ماه محرم، یادآور دو واقعه‌ی تلخ شهادت حضرات عمر و حسین(رضی الله تعالی عنهما) است – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، امام جمعه سمنگان باخرز در مراسم نماز جمعه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۱ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا» و حدیث «الجهاد ماض منذ بعثنی الله الی ان یقاتل آخر امتی الدجال» پیرامون وقایع ماه محرم به ایراد سخن پرداخت.

مولوی یعقوبی گفت: در ماه محرمی قرار داریم که در تاریخ، آموزه‌های دین و کلام علما، از جایگاه خاصی برخوردار است؛ زیرا در قرآن این ماه به معنای حرام است به دلیل این‌که جنگ و جدال در این ماه حرام است. از ۱۲ ماه قمری ۴ ماه حرام است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب اشاره کرد. هم در کتاب خدا و هم در سنت نبی(ص) مطالبی است که بر اهمیت این ماه می‌افزاید. پیامبر(ص) بهترین ماه را برای روزه‌داری بعد از ماه رمضان، ماه محرم می‌دانند و روزه‌داری در روز ۱۰ محرم و روز قبل، از باب استحباب ذکر شده است.

وی ادامه داد: دو واقعه‌ی تلخ ماه محرم، بیش‌تر اندیشه‌ها را به طرف خود واداشته است. اولین واقعه، شهادت حضرت عمر(رض) و دومین، شهادت حضرت حسین(رض) می‌باشد. هر کدام به نوبه‌ی خود، ضربه‌ی سنگینی بر پیکره‌ی اسلام وارد کرده است. در مواجهه با روز عاشورا، سه طرز تفکر موجود است؛ دیدگاه اول به بیان نقلی محرم می‌پردازد و واقعه عاشورا و کربلا را به شکل نقلی بیان می‌کند. از بین تالیفاتی که روایت نقلی دارند، ۸ کتاب که عنوان مقتل را دارند، از قدمت تاریخی بیش‌تری برخوردارند و ۶ مقتل را علمای اهل سنت و دو مقتل را علمای شیعه نوشته‌اند. از قرن هفتم شکل نقل به عاطفی تغییر می‌کند و بیش‌تر تحریفات هم در تالیفاتی است که در فاصله این ۳ قرن نوشته شده است.

امام جمعه روستای سمنگان گفت: بعد از این قرن‌ها، عاشورا و محرم شکل عقلی و تحلیلی به خود گرفت. برخی از افراد شبهه‌افکنی می‌کنند تا این واقعه را کم‌رنگ نشان دهند. اگر بخواهیم این موضوع را عقلانی و با تحلیل بررسی کنیم، باید به سه شرط رجوع کنیم؛ اول: استناد به سخنان حضرت حسین(رض)، دوم: بهره ‌گیری از منابع معتبر و سوم: بررسی اسنادی روایات. به عنوان مثال سخنان حضرت حسین(رض) در مقابل سپاه حُر که در حیاة الصحابه آمده است. ما اهل سنت نسبت به اهل بیت پیامبر(ص) ارادتی داریم که هرگز شیعه چنین ارادتی ندارد.

مولوی یعقوبی افزود: جوانان در مواجهه با شبهات باید دو مسئله را رعایت کنند؛ اول: به علمای بزرگ دیار خود مراجعه کنند. دوم: نگاه خود را به تاریخ اسلام دقیق کنند.

ایشان تصریح کرد: جامعه اهل سنت ارادت خود را به اهل بیت خالصانه ابراز می‌کنند و در خطبات جمعه هم از این بزرگواران به خوبی و بزرگی یاد می‌شود. مگر می‌شود کسی پیامبر(ص) را دوست داشته باشد و حضرت حسین(رض) را دوست نداشته باشد. نباید بگذاریم که به مقدسات و عقاید اسلامی توهین شود.

اشتراک گذاری