در انعکاس رسانه‌ای ارادت اهل سنت به اهل بیت بدسلیقگی و سوء استفاده رسانه‌ای نشود.

  • بدسلیقگی در رسانه‌ای شدن ابراز ارادت اهل سنت به سیدالشهدا (ع) و اهل‌ بیت (ع)، موجب احساس نگرانی در برادران اهل سنت و سوءاستفاده دشمن می‌شود.
  • شکل محبت برادران اهل سنت به اهل بیت (ع) و سیدالشهدا (ع) با شیعیان متفاوت است.
  • دوستی اهل بیت یک مفهوم مشترک بین همه مسلمانان است، اما مصادیق این دوستی، متفاوت است.
  • در ابراز ارادت قاطبه برادران اهل سنت به حضرت امیرالمؤمنین (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) تردیدی نیست. آنها حسنین (ع) را «سیدالشباب اهل الجنه» می‌دانند و برای امام حسین (ع) از تعبیر سیدالشهدا استفاده می‌کنند.
  • (اهل سنت) با این که نسبت به حضرت سیدالشهدا (ع) احترام و ارادت دارند، امّا چون بر اساس مبانی فقهی خودشان عزاداری (برای هرکسی) را نادرست می‌دانند، عزاداری برای امام حسین (ع) را هم به عنوان یک حرکت آیینی و شرعی قبول ندارند. طبیعی است که این رویکرد از روی بغض نیست و پشتوانه‌اش بحث فقهی خودشان است.
  • باید یک‌سری ظرایف و حساسیت‌ها را در نظر گرفت. گاهی برخی دوستان اهل سنت ترجیح می‌دهند بخشی از ابراز ارادت خودشان را علنی نکنند، چون فکر می‌کنند احتمال دارد با این پدیده برخورد رسانه‌ای و تبلیغاتی شود. به عبارت دیگر و از نگاه آنان، از محبتشان به اهل بیت (ع) سوء استفاده می‌شود. متأسفانه اغلب فعالان مذهبی و رسانه‌ای ما این ظرایف و دقایق را در نظر نمی‌گیرند. باید این اصل را بپذیریم که در خصوص اهل سنت، پذیرش امامت شرط لازم برای محبت اهل بیت (ع) نیست. دوستی اهل بیت (ع) و سیدالشهدا (ع) وجود دارد، امّا حتماً نباید به امامت قائل باشند. شما در ماه محرم، در هر جای ایران و جهان اسلام به نماز جمعه اهل سنت بروید، اشاره‌ای به حادثه عاشورا و فضائل حضرت سیدالشهدا می‌شود.
  • من معتقدم که تمرکز رسانه‌ای بر این موضوع، خیلی هم مفید نیست.چون برخی دوستان اهل سنت از بدسلیقگی در رسانه‌ای شدن این ابراز ارادت‌ها و سوء استفاده از آن احساس نگرانی می‌کنند. متأسفانه برخی بدون توجه به این ظرایف، خواسته یا ناخواسته از موضوع محبت سیدالشهدا (ع) که بین شیعه و سنی مشترک است، استفاده اختلافی می‌کنند. نباید فضایی فراهم شود که از محبت اهل سنت به اهل بیت (ع) سوء استفاده شده و بر علیه آنان استفاده شود.

انوار وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *