شیخ‌الاسلام علامه شبیراحمد عثمانی (رحمه‌الله)

◽️ولادت و تحصیل: علامه شبیراحمد عثمانی (رح) فرزند مولانا فضل‌الرحمن عثمانی (رح) در 10 محرم سال 1305 ه.ق در خانواده‌ای متدین و دارای فضیلت چشم به جهان گشود.
او در سال 1311 ه.ق تحصیلات خود را شروع نمود و در ابتدا قرآن مجید، فارسی و عربی را فرا گرفت و بعد دروس دیگر را نیز به اتمام رسانید. وی در تمام دوران تحصیل از شاگردان ممتاز بود و توانست در سال 1325 ه.ق از نصاب رسمی دارالعلوم دیوبند فارغ‌التحصیل شود. وی از محضر اساتید بزرگی مانند: شیخ الهند (رح) و مولانا غلام‌رسول سرحدی (رح) و ….کسب فیض نمود.
◽️تدریس و خدمات: حضرت مولانا بعد از اتمام دروس تا سال 1945 م در دارالعلوم دیوبند، حوزه علمیه مسجد فتح‌پور دهلی و جامعه دابهیل به تدریس کتب بزرگ مشغول شد. او به مدت دو سال به عنوان رئیس‌المدرسین حوزه علمیه مسجد فتح‌پور دهلی و همچنین مدتی به عنوان مدیر جامعه دابهیل مشغول خدمت بود. ایشان در سال 1936 به عنوان رییس‌المدرسین دارالعلوم دیوبند انتخاب شد و بعد از اینکه مستقلا به دارالعلوم رفت، مدیریت دارالعلوم دیوبند به او سپرده شد.
◽️سیاست: وی ضمن تدریس، از رهبران سیاسی هم بود و در حزب سیاسی جمعیت‌العلماء هم شرکت داشت. حضرت مولانا شبیراحمد عثمانی هنگام نهضت آزادی پاکستان، جهت تقویت حزب (مسلم لیگ) مسافرت‌های زیادی انجام داد و هدف او بعد از استقلال پاکستان، پیاده‌شدن حکومت اسلامی بود. وی در رفراندوم سرحد هم بسیار تلاش کرد تا سرحد جزء پاکستان قرار بگیرد. در وقت تصرف هندوستان بر کشمیر فتوای جهاد بر علیه هندوستان صادر نمود. مولانا عثمانی در بسیاری از مجالس همراه شیخ الهند بود و بسا اوقات شیخ الهند او را به عنوان نماینده خود به مجالس مختلفی می‌فرستاد.
◽️ویژگی‌ها: ایشان بیانی شیوا داشت و به همین دلیل در جلسات مختلفی سخنرانی می‌کرد و به خاطر زیبایی بیانش هیچ کس از مجلسش بلند نمی‌شد و مستمعین احساس خستگی نمی‌کردند. وی دارای قلمی روان بود که کتاب‌های زیبا و مهمی از جمله: فتح الملهم شرح صحیح مسلم، تفسیر عثمانی و … تألیف نمود. حضر مولانا عثمانی از تفهیمی بسیار عجیب بهره می‌برد که همین تفهیم باعث شد تا او مدت 37 سال در چندین مدرسه مهم مشغول تدریس کتب مختلف شود. وی در علوم مختلف خصوصا: تفسیر، حدیث و فقه مهارت کامل داشت. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ایشان این بود که برای تدریس حقوقی دریافت نمی‌نمود. حضرت علامه عثمانی بدون اولاد بود و اولادی بعد از ایشان به جا نماند.
◽️وفات: بعد از این همه خدماتی که از حضرت مولانا صورت گرفت، وی در 21 ماه صفرِ سال 1369 ه.ق به رحمت حق پیوست و امتی را بعد از خود محزون گردانید.

✍️ محمد مکفی رودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *