نقش روزه در تقویت تقوا و اهمیت تقوا برای شخص مسلمان

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: یکی از قدرت‌هایی که انسان را در طریق تقوا یاری می‌کند و از جمله ارکان دین است، روزه ماه مبارک رمضان است. خداوند متعال می‌فرماید: «یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»(بقره) روزه رمضان بر شما فرض شد چنانچه بر امت‌های پیشین نیز فرض شده بود؛ این بدین جهت است که اهل تقوا شوید.
ایشان در زمینه نقش روزه در تقویت تقوا خاطرنشان کرد: اطاعت از اوامر خداوند متعال در حقیقت، تقوا است. تقوا یعنی خویشتن را از آنچه به وی ضرر می‌رساند حفظ کند. مسلمانان به وسیله انجام اوامر خدا و پرهیز از نواهی خداوندی، خود را از غضب و خشم خداوند حفظ می‌کنند.
مولوی مومن افزود: روزه گرفتن بخشی از تقوا است، و در ساختار سایر ابعاد تقوای مسلمان نقش بسزایی دارد. وقتی یک مسلمان روزه می‌گیرد در بخش اخلاص، تقوای او پایه‌ریزی می شود. بخش دیگر تقوا که پرهیز از گناهان است نیز در روزه وجود دارد. وقتی شخص نمی‌تواند خورد و نوش حلال را داشته باشد، قطعا خورد و نوش حرام را نیز نمی‌تواند داشته باشد.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: شیطان در وجود انسان تا آن جایی که خون سرایت می‌کند نفوذ می کند. شیطان سعی می‌کند اعضا را در کنترل خود در آورد، اما پیامبر(ص) می‌فرمایند: شما مجرای نفوذ شیطان را به وسیله روزه ببندید.
ایشان ادامه داد: چرا عشق روزه در صحابه کرام(رض) وجود داشت؟ چون آنها عاشق تقوا و فضایل روزه بوده و از شیطان گریزان بودند.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف اظهار داشت: ارزش مسلمان در تقوای اوست. خداوند متعال می‌فرماید: «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» گرامی‌ترین شما در نزد خداوند، باتقواترین شماست. در راستای تقویت تقوا باید نکاتی را رعایت کرد.
ایشان تصریح کرد: ماه رمضان فرصت بسیار مغتنمی است و باید تصمیم بگیریم که رمضان را واقعا قدردانی کنیم. در ماه رمضان علاوه بر پایبندی به فرایض، با کتاب خدا که نسبت خاصی با ماه رمضان دارد تعلق بیشتری برقرار کنیم. متاسفانه در ابعاد مختلف قرآن که عمل به آن، تدبر در آن و تلاوت آن می‌باشد، در ما ضعف و سستی بسیار وجود دارد. خداوند متعال تعریف ماه رمضان را می‌کند که ظرفی برای نزول قرآن است.
ایشان در زمینه نماز تراویح تأکید کرد: خداوند متعال در حق ما لطف فرموده که نماز تراویح همراه با ختم قرآن را برای ما قرار داد که تمام مسلمانان می‌توانند از ثواب یک ختم قرآن در ماه رمضان برخوردار شوند. نماز تراویحی که داریم خیلی بی‌انصافی است که بگوییم آیا سنت است یا واجب؟! پیامبر اکرم(ص) در دوران حیات خود با حصیر، حجره‌ای درست کردند و نماز تراویح شروع کردند. اصحاب بزرگوار پشت سر پیامبر اقتدا کردند و وقتی پیامبر دیدند که مردم مدینه اعم از مردان و زنان در نماز تراویح شرکت می‌کنند، ترسیدند که نماز تراویح بر آنان واجب شود؛ لذا دستور دادند که در منازل خود نماز تروایح را بخوانند. در زمان حضرت عمر فاروق(رض) براساس اینکه در زمان پیامبر اکرم(ص) نماز تراویح توسط ایشان آغاز شد اما به خاطر ترس واجب‌شدن ترک شد و مردم در منازل نماز می‌خواندند، لذا ایشان دستور دادند که مثل زمان پیامبر، همه به صورت جماعت در مسجد بخوانند. به همین جهت برای هر کدام از جماعت مردان و زنان امامی قرار دادند تا نماز تراویح را بخوانند. بعد از این واقعه، تمام صحابه این را تایید کردند که در حقیقت اجماع صحابه می‌شود.
ایشان افزود: زمانی که حضرت علی(رض) در کوچه‌های مدینه عبور می‌کردند و می‌دیدند که مساجد منور به ختم کلام الهی در نماز تراویح است، دعا کردند: خداوند متعال قبر سیدنا عمر را نورانی کند که مساجد را نورانی نمود.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «علیکم بسنتی و سنة الخلفاء الراشدین المهدیین» ای امت، بر شماست که سنت من و سنت خلفای راشدین هدایت‌شده بعد از من را لازم بگیرید.
مولوی مومن در زمینه بیست رکعت نماز تراویح تصریح کرد: یک بخش شریعت مقدس اسلام، مسائل اصولی کلی است که در تمام مذاهب مورد اتفاق است و یک بخش آن، اجتهادی و بر اساس احادیث است. در بعضی روایات آمده که پیامبر اکرم(ص) هشت رکعت، ده رکعت، یازده یا سیزده رکعت می‌خواندند؛ باید دانست این روایات مربوط به نمازهای پیامبر در تمام ایام سال است و ربطی به نماز تروایح ندارد. از طرفی، احادیث صحیح و صریحی در کتب معتبر از جمله صحیح بخاری و مسلم آمده است که نماز تروایح بیست رکعت است. چنانچه در حرمین شریفین می‌بینیم که نماز تراویح را نیز بیست رکعت می‌خوانند.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در محکومیت خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: در این ایام شاهد زبان‌درازی متجاوزانه آمریکا و اسرائیل هستیم و این کار جدیدی نیست، بلکه سابقه‌شان از قدیم بر همه عالم واضح بوده است. حقیقت این است که باید دشمنان را شناخت، چه آمریکا باشد، چه آلمان، چه انگلیس، چه فرانسه و چه روسیه. هر کدام از اینها اهل صداقت با مسلمین نیستند. این خیلی ضعف سیاسی و بی‌اعتباری کاخ سفید را می‌رساند که یک روز برجام را تایید و یک روز آن را قبول نداشته باشد. این خودش دلیل بر بی‌ثباتی سیاسی و عدم اعتماد به این استعمارگرانی است که هیچگونه انصاف، عدالت و صداقت در بساط‌شان وجود ندارد.
ایشان افزود: اسرائیل که از روز اول دشمن اسلام بوده است از کشورهای کفر عده‌ای را کوچ داده و در قلب جهان اسلام آورده و علناً از آنان حمایت می‌کند. ولی مسلمانان باید بیدار باشند و بدانند از اینکه برنامه‌ریزی‌های‌شان فقط در راستای سیاست‌های شخصی‌شان است برگردند و سیاست‌ها را در راستای دین خدا قرار دهند. ملتها مسلمان و خداخواه هستند و سردمداران برنامه هایی را در پیش گیرند که متناسب با دین مردم و حمایت از دین باشد، نه هر جا حمایت از کفر که به نفع تاج و تخت بود آن را بگیرند و هر جا دم از اسلام زدن بود، قسمتی دیگر را بگیرند. سردمداران کشورهای اسلامی با هم متحد شوند که تنها راه پیروزی حکومت‌هایشان و مسلمین در این خواهد بود.
ایشان در پایان سخنان خویش، سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان شهرستان خواف که منجر به فوت یکی از معلمین دلسوز شهر شد تسلیت گفت و برای مجروحین این حادثه از خداوند متعال شفای عاجل و کامل درخواست نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *