مناجات به درگاه باری‌تعالی

?️حالات و وضعیت موجود از ما تقاضا دارد وقت خاصی از شبانه‌روز را برای ارتباط با خداوند متعال مشخص نماییم و در آن وقت، از شرها و فتنه‌ها به خداوند متعال پناه برده و سلامتی جسمانی و روحانی را از خداوند متعال طلب کنیم. در آن‌وقت با دعاهای قرآنی به بارگاه خداوند متعال مناجات کنیم، همان دعاهایی که انبیا، خصوصا رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) با آنها از خداوند متعال تقاضا نمودند، زیرا این دعاها به قبولیت بسیار نزدیکند.
?️وقتی آن دعاها مورد بررسی قرار می‌گیرد، متوجه می‌شویم که انسان با عقل ناقصش نمی‌تواند به این ضرورت‌ها و نکته‌های ظریف و خواسته‌هایی که در این دعاها وجود دارد، پی ببرد.
مثلا برای رفع پریشانی در حدیث شریف این دعا: «لا إلَهَ إلّا اللَّهُ العَظِيمُ الحَلِيمُ، لا إلَهَ إلّا اللَّهُ رَبُّ العَرْشِ العَظِيمِ، لا إلَهَ إلّا اللَّهُ رَبُّ السَّمَواتِ وَرَبُّ الأرْضِ وَرَبُّ العَرْشِ الكَرِيمِ يا حيُّ يا قيُّومُ لا إلهَ إلَّا أنتَ برحمتِكَ أستغيثُ» آمده و شما هم این دعا را با صدق دل و صدای بلند بخوانید.
?️برای نجات از پریشانی‌ها استغفار بسیار مجرَّب هست، خصوصا با این الفاظ: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ».
?️برای رفع مصایب و مشکلات، ذکر این قسمت از آیه قرآن: «… لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» ﴿انبیاء/۸۷﴾ بسیار مفید هست و با تجربه هم ثابت می‌باشد.
?️در کلام الهی و احادیث برای صبح و شام دعاهایی بیان شده که همه آنها خیر هستند و خواندن آنها و کتاب مناجات مقبولِ حکیم الامت مولانا اشرفعلی تهانوی (رحمه الله تعالی) بسیار مفید خواهد بود.
?️در هنگام رفت و آمد ورد زیاد این دعا: «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيل» بسیار خوب و مفید هست.
?️در کثرت استغفار، آرامش و رزق حلال نهفته است. به همین خاطر در حدیث می‌آید: کسی که استغفار را زیاد ورد نماید خداوند متعال سختی‌ها، غم‌ها و مشکلاتش را دور می‌کند، لذا شما سید الاستغفار را زیاد ورد نمایید، سید الاستغفار عبارت است از: «اللّهُمَّ أنتَ رَبِّي لا إلهَ إلّا أنتَ خَلَقتَنِي وأنَا عَبدُكَ و أنَا عَلَي عَهدِكَ و وَعدِكَ ما استَطَعتُ أعُوذُ بِكَ مِن شَرِّ ما صَنَعتُ أبوءُ لَكَ بِنِعمَتِک عَلَيَّ و أبُوءُ بِذَنبِي فَاغفِر لِي فَإنَّهُ لا يَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أنتَ».
?️خداوند متعال می‌فرماید: «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» ﴿رعد/۲۸﴾ هان! دلها با ياد خدا آرام می‌گيرند. حتی خداوند متعال در جاهای مختلف کلام پاکش جدای از تشویق به طرف ذکر، تأکید بر کثرت ذکر دارد. بنابراین برای آسانی کارها و دور شدن مشکلات، ذکر و استغفار را زیاد ورد زبان خودتان قرار دهید، زیرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هم می‌فرمایند: گاهی بر دلم غباری طاری می‌شود که من هم به همین علت روزانه یکصد مرتبه استغفار می‌کنم.
?️مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در آخر توصیه فرمودند: برای رفع و آسانی مشکلات و امراض موجود در این زمان، استغفار و ذکر را برای خود لازم بگیرید و حتما روزانه اوقاتی را به این مهم اختصاص دهید.
?️ریاست مجمع فقهی اهل سنت خراسان رضوی ضمن تسلیت شهادت ناجوانمردانه مولانا دکتر عادل خان (رحمه الله تعالی) فرمودند: رفتن علمای ربانی از میان جامعه یک مصیبت بزرگ و یکی از علامات قیامت هست. به فرمایش مولانا فضل الرحمن مسلمین از یک عالم ربانی خوش‌اخلاق و شیرین‌سخن محروم شدند.
دست دشمنان اسلام که قصد تفرقه در میان مسلمانان پاکستان را دارند در این اتفاق نمایان هست. عمران خان نخست وزیر پاکستان هم اذعان نموده که قطعا در این مسأله دست افراد خارجی در کار است تا امنیت و وحدت را در پاکستان از بین ببرند.
توصیه آخر حضرت مولانا مطهری (حفظه الله تعالی) دعا برای حفاظت علمای ربانی و مسلمین و همچنین وحدت و امنیت بود.

✍️ محمد مکفی رودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *