اند.

حضرت ابوبکر فرمودند: هرکس دعوت ابلیس را بپذیرد، آن انسان دین خود را از دست می‌دهد. شیطان تا آخرین لحظه‌ی زندگی، همراه ما می‌باشد تا ما را بی‌ایمان کند. کسی که نفس خود را اجابت کند، روح ایمانی از وی سلب می‌شود. تا زمانی که زنده هستیم همه ما را دوست دارند ولی زمانی که از دنیا می‌رویم همه از ما می‌ترسند و حاضر نیستند یک شب جنازه‌ی ما در خانه‌ی آن‌ها بماند. هرکس اجابت هوی و هوس را کند، عقل خود را از دست می‌دهد. شریعت اسلام به دلیل این‌که شراب عقل انسان را ازبین می‌برد آن را حرام کرده‌ است. برتری انسان نسبت به سایر حیوانات همین عقل او می‌باشد. سیدنا ابوبکر (رض) در ادامه فرمودند: هرکس اعضای خود را اجابت کند، آخرت خود را از دست می‌دهد. در روز قیامت اعضای ما به سخن در می‌آیند و علیه ما شهادت می‌دهند پس مواظب این‌ها باشیم. کسی که دنیا را اجابت کند بداند که آخرت خود را از دست داده‌است. دنیای خوبی داشتن لازم است اما این دنیا باید همراه با دین باشد. امروز شنیدیم ۱۸ خواهر، حافظ قرآن شده‌اند که این نقطه‌ی عطفی است. سعی کنیم همه‌ی ما قرآن را در زندگی عملی کنیم و در دنیا به قرآن نزدیک شویم.

سیدنا ابوبکر فرمودند: کسی که خدا را اجابت کند خداوند تمام خیر‌ها را به سوی او می‌فرستد و جنت را نصیب وی می‌کند. می‌بنیم که مدتی هست که باران خوب نمی‌بارد. باید از گناهان برگردیم و استغفار کنیم تا خداوند بر ما رحم کند. امروزه نیاز است که به طرف الله برگردیم. کرونا باید ما را بیدار می‌کرد ولی متاسفانه ما را بیش‌تر به خواب برد.

ایشان در پایان سخنان خود تصریح کرد: باید از شهرداری و شورای شهر تشکر کنیم که مشغول درست کردن پیاده‌روها هستند. عزیزان! شهر شلوغ شده‌ است و خطر برای کسانی که در شهر عبور و مرور دارند بسیار احساس می‌شود. لازم است که پیاده‌روها را از سد معبر خالی کنیم. مغازه‌دارها باید سعی کنند سد معبر نکنند. بعضی از مغازه‌داران وسایل زیادی در پیاده‌رو می‌گذارند و باعث سد معبر می‌شوند. ما مسلمانیم و ناموس هر مسلمان ناموس ما است. فرزند هر مسلمان فرزند ما است. باید دل ما به حال آن‌ها بسوزد و آن‌ها را با سد معبر خود اذیت نکنیم.

اشتراک گذاری