خلاصه و چکیده همه ادیان الهی محبت است.

زندگی در این دنیا توأم با سختی و مشکلات بوده و به فرموده الله‌تعالی: “ان مع العسر یسری”(انشراح) آسانی همیشه بعد از سختی است. دنیا، آبادی و ویرانی‌های زیادی به خودش دیده، ترس و وحشت، امنیت و اطمینان. دنیایی که در او زندگی می‌کنیم از زمان حضرت آدم(ع) هم وحشت و هم راحتی خود را داشته است. خداوند متعال می‌فرماید: ما در طول تاریخ پیامبران را فرستادیم و مردم جامعه و ملت را به فقر و تنگدستی و مشکلات مبتلا کردیم تا اینکه مردم به درگاه خداوند تضرع کنند و خود را در مقابل خداوند بشکنند، مخلصانه تواضع کنند و خوب نماز بخوانند. معرفت تابش الهی بر قلب سخت بنده، نتیجه تواضع و اطاعت خالصانه الله تعالی است.
ایشان افزود: آنهایی که به طاعت الله تعالی عشق دارند و تضرع و زاری به درگاهش می‌کنند این‌ها مهربان‌ترین و بهترین افراد جامعه ما خواهند بود. اگر زاری و تضرع در جامعه‌ای اتفاق بیفتد و مردم بدانند که غرورشان باید در مقابل الله‌تعالی بشکند این باعث می‌شود تا حقوق یکدیگر را رعایت کنند. وقتی مردم به درگاه خداوند برگردند یکدیگر را بیشتر دوست خواهند داشت.
مولوی موحدی اظهار داشت: خلاصه و چکیده همه ادیان الهی محبت است. اگر فضای جامعه گرم نبود و مهر و محبتی وجود نداشت، نتیجه آن، وجود نداشتن دین در جامعه است. اولین جمله و آیه در قرآن کریم و شروع کلام با صفت رحمان و رحیم است. خداوند خیلی مهربان و عاشق است، اما ما قدرش را ندانسته و به جای  خواندن و کرنش در مقابل او، در برابر دیگران فروتنی میکنیم و به او پشت کردیم که این دلیل قساوت قلب است.
ایشان تصریح کرد: ایجاد و بروز مشکلات در جامعه برای این است تا ما با خداوند ارتباط برقرار کنیم. اما خداوند متعال ما را به ما می‌شناساند و می‌فرماید: ما انسانها را به عذاب گرفتار کردیم اما آنها در مقابل پروردگارشان فروتنی و تضرع نکردند. الله متعال مشکلات را آوردند تا انسان‌ها او را بشناسند و به زمین و زمان جفا نکنند و خود را در مقابل الله تعالی خوار و ذلیل بپندارند. الله‌تعالی بنده را با گذشت و مهربانی تربیت می‌کند تا ما به درگاهش برگرديم، مشکلات، فقر و گرانی می‌آورد تا ما به سویش رجوع کنیم. الله تعالی می‌فرماید: ما سرنوشت قومی را تا زمانی که خود را تغییر ندهند عوض نمی‌کنیم. همچنین رسول الله(ص) می‌فرمایند: زمانی که مردم در معاملات خود کم فروشی، احتکار و انبار کنند الله تعالی آنها را به خشکسالی و جور و ستم حکام مبتلا می‌کند.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کرد: اولین گام در این شرایط اقتصادی قناعت است. یعنی اسراف نکنیم و از خریدهای غیرضروری پرهیز نمائیم. از تشریفات مجالس عروسی و عزا و حج بیت‌الله‌الحرام بپرهیزیم. رسول الله(ص) فرمودند: بهترین حج حجی است که با صدای بلند لبیک و با سختی و مشکلات توأم با سادگی باشد. وقتی همسایه‌ و اقوام ما نان و هزینه درمان ندارد و جوانان نیز توانایی ازدواج ندارند، چه نیکوست که از رفتن زیاد به حج و عمره بپرهیزیم و همان پول را صرف این کارها کنیم تا هزاران بار خانه الله را زیارت کرده باشیم.
ایشان افزود: طی چند ماه گذشته در یکی از روستاهای خواف، سی و پنج خانوار بر اثر سیل، خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند چه نیکوست به جای صرف‌کردن هزینه‌های هنگفت در امورات عادی زندگی و گرفتن عروسی‌های تشریفاتی، بیشتر به این مسائل فکر کنیم. چرا شب‌ها با شکم سیر می‌خوابیم در حالی‌که همسایه‌مان گرسنه است؟! چرا در ازدواج‌ها سنگ‌اندازی می‌کنیم و مهریه‌ها را سنگین تعیین می‌کنیم؟! فرزندان خود را به الله بسپاریم نه به دست مهریه‌های سنگین.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف خاطرنشان کرد: ما با مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور بیعت کردیم و بر بیعت‌مان استواریم، و اولین و آخرین انتظاری که از این بیعت داریم این است که شمشیر فاروقی و علوی را بر روی مفسدین اقتصادی فرو آورند. ما مقدرات دینی و دنیوی خود را به مسئولین سپردیم، پس انتظار داریم تا جواب اعتماد ما را به نحو احسن بدهند.
ایشان در خاتمه سخنان خویش خطاب به نماز گزاران گفت: حجاج محترم را دعوت به اخلاص دهید و از آنها بخواهید که فضای مجازی را ترک کنند و به عبادت خالص برای الله متعال مشغول شوند.
ایشان تاکید کرد: از مهمترین اموری که لازم است بدان توجه نمائید، کمک به ساختمان در حال ساخت حوزه علمیه خواهران است که نیاز شدید مالی دارد. اجر و پاداش در کمک کردن به این پایگاه دینی نسبت به دیگر امور کمتر نیست و حتی بیشتر از آنهاست.
ایشان در پایان سخنان خویش، افتخار آفرینی دانش‌آموزان عزیز در کنکور سراسری ۹۷، بخصوص دانشجوی عزیز آقای مصیب سلیمانی که مدال طلای دهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور را بدست آوردند را به جامعه اهل سنت تبریک گفته و خواهان توفیقات روز افزون برای ایشان شد.
ایشان افزود: امیدواریم که شما ممتازین عزیز ادامه‌دهندگان راه اسلاف علمی خود همچون ابوعلی سینا، زکریای رازی و الزهرابی باشید و با عشق به جامعه خدمت کنید.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *