مولوی ابراهیم باهیئت - مدرس حوزه علمیه احناف خواف

مردم از مسئولین اجرای عدالت و صداقت را توقع دارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی ابراهیم باهیئت در مراسم نماز جمعه ۸ مهرماه ۱۴۰۱ اهل‌سنت این شهر، با تلاوت آیه«إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ» پیرامون اهمیتِ مراقبت نفس، اجرای عدالت و حفظ عقاید دینی به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در تاکید بر اجرای عدالت گفت: من از جایگاه یک مبلغ دینی عرض می‌کنم که از مسئول یک شهر کوچک گرفته تا مسئولین بزرگ کشور، به شدت باید مراقب اعمال و رفتار خود باشند. مردم از مسئولین دو چیز توقع دارند و این توقع به جا هم هست: اول این‌که از آن لحظه که بر مسند قدرت قرار می‌گیرند که آن هم موقتی است، عدالت و صداقت را رعایت کنند. مسئولین باید در راستای عدالت هیچ تفاوتی بین قوم و خویش آن‌ها و بیگانه نباشد، هیچ فرقی بین مذاهب نباشد.

وی ادامه داد: در سپردن مسئولیت‌ها، به کارگیری در شغل‌ها و مسندهای مختلف، شایسته سالاری مدنظر همه باشد. این حرف همه‌ی دل‌سوزان نظام است. گاهی دانش‌آموزان و جوانان نا‌امید هستند و وقتی به آن‌ها توصیه می‌شود که زحمت بکشند، می‌گویند: چه فایده که رتبه‌ی من بهتر شود ولی کسی دیگر که رتبه‌اش از من پایین‌تر باشد، به بهانه‌های مختلف او را در مسندهای مهم به کار می‌گیرند و من زیر نظر او باید کار کنم.

مولوی باهیئت افزود: این سخنان بر زبان بسیاری از جوانان و نوجوانان جاری می‌شود. مثلا به این بهانه که فلانی فرزند شهید ، جانباز یا آزاده و فلان است. اگر دولت و نظام می‌خواهند از فرزندان شهداء و جانبازان حمایت کنند، آیا سزاوار است که حق یک با استعداد و بی‌گناهی را از او بگیرند و به این افراد بدهند. آیا این را عقل می‌پذیرد؟ از طریق دیگر می‌توانند فرزندان شهداء را حمایت کنند. فرزندان شهداء بر نظام، مسئولین و مردم خیلی حق دارند اما حق آن‌ها نیست که حق دیگران ضایع شود و به آن‌ها سپرده شود.

سخنران نماز جمعه خواف تصریح کرد: این نظر شخصی بنده است اما عدالت و صداقت چیزی است که تمام ملت از مسئولین می‌خواهند، البته در این راستا حرکت هم می‌کنند و باید بپذیرند که گاهی اوقات نواقصی وجود دارد. اگر یک مسئول صادقانه در صدا و سیما و یک تریبون قرار بگیرد، مشکلات و موانع را مطرح کند و بگوید به این دلایل نتوانستم این کار را انجام دهم، این خیلی بهتر است تا این‌که توجیه و تاویل کند و به گردن این و آن بیندازد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: گاهی اشکالاتی که در بین مردم و در حکومت اتفاق می‌افتد را به گردن بیگانگان انداختن هم خیلی جالب نیست. این که دشمن توطئه می‌کند چیز جدیدی نیست و کار دشمن همین است. دشمن از ابتدای انقلاب دشمنی کرده است و الان هم می‌کند و در آینده هم خواهد کرد. هر اتفاقی که بیفتد، چه در اقتصاد، چه در موارد دیگر، به گردن دشمن انداختن، این یعنی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت. صادقانه سخن گفتن برای ایجاد امنیت یک جامعه، بسیار موثر است.

از افکار و عقاید خود مراقبت کنیم

مولوی باهیئت پیرامون مراقبت از افکار و عقاید گفت: این را بدانیم که در هر زمینه‌ای که فکر کنیم، بالاخره به عمل تبدیل می‌شود. از همین جهت علما توصیه می‌کنند که انسان بنشیند و برای هدایت امت و اصلاح جامعه فکر کند نه این‌که در گوشه‌ی خانه بنشیند و به شهوت‌پرستی و فلان‌کار ناشایست فکر کند.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: اما مورد دیگر این است که مراقب عقاید خود باشیم. وقتی بحث عقاید مطرح می‌شود دیگر شوخی نیست. من و شمای اهل سنت به یک سری مسائل اعتقاد داریم و برادران شیعه هم به مسائل دیگر اعتقاد دارند. ماه ربیع الاول در پیش است و هفته‌ی وحدت هم نزدیک است. وحدت به این معنا نیست که در یکدیگر ذوب شویم و سنی شیعه شود و شیعه سنی شود. هرکس اگر عقایدی دارد، باید آن عقاید را محکم برای خود بگیرد. در برخی مسائل ما و اهل تشیع مشترکاتی داریم که زیاد مطرح می‌شود و این خیلی خوب است اما در برخی مسائل اهل سنت و اهل تشیع باهم اختلاف دارند. بر هرکدام از این دو گروه لازم و واجب است که اعتقاد خود را محکم نگه دارند.

مدرس حوزه علیمه احناف خواف ادامه داد: وقتی من و شمای مسلمان، نسبت به صحابه اعتقاد داریم که بعد از انبیاء بهترین مخلوقات روی زمین هستند، این یک اعتقاد روزه و یکساله به دست نیامده است. وقتی ما اعتقاد داریم که اولین جانشین رسول الله(ص)، حضرت ابوبکر صدیق(رض) است، بعد عمر فاروق(رض) ، بعد عثمان ذی النورین(رض) ، بعد علی مرتضی(رض) می‌باشند، باید این اعتقاد را محکم بگیریم.

واقعه غدیر خم در فضیلت حضرت علی(رض) بوده، نه خلافت بلافصل

وی افزود: یکی از عزیزان می‌گفت: در واقعه غدیر که ۱۸ ذی الحجه بود، این همه در صدا و سیما و در منابر از اهل تشیع مطرح شد، اما چرا اهل سنت و جماعت این را مطرح نکردند، نکند یک چیزی هست و حق با آن‌هاست، نکند واقعا حق حضرت علی(رض) را ضایع کردند؟ از او معذرت خواهی کردم و گفتم: حق با تو است و باید مطرح شود اما این که مطرح نشده، دلایل خاص خود را دارد. شاید سخنران فراموش کرده است، شاید آن روز مطلب مهم‌تری بوده است، شاید آن روز یک مصلحتی بوده است و گرنه این از عقاید مسلّم اهل سنت است که واقعه‌ی غدیر در فضلیت حضرت علی(رض) بوده است و ربطی به خلافت و جانشینی بلافصل ایشان ندارد. این را همه می‌دانند و بارها مطرح شده است ولی در آن روز خاص بیان نشده است و باید مطرح می‌شد. بنده به عنوان مسئول تعیین سخنران عذرخواهی می‌کنم.

مولوی باهیئت ادامه داد: اولین جانشین رسول الله (ص)، حضرت ابوبکر صدیق(رض) است و بعد بقیه خلفاء راشدین هستند. این را باید برای فرزندان خود مطرح کنیم و هیچ منعی برای والدین، اولیاء و معلمین وجود ندارد. این‌قدر باید نسبت به این مسئله بگوییم، تا اعتقاد به این مسئله و محبت صحابه پیامبر(ص) و اهل بیت، در عمق جان فرزندان من و شما بنشیند که به هیچ قیمت از آن زائل نشود.

محبت اهل بیت جزو ایمانیات اهل سنت است

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کرد: گاهی برخی افراد که شاید آگاهی نداشته باشند، می‌گویند: اهل سنت به فلان دلیل، توجهی به اهل بیت ندارند، مثلا به شکل خاصی عزاداری نمی‌کنند و یا کاروان پیاده به سمت زیارتگاه‌ها نمی‌فرستند. و برخی اوقات دلایلی را مطرح می‌کنند که اهل سنت نسبت به اهل بیت کم محبت هستند ولی بنده عرض می‌کنم که محبت نسبت به اهل بیت، جزو ایمانیات اهل سنت است و تقیه و ترسی هم نداریم. کسانی که شبهه وارد می‌کنند، بروند و احکام فقهی اهل سنت را مطالعه کنند. اهل سنت و جماعت در بعد از تشهد و قبل از سلام دادن، درود ابراهیمی بر زبان جاری می‌کنند و می‌گویند: (و علی آل محمد) و ذکر اصحاب را نمی‌گویند در حالی که محبت اصحاب در رگ و خون آن‌هاست اما در نماز دستوری برای این کار ندارند ولی برای اهل بیت رسول الله(ص)، درود می‌فرستند.

سخنران نماز جمعه خواف در رد کاروان‌های زیارتی اهل سنت گفت: این‌که اهل سنت کاروانی برای زیارت نمی‌فرستند به دلیل این است که این رویه در نزد اهل سنت جایگاهی ندارد و حکمی بر آن مرتب نیست. برخی سوال می‌کنند که چرا برخی از اهل سنت رفته‌اند؟ بنده می‌گویم: از خودشان سوال کنید که یا نسبت به این قضیه جاهل بوده‌اند و یا اهدافی داشته‌اند. برخی می‌گویند: چرا علما رفته‌اند؟ بنده این انتقاد را از صدا و سیما دارم که این کار را به تصویر کشیدن و به جهان نشان دادن که کاروان و علمای اهل سنت این کار را کرده‌اند، اشتباه است. در بین هزاران عالم دینی که در علوم دینی متبحر هستند و در دارالافتاهای اهل سنت مشغول به خدمت هستند، برخی‌ها شاید خود فروخته باشند، این که دلیل نشد. مهم اجماع اهل سنت در یک قضیه می‌باشد.

محاسبه‌ی نفس یکی از راه‌های جلوگیری از هواهای نفسانی است

مولوی باهیئت در تاکید مراقبت نفس گفت: در زمانه‌ای قرار داریم که فتنه‌ها و فساد‌ها به اوج خود رسیده و اسباب گناه فراوان است و دشمنان جن و انس در فکر هستند که یک مسلمان را به بیراهه کشانند. در زمانه‌ای قرار داریم که کم‌تر موقعیت می‌شود که من و شما سخنان بزرگان دینی خود را بشنویم و در حلقه‌های تعلیم شرکت کنیم. در این موقعیت، یک صفت است که به اذن الهی انسان را محفوظ نگه می‌دارد و آن این است که همه‌ی انسان‌ها خود را مراقبت و محافظت کنند. مواظب باشیم که انسان موجود ضعیفی است و در درون من و شما دشمنان نهفته‌اند که اگر مراقبتی از آن‌ها نکنیم، ما را به جهنم می‌کشانند. هواهای نفسانی و شهوات که در درون ماست و دشمنان خارجی با هم همکاری می‌کنند و یک راه است که نتیجه‌ی مثبت می‌دهد و آن این است که هرروز و هرشب محاسبه‌ای داشته باشیم که چه کار می‌کنیم و به کدام سوء حرکت می‌کنیم.

وی افزود: یکی از علما می‌نویسد: کسی که اهل محاسبه‌ی نفس نیست، از دو حال خالی نیست؛ این فرد یا به جهان آخرت ایمان ندارد و یا از عقل سلیم برخوردار نیست. انسان اگر به آخرت، زنده شدن مجدد، حساب و کتاب ایمان داشته باشد،  دیگر نمی‌تواند بی‌تفاوت زندگی کند. یکی دیگر از علما می‌گوید: مراقبت نفس، اختصاص به گروه خاصی ندارد بلکه یک وظیفه‌ی عمومی است و بر هر مرد و زن مسلمان لازم است که مرتب خود را محاسبه کند. در جمله‌ی دیگر می‌فرمایند: مراقبت نفس و همچنین مراقبت از فرزندان تا زمانی که زیر سلطه‌ی پدر و مادر قرار دارند و سن اقتضای آن را می‌کند، باید پیوسته و مداوم باشد. دلیل این است که دشمنان درون و بیرون همیشه فعال هستند. یکی دیگر از علما می‌گوید: انسان اگر با توکل بر رب العالمین، این وظیفه را آغاز کند، حتما نتیجه‌اش را خواهد دید و اثرات آن در دنیا باعث می‌شود که سختی‌ها بر این فرد آسان شوند و در آخرت از مقربان الهی خواهد گشت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در رابطه با این موضوع، به چند آیه از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند متعال می‌فرماید:«إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ» بر خدای عالم هیچ چیز در زمین و آسمان مخفی و پوشیده نیست و با صفت حکیمانه‌ی خود به همه چیز رسیدگی می‌کند. پس من و شما با توجه به این آیه باید کاملا مراقب افکار و عقاید خود باشیم. خداوند متعال در جایی دیگر می‌فرماید: هرجا باشید، خدا با شماست. یعنی علم خدا همراه با شماست و الله شما را زیر نظر دارد وبه آن‌چه که انجام می‌دهید، بیناست. اگر خدا ما را رسوا نمی‌کند، به این معنا نیست که ما را ندیده است یا نشنیده و اطلاعی ندارد. او حکیم است و به موقع حساب‌رسی می‌کند. خدای متعال در جایی دیگر می‌فرماید: مراقب باشید که پرودگار تو در کمین‌گاه است. در جایی دیگر می‌فرماید: خدای تعالی خیانت چشم‌ها را می‌بیند و آن‌چه را که دل‌ها و سینه‌ها در خود دارند را نیز می‌داند.

مراقب زبان خود باشیم

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: اما چه چیزهایی بیش‌تر نیاز به مراقبت دارد؟ اول زبان است. زبان من و شما هم می‌تواند گناهان بسیار بزرگ و عظیم بر او جاری شود و هم می‌شود به وسیله‌ی این زبان، ثواب‌های زیادی برای انسان ثبت شود. در مورد زبان و اهمیت آن، یکی از محققان آیات الهی را بررسی کرده و می‌نویسد: در مورد زبان، ۲۸۳ آیه وجود دارد. امام غزالی یک جمله‌ی بسیار پرمعنا دارد و می‌فرماید: زبان وزن و حجمش کم است اما طاعت و جرمی که انجام می‌دهد، بسیار بزرگ است.

مولوی باهیئت افزود: من و شما فکر کنیم که در یک جلسه قرار داریم، اگر مراقب زبان خود نباشیم، ممکن است در آن جلسه ده گناه کبیره یا بیش‌تر از آن مرتکب شویم. ممکن است دروغ، غیبت، تهمت، آبرو ریزی برادر و… از این زبان صادر شود. این گناهان کبیره است و اگر حق الناس نباشد، نیاز به توبه‌ی نصوح و خالصانه دارد. با همین زبان می‌تواند انسان تلاوت، امر به معروف، نهی از منکر، ذکر و… انجام دهد. خداوند متعال می‌فرماید: انسان سخنی به زبان نمی‌آورد مگر این‌که در نزد او یک نگهبانی آماده برای نوشتن است. با همین زبان است که دختر و پسر با چند جمله‌ی(بخشیدم و قبول کردم) به نکاح یکدیگر در می‌آیند و به وسیله‌ی همین زبان ممکن است شخص همسرش را سه طلاقه کند. به وسیله‌ی همین زبان، فردی می‌تواند سخنی را بگوید که قلب‌ میلیون‌ها انسان را جریحه‌دار گرداند و به اعتقاد و مذهب آن‌ها اهانت کند.

فرزندان از اعمال و رفتار والدین الگو می‌گیرند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف دومین مسئله‌ای که نیاز شدید به مراقبت دارد را اعمال و کردار برشمرد و گفت: دو یا سه مورد بیش‌تر نیاز به مراقبت خاص دارند. اول والدین می‌باشند. والدینی که چند فرزند خردسال در خانه‌ی آن‌هاست، خیلی باید مراقب اعمال خود باشند، زیرا؛ بهترین الگوی فرزند، پدر و مادر اوست. فرزندان تمام حرکات پدر و مادر را ضبط می‌کنند و عکس العمل نشان می‌دهند.

وی افزود: ما مشاهده کرده‌ایم که بچه‌های سه یا چهارساله جانماز پهن می‌کنند و به نماز می‌ایستند در حالی که چیزی از نماز نمی‌فهمند و فقط از الگوی خود سرمشق می‌گیرد. وقتی صدای اذان از مسجد بلند می‌شود، وای به حال آن پدر و مادری که حالت خود را تغییر ندهد. وقتی پدر به هنگام اذان وضو گرفت و به مسجد رفت یا مادر مشغول نماز شود، این بهترین الگو می‌تواند برای فرزندان باشد. این‌ها در عمق جان فرزند اثر مثبت می‌گذارد.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: اگر بر خلاف شریعت اسلام، والدین حرکت ناشایست انجام دهند این هم در فرزندان تاثیر منفی می‌گذارد. فرزندان که بزرگ‌تر می‌شوند، در آن‌جا هم پدر و مادر باید مراقب اعمال خود باشند و بین فرزندان بی‌عدالتی نکنند و در هنگام هدیه، دختر و پسر فرقی نداشته باشد و به گونه‌ای عمل نکنند که تخم عداوت و کینه بین فرزندان آن‌ها جای گیرد. هیچ دلیلی ندارد که پدری به یکی از فرزندان خود توجه کند و دیگری را محروم کند.

مولوی باهیئت تصریح کرد: والدین نتیجه‌ی این اعمال را در زندگی خواهند دید و یا بعد از مرگ تا مدت طولانی، اثر بی‌عدالتی والدین در آن خانواده وجود خواهد داشت. دقت کنیم که تقسیم ارث چیزی نیست که ما تعیین کنیم بلکه خداوند آن را تعیین کرده است. گاهی شکایات زیادی می‌آید که تقسیم ارث مدت طولانی به تاخیر می‌افتد و این مشکل بزرگی است. شاید در بین وارثین افرادی باشند که نیاز مالی نداشته باشند و افرادی هم باشند که به شدت نیاز مالی دارند. گاهی اوقات تقسیم ارث تا ده‌ها سال به تاخیر می‌افتد. بعضی اوقات نوه‌های متوفی با هم درگیر می‌شوند که چرا تقسیم میراث پدر و پدربزرگ آن‌ها این‌قدر به تاخیر افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *