فلسفه و فایده حجاب

  • خداوند قید و بند‌ها و محدودیت‌هایی را برای هریک از مردان و زنان مقرر فرمود؛ تا با رعایت کردن آن زندگی راحت و خوشی را بگذرانند. موضوع حجاب بحثی نیست که فقط مختص زنان باشد، زیرا اگر مردان هم مقتضیات آن را رعایت نکنند، باعث فساد و خرابی در جامعه می‌شود.
  • آن‌چه از دستورات دینی در خصوص حجاب مردان به دست می‌آید آن است که؛ مردان تا حد امکان بدن خود را بپوشانند و از پوشیدن لباس‌های تنگ و نازک منع شده‌اند. علاوه بر این که پوشیدن لباس جنس مخالف برای آنان حرام است. مردان باید معنای حجاب را در رفتار و  نگاه خود رعایت کنند تا جایی که خدای متعال ابتدا مردان را در آیه 30 سوره‌ی نور خطاب می‌کند که حائل و حجابی در مقابل چشمانشان قرار دهند و می‌فرماید: ( قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ).
  • فلسفه حجاب چیز مکتوم و پنهانی نیست زیرا بی حجابی زنان که طبعاٌ پیامدهایی همچون آرایش، عشوه‌گری و امثال آن را همراه دارد، مردان را علی الخصوص قشر جوان را در یک حال تحریک دائم قرار می‌دهد و آمارهای مستند نیز نشان می‌دهد که با افزایش بی حجابی در جهان، طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی در دنیا به طور مداوم رو به افزایش است؛ چرا که (هرچه دیده بیند دل کند یاد) و هرچه دل یعنی هوس‌های سرکش بخواهد به هر قیمتی باشد به دنبال آن می‌رود و به این ترتیب هر روز دل به دلبری می‌بندد و با دیگری وداع می‌کند.
  • اما پیامد‌های بی حجابی چیست؟
    گسترش دامنه‌ی فحشاء و افزایش فرزندان حاصل از روابط نامشروع از دردناک‌ترین پیامد‌های بی حجابی است. و جوامع غربی نمایان‌گر این مطلب است. زن و شخصیت او در نزد اسلام بسیار با ارزش است که اگر ابتذال و سقوط شخصیت در او به‌وجود آید؛ بنیان‌های خانواده و جامعه از هم می‌پاشد. هنگامی که جامعه، زن را با اندام‌های تحریک آمیزش بخواهد، طبیعی است که روز به روز تقاضای آرایش و خودنمایی بیشتر را از او دارد.
  • در جامعه‌ایی که تنها افتخار زن؛ جوانی، زیبایی، خود‌آرایی و خود‌نمایی او شده‌ است؛ باید این جامعه خود را ‌آماده‌ی مقابله با هوس‌های سرکش انسان‌های آلوده و شیطان صفت و سست شدن پایه‌های خانواده‌ در آن کند.
    در چنین جوامعی با این ویژگی‌های اخلاقی‌، زن چگونه می‌تواند آگاهی و دانایی‌‌‌اش را جلوه دهد و مقام والای خویش را به‌عنوان مادر و مربی نسل‌های آینده معرفی کند؟!
  •  

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *