ملاک برتری انسانها به میزان تقوا، گناه نکردن آنان و مخالفت نکردن با دستورات خداوند است.

خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ»(حجرات/13) در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست.
در روایت آمده که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «أیها الناس إن ربکم واحد و أباکم واحد، کلکم بنو آدم و آدم من تراب و إن أکرمکم عند الله أتقاکم و لیس لعربی علی عجمی فضل إلا بالتقوی» ای مردم، همانا پروردگارتان یگانه است و پدرتان نیز یکی است. همه شما فرزندان آدم هستید و آدم از خاک آفریده شده است. و همانا ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. و شخص عرب بر غیرعرب برتری ندارد مگر به تقوا.
ایشان در بیان واژه “تقوا” اظهار داشتند: تقوا یعنی وارستگی و شایستگی و انسان متقی یعنی انسان وارسته و شایسته و نیکوکار که این شایستگی بر اثر ایمان به خدا و رسول خدا حاصل می‌شود. و شخص، متقی نمی‌شود مگر اینکه به تمام دستورات الهی عمل کند.
ایشان ادامه دادند: همانطور که شخص بیمار برای نجات خود باید تمام داروهای پزشک را مصرف نماید و اگر بعضی داروها را مصرف و بعضی را مصرف ننماید بهبود نمی‌یابد، همچنین انسان باید برای نجات از عذاب الهی و کامیابی و سعادت به همه دستورات الله و رسول عمل نماید تا نجات یابد.
خداوند متعال از کسانی‌که به بعضی از آیات خدا ایمان می‌آورند و بعضی از آیات را ترک می‌کنند، به شدت انتقاد کرده و می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا ﴿۱۵۰﴾ أُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا ﴿۱۵۱﴾»(نساء) كسانى كه به خدا و پيامبرانش كفر مى‌‏ورزند و مى‏‌خواهند ميان خدا و پيامبران او جدايى اندازند و مى‏‌گويند ما به بعضى ايمان داريم و بعضى را انكار مى‏كنيم و مى‏‌خواهند ميان اين [دو] راهى براى خود اختيار كنند؛ آنان در حقيقت كافراند و ما براى كافران عذابى خفت‌‏آور آماده كرده‌ايم.
مولانا مطهری افزودند: در نظام دنیا اگر شخصی مراحل یک دوره درسی را به اتمام نرسانده باشد به وی مدرک نمی‌دهند، و یا کارگری که همه دستورات کارفرمای خود را عملی نکند مزد به وی پرداخت نمی‌شود. نظام و برنامه الهی نیز به همین صورت است؛ اگر سعادت می‌خواهی باید به همه دستورات الهی عمل کنی.
ایشان تصریح کردند: اگر ما می‌بینیم که امت اسلامی پریشان هستند و خداوند متعال رحمات و برکات خود را از ما گرفته است بدین جهت است که ما مسلمان کامل و واقعی نیستیم.
ایشان به معنای تقوا پرداخته و گفتند: تقوا یعنی نگهداری نفس از آنچه انسان را به گناه می‌کشاند و آلوده می کند، که در این صورت، تقوا با ترک محرمات و ممنوعات الهی متصوّر است. نگهداری نفس به دو صورت امکان‌پذیر است؛ اول: اینکه شخص خود را از گناه دور نگه ‌دارد و از موجبات گناه فرار کند. دوم: شخص روحیه ایمانی خود را طوری تقویت کند که اگر در محیط گناه قرار گیرد روحیه ایمانی‌اش او را از گناهان حفظ کند.
حضرت علی(رض) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: تقوای خداوند کلید درستی‌هاست و ذخیره و اندوخته آخرت است، و آزادی از هر قید و بندگی است، و نجات از هر هلاکت است و به وسیله این تقوا هر طالبی رستگار و کامیاب می‌شود و هر فرارکننده‌ای نجات می‌یابد، و به وسیله تقوا آرزوها برآورده می‌شود.
مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه تقوا تأکید کردند: علما می‌نویسند: تقوا محدودیت نیست، بلکه مصونیت و حفاظت است. تقوا برای روح و جسم انسان به منزله خانه و لباس برای زندگی و پوشش است. همانطور که کسی، خانه و لباس را محدودیت بشمار نمی‌آورد، و برای حفاظت از گرما و سرما و مسائل دیگر استفاده می‌کند، تقوا نیز برای حفاظت از گناهان و لغزشها است. لذا باید به خطراتی که بنیان و اساس تقوا را متزلزل می‌کند توجه داشته باشیم و مواظب باشیم که به تقوا خدشه‌ای وارد نشود.
ایشان در زمینه فضای مجازی اظهار داشتند: یکی از خطرات تقوا، فضای مجازی است. فضای مجازی که امروز بلای جان همه شده، در این فضا به انسانها و شخصیت‌ها توهین می‌شود و نسبت‌های ناروا داده می‌شود. حریم‌ها شکسته می‌شود، برچسب‌ها زده می‌شود و سخنان دروغ رد و بدل می‌شود.
در این فضای مجازی ارتباط‌های ناروا و نامشروع برقرار می‌شود و به تبع آن، اختلافات خانوادگی و در نتیجه طلاق پیش می‌آید. این موارد هم خلاف شرع است و هم ضررهایی را متوجه جامعه می‌‌کند که شاید نتوان جبران کرد.
ایشان تأکید کردند: شخصیت مومن در نزد خداوند خیلی ارزش دارد و افرادی که این کارها را می‌کنند در پیش خداوند باید جوابگو باشند. اعمال ما و شما را خداوند متعال می‌بیند و از نظر خدا غایب نیست. لذا تقاضا است مردم و به خصوص جوانان ما خیلی مواظب باشند.
مولانا مطهری در زمینه مفاسد اخلاقی خاطرنشان کردند: یکی دیگر از خطرات تقوا و روحیه ایمانی، مفاسد و منکرات است. در ماه مبارک رمضان از سوی نیروی محترم انتظامی در نمازهای تراویح حضور یافتند و آسیب‌ها، خطرات این زمان را و راهکارهایی را بیان نمودند. حیف است که یک جوان مسلمان خود را به مفاسد و منکرات آلوده کند.
در روایتی آمده است که شخص زناکار در هنگام این عملش ایمان ندارد، و همچنین دزد هنگام دزدی ایمان ندارد و شراب خوار در حین خوردن شراب ایمان ندارد.
سخنران محترم مراسم عید فطر در بخش دیگر سخنان خویش در زمینه قدر و منزلت علما فرمودند: قدر علما و ائمه مساجد خود را بدانید و در رأس‌شان جناب مولانا موحدی، مولوی خواجه صدرالدین احراری امام جمعه محترم. حوزه علمیه احناف خواف و تمامی علما و ائمه مساجد در خدمت دین و مردم مومن و مسلمان هستند. حوزه علمیه بدون هیچ حب و بغض با کسی، مسائل شرعی را طبق مذهب امام ابوحنیفه(رح) جواب می‌دهد؛ آن هم بدون اینکه نظر شخصی یا خورد و بُردی از کسی داشته باشد. عموماً بیشترین مسائلی که به حوزه علمیه مراجعه می‌شود مسئله طلاق و اختلافات ملکی است که در این مسائل، با صحبت‌ها و مدارک موجود، نظر خود را اعلام می‌کنیم و طبیعتاً برداشت‌ها متفاوت است.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: من بر ظاهر امر حکم می‌کنم و باطن را خدا می داند. و آن شخصی که به نفع او حکم شده است بداند که اگر حق به جانب نیست قطعه‌ای از آتش را به او داده‌ام.
مولانا مطهری در بخش دیگر سخنان خویش با اشاره به ملاقات با ریاست محترم جمهور در دهه آخر ماه رمضان، در این زمینه افزودند: در ماه مبارک رمضان آقای رئیس جمهور از علما و نخبگان اهل سنت دعوت به عمل آورده بودند. همه سخنرانان مشکلات و درد دل‌های اهل سنت را بیان نمودند. مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) در این جلسه فرمودند: ما گلایه‌ها و درد دل‌های جامعه اهل سنت را پیش شما آورده‌ایم. برای آمدن ما در این جلسه مخالفت‌های زیادی شد، اما گفتیم که ما اهل سنت برای رئیس جمهور هزینه کرده‌ایم و نباید عقب‌نشینی کنیم. ما باید در مجالس شرکت کنیم و گفته‌های خود را به ایشان بگوئیم. ایشان تأکید کردند که تقاضا داریم شخص مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور مشکلات و مسائل اهل سنت را زیرنظر بگیرند و رسیدگی کنند.
ایشان در بخش دیگر سخنان خویش ضمن تشکر از تمام مسئولین محترم که امنیت را در این منطقه برقرار دارند و همیشه در تلاش‌اند تا مردم در آرامش باشند، در زمینه وحدت و همبستگی تأکید کردند: الحمدلله همسویی و همدلی مسئولین‌مان را ارج می‌نهیم باز بخصوص امام جمعه محترم اهل تشیع جناب حجة‌الاسلام و المسلمین شمسیان که صحبت‌های ایشان هم در راستای وحدت است. اما باید همه برای ایجاد وحدت و همدلی تلاش مضاعف کنیم، زیرا در سایه وحدت و همدلی کارها پیشرفت می‌کند.
ایشان افزودند: افراد افراطی باید کنار گذاشته شوند، چنانچه یکی از اساتید دانشگاه زاهدان که یکسری توهین‌هایی به مقدسات اهل سنت کرده بود بازداشت شد و همچنین محمدحسین رجبی دوانی که توهین‌هایی به مقدسات اهل سنت روا داشته باید پیگیری شود و شاید این چنین افرادی در جامعه باشند که اگر پیگیری نشود این افراد باعث اختلاف خواهند شد.
ایشان گفتند: در کنکور هر ساله جوانان ما نمره خوبی کسب می‌کنند اما نمی‌دانم چرا در مصاحبه برای تربیت معلم رد می‌شوند؟!
ایشان در مورد مشکلات اقتصادی نیز یادآور شدند: مشکلات اقتصادی که دامن‌گیر مردم شده مقداری از زندگی را بر مردم تنگ کرده است. همه مسئولین هر چه در توان دارند باید برای حل مشکلات این مردم شریف چاره‌جویی کنند. خصوصاً در شهرستان ما با وجود این معادن غنی و وجود جوانان عاشق کار، باید مشکلات مرتفع گردد. نباید شرکت‌ها هر چند خصوصی هستند در این زمینه بی‌تفاوت باشند و اعمال سلیقه کنند.
مولانا مطهری همچنین نسبت به ساخت و ساز حوزه علمیه احناف و زمین مصلی خاطرنشان کردند: در این مراسم که مسئولین محترم و مردم شریف حضور دارند باید یادآور شد که زمین کنونی مصلی توسط حوزه علمیه به منظور بنای مصلی و بنای حوزه علمیه خریداری شد که الحمدلله مصلی ساخته شد. اما حوزه علمیه کنونی از فضای بسیار محدود و سختی رنج می‌برد و نیاز است که مسئولین محترم در این زمینه با ما همکاری نمایند تا ساخت و ساز حوزه علمیه در این مکان شروع شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *