اهمیت خانواده (۱)

خانواده، هسته اول همه سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی است. همه نقش‌های مربوط به ۱- ایجاد تمدن، ۲- انتقال مواریث، ۳- رشد و شکوفایی انسانیت به آن مربوط می‌شود. همه سنت‌ها، عقاید و آداب، ویژگی‌های فردی و اجتماعی از طریق خانواده به نسل جدید منتقل می‌گردد.
جامعه متشکل از خانواده‌هاست، مختصات آن از طریق روابط خانوادگی قابل توصیف است. اثر وجودی مفید و یا زیان‌بخش آن به جامعه هم می‌رسد. ساخت و مشی آن در سکون یا اضطراب جامعه مؤثر است، انگیزه اعضایش در انگیزه‌های اجتماع تأثیر می‌گذارد. چگونگی مشی و سبک زندگی آن در اخلاق جامعه و در صحت یا بیماری آن نقشی مؤثر دارد.
از نظر ما، تشکیل خانواده خدمتی است به زن و مردی که برای حیات مشترک، پیوندی برقرار کرده‌اند، و خدمتی است به اجتماع از نظر دور داشتن آن از عوامل فساد و لغزش و ایجاد احساس مسئولیت، و به کودک که نیاز به مربی و معلمی صالح دارد، و به مکتب و مذهب که تعالیم آن از این طریق حیات و تداوم پیدا می‌کند.
اگر جامعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برد، به این دلیل است که هنوز نتوانسته سلامت خانواده را تأمین کند و سلامت خانواده به معیارهای درست در انتخاب و تشکیل هسته اولیه آن، یعنی معیارهای صحیح انتخاب همسر، بستگی دارد؛ به همین دلیل برای انتخاب همسر بسیار سفارش شده است.

 أم یاسر – خواف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *