مختصری از زندگی‌نامه حضرت مولانا حفیظ‌الله طاهری‌فر (رحمه‌الله)+پیام تسلیت

مولانا طاهری‌فر(رحمه‌الله) عالمی ربانی، مصلح و از شاگردان اولیه و خاص حضرت مولانا خواجه شمس‌الدین مطهری بودند که عمر مبارک خود را در مسیر تدریس و اصلاح جامعه سپری کردند.
مولانا طاهری‌فر به همراه مولانا غلام‌احمد موحدی(رحمهماالله) از مصنفین کتاب فقه خلاصة‌المسائل بودند که به دستور حضرت مولانا مطهری(رحمه‌الله) صورت گرفته بود.

نماز جنازه مولانا طاهری‌فر رحمه‌الله یکشنبه ۱۸ آبان‌ماه ساعت ۱ بعدازظهر در فضای باز حوزه علمیه تعلیم‌القرآن نشتیفان برگزار می‌گردد.

خبر بسیار ناراحت‌کنند‌ه‌ای دوباره امشب در فضای حقیقی و مجازی پیچید و آن از دست دادن یک دعاگوی بسیار نیک و یادگار علمای ربانی، مولانا حفیظ‌الله طاهری‌فر (رحمه‌الله) بود. به همین دلیل بر خود لازم دانستم تا زندگی‌نامه ایشان را که چند سال قبل از دوست عزیزم جناب مولوی محمد همیشه‌بهار گرفته بودم، با اندکی اضافات نوشته تا عزیزان با شخصیت این بزرگوار بیشتر آشنایی پیدا نمایند.

◽️تولد و تحصیل علوم دینی: مولانا حفیظ‌الله طاهری‌فر (رحمه الله) در سال 1317 ه‌ش در روستای سورستان باخرز از توابع شهرستان تایباد متولد شد.
پدرشان جناب آخوند ملا فیض‌محمد (رحمه الله) از علمای منطقه در زمان خودش بود، از آنجا که از همان ابتدا در خانواده‌ی علمی چشم به جهان گشوده بود و شوق علمی سرا پای وجودش را فرا گرفته بود در سن ده سالگی یعنی سال 1327 ه‌ش به دنبال تحصیل علم رفت و نزدیکترین مکان را یعنی حوزه علمیه احناف خواف را برگزید. دوران ابتدایی و مقدماتی را خدمت استاد فرزانه حضرت مولانا خواجه شمس‌الدین مطهری (رحمه الله) بود و مدت چهار سال از فیوضات و معنویات ایشان کسب فیض نمود. لذا شروع تحصیلات علمی و اساس و پایه علمی در وجود ایشان از حوزه علمیه احناف خواف کلید خورد.
بعد از آن، جهت ادامه‌ی تحصیل و تکمیل دروس حوزوی راهی سفر شده و ابتدا در سراوان، مدتی را در خدمت مولانا شهداد (رحمه الله) بود و بعد از آن راهی کشور پاکستان شد و مدت ده سال را در پاکستان سپری کرد. در ابتدای ورود به پاکستان به شهر ملتان رفته و در حوزه علمیه قاسم العلوم ادامه تحصیل داد و از محضر علمای بزرگواری همچون حضرت مولانا مفتی محمود (رحمه الله) علم حاصل کرد. بعد از سپری نمودن دورانی از تحصیل در این شهر، وارد شهر کراچی شده و در دارالعلوم کراچی که هم اکنون از حوزه‌های علمیه بزرگ پاکستان محسوب می‌شود ثبت نام کرده و تحصیلات خود را در این پایگاه علمی ادامه داد.
در دارالعلوم کراچی از محضر علمای بزرگ و اساتیدی بزرگواری همچون حضرت مولانا مفتی محمد شفیع عثمانی (رحمه الله) مفتی اعظم پاکستان استفاده کرد و از اساتید دیگرشان می‌توان به حضرات مفتی رشیداحمد لدیانوی، مولانا سحبان محمود، مولانا سلیم الله خان، قاری رعایت الله و… (رحمهم الله تعالی) اشاره کرد. ایشان در سال 1342 ه‌ش دروس حوزوی را به اتمام رسانید و به وطن خود ایران بازگشت.

◽️خدمات: در ابتدای ورود به ایران در روستای حاجی‌آباد بالاخواف سکنی گزید، ولی بعد از اینکه مردم نشتیفان از ورودشان به وطن مطلع شدند و از آنجا که پدرشان آخوند ملا فیض‌محمد (رحمه الله) که از تحصیل‌کردگان علوم حوزوی در هرات بود، مدتی را در نشتیفان خدمت کرده بود و مردم نشتیفان از او و خانواده‌اش شناخت کافی داشتند، بعد از مشورت به فکر افتادند تا هر طور شده زمینه را برای آمدن مولانا حفیظ الله (رحمه الله) به نشتیفان مساعد کنند و به همین خاطر معتمدین و بزرگان نشتیفان خدمت حضرت مولانا خواجه شمس‌الدین مطهری (رحمه الله) رفتند و بعد از مشورت و اجازه‌ی ایشان، از مولانا حفیظ‌الله (رحمه الله) تقاضا نمودند که به نشتیفان تشریف بیاورند، لذا ایشان با دستور و مشورت استادشان حضرت مولانا مطهری (رحمه الله) به نشتیفان آمد و مردم از آمدن ایشان بسیار خوشحال شدند و با تشریف‌آوری ایشان تحولات دینی و معنوی زیادی در نشتیفان و روستاهای تابعه به وجود آمد.
◽️تألیف کتاب خلاصة‌المسایل: یکی از خدمات بسیار ارزشمند ایشان تألیف کتاب خلاصة‌المسایل در فقه حنفی است که ایشان و دوست بزرگوارشان مولانا غلام احمد موحدی (رحمهما الله تعالی) به دستور استادشان حضرت مولانا خواجه شمس‌الدین مطهری (رحمه الله) زحمتش را کشیدند و امروز در بسیاری از کشورهای فارسی زبان بارها تجدید چاپ شده و از کتب منبع در فقه حنفی به حساب می‌آید.

◽️تأسیس حوزه علمیه: با تحقیقات و بررسی‌ها معلوم می‌شود که قبل از ورود مولانا حفیظ الله (رحمه الله) به نشتیفان، درس و بحث علمی در آنجا در محل مسجد جامع وجود داشته است. همچنین مسجد شیخ زین‌الدین که در حدود قرن نهم به دست زین‌الدین خوافی (رحمه‌ الله) بنا شده بود از مدت‌ها محل درس و بحث قرآنی و علمی بوده است. به نقل یکی از معتمدین در سال 1300 ه‌ش حدود 70 طلبه در نشتیفان مشغول تحصیل بوده‌اند و اساتیدی همچون آخوند ملا فیض محمد، آخوند ملا هاشم، و بعد از آن مولوی عبدالصمد و… (رحمهم الله تعالی) مشغول تعلیم و تعلم بوده‌اند. اما با ورود جناب مولانا طاهری‌فر به نشتیفان و ازدیاد طلاب و سر و سامان دادن به برنامه‌های علمی، در سال تحصیلی 55-1354 ه‌ش حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان تأسیس شد. ضمنا قابل یادآوری است که در تأسیس حوزه جناب مولوی عبدالغفور مسلمان و آخوند ملا درویش محمد مسلمان هم نقش بسزایی داشتند.
حوزه علمیه بعد از تأسیس رسمی، مدتی در محل قدیم مشغول خدمت‌رسانی بود، ولی در سال 1372 ه‌ش حوزه علمیه جدید در قسمت بالای شهر نشتیفان ساخته شد و حوزه به محل جدید انتقال یافت. هم‌اکنون حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان از مدارس فعال در زمینه‌های مختلف می‌باشد و ضمن بهره بردن از اساتید مجرب و ربانی، طلاب برادر و خواهر در این حوزه مشغول تحصیل علوم دینی و حفظ کلام الله مجید هستند. این حوزه در بخش مکاتب قرآنی در منطقه نیز سهم بسزایی دارد.

◽️ویژگی‌ها: مولانا طاهری‌فر (رحمه الله) دارای شخصیت بسیار عالی در بسیاری از زمینه‌ها بود که قلم شکسته‌ام توان این را ندارد که شخصیت کامل ایشان را بر روی کاغذ و نوشتار پیدا کند، ولی اندکی می‌نویسم و امیدوارم که همین اندک به بارگاه الهی قبول افتد.
ایشان انسان بسیار متواضع، مخلص، حق‌گو، ربانی و … بود. وی همیشه خودش را مدیون اساتیدش می‌دانست و ذکر خیرشان را در مجالسش بیان می‌نمود. او مدرسی توانمند بود که نظیرش بسیار کم پیدا می‌شود. مجالسش، مجالس اصلاح و خودسازی بود و از غیبت و گناهان زبان پرهیز کامل داشت. اهل نماز شب و نوافل روز بود و زبانش همیشه به ذکر الهی تر و تازه بود.

خداوند متعال در این شب، او و همه علمای ربانی که از این دنیا رخت سفر بسته‌اند را مورد رحمت و آمرزشش قرار دهد و علمای ربانی که در قید حیات هستند را از تمام آفات دنیوی و اخروی حفظ نماید و به ما توفیق ادامه دادن راهشان را نصیب فرماید. آمین

 

 ✍️ محمد مکفی رودی

 

مولانا مطهری مدیریت حوزه علمیه احناف خواف، طی پیامی وفات مولانا حفیظ‌الله طاهری‌فر، استاد حدیث حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان را تسلیت گفتند.

متن پیام ایشان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
“انا لله وانا الیه راجعون”

ضایعه‌ی رحلت عالم متواضع، مخلص و استاد توانمند مولانا حفیظ‌الله طاهری‌فر باعث تأثر و تألم خاطر گردید.
مرحوم مولانا طاهری‌فر، دانش‌آموخته اساتید بزرگی همچون حضرت مولانا خواجه شمس الدین مطهری، مولانا شهداد، مولانا مفتی محمدشفیع عثمانی، مفتی رشیداحمدلدیانوی، مولاناسحبان محمود، مولانا سلیم الله خان و مولانا مفتی محمود (رحمهم الله) بودند که بعد از فراغت از دروس و بازگشت به وطن، منشأ خدمات دینی و اصلاحی زیادی در جامعه بودند.
اینجانب این ضایعه جانسوز را خدمت جناب مولوی مسلمان مدیریت محترم حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان، اساتید، پرسنل و طلاب آن حوزه علمیه، علمای منطقه، مردم شریف و عالم‌دوست نشتیفان و به‌خصوص خانواده و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان علو درجات برای آن سعید فقید و صبر و اجر برای بازماندگان خواهانم.

اللَٰهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنْ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ.

حبیب‌الرحمن مطهری
مدیر حوزه علمیه احناف خواف
۱۸ آبان ماه ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *