قیمت و کالا در معامله

همیشه فروش زیاد، نشان موفقیت نیست؛ رسول خدا(صلی الله علیه و آله وصحبه وسلم) فرمود: سوگند در معامله، باعث فروش زیاد می‌­شود اما برکت را از بین می‌­برد. (بخاری:2087)
یکی از مضرات این جریان، عذابی است که بر قوم شعیب(علیه السلام) نازل شد. خداوند بیان داشته است که شعیب(علیه السلام) از مردم خواست تا خدای یگانه را بپرستند و کم‌فروشی (گران فروشی) نکنند. (هود:84 و اعراف:87) در این آیات، مردم از عذاب سختی ترسانده شدند.
اگر چه کم‌فروشنی نوعی گران‌فروشی هم هست اما خیانت در معامله را نیز شامل می‌شود.
مردم آن زمان، خودسرانه عمل می­‌کردند و به احکام الهی هیچ توجهی نداشتند. در نتیجه خدای متعال آنان را با فریاد سهمگین حضرت جبرئیل(علیه السلام) چنان عذاب کرد که همگی همچون خاشاکی بر روی زمین افتاده بودند. کم‌فروشی (گران فروشی) در سوره مطففین نیز مذمت شده است و خداوند این افراد را به عذاب خود تهدید می­‌نماید.

◽️تاجر می­‌تواند با رعایت صداقت و امانت، همراه با صدیقین و شهدا و صالحین حشر شود.(ترمذی:1209) یا با عدم رعایت صداقت و امانت، خود را به حدی برساند که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وصحبه وسلم) دو مرتبه با تأکید فرمود: تاجر، فاجر است؛ تاجر، فاجر است. خداوند نیز کم‌فروشان و گران‌فروشان را تهدید کرده آنان را از عذاب خود در قیامت ترسانده است.

◽️آیا تا به حال به این نکته اندیشیده‌­اید که پول و درآمد خود را ابتدا در کنار سفره، به فرزندان خود می­‌خورانیم و زمینه‌­ی رشد یا بدبختی آنها را با تغذیه‌­ی حلال یا حرام تضمین می­‌کنیم. همان طوری که وسیله­‌ی بنزینی نمی‌­تواند با گازوئیل سالم بماند، غذایی که روح انسان را تقویت کند نیز نمی­‌تواند حرام باشد.

◽️سالم­ترین غذا را برای جسم و روح خود انتخاب کنید تا گذر از مسیر سعادت برایتان آسان شود.

 

✍️ جواد عصار رودی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *