حضرت فاطمه شخصیت بسیار صبور و باتقوایی بود که تمام کارهای منزلش را خودش انجام می‌داد

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: اندیشه‌ ناب اسلامی به برابر بودن زن و مرد در آفرینش، دیدگاهی واحد داشته و به هر دو اهمیت داده و برای هر دو ارزش قایل شده است. اوّلین شخصیّتی که به رسول خدا(ص) ایمان می‌آورد، حضرت خدیجه(رض) که یک زن است، می‌باشد و رسول خدا سال وفات این بانوی بزرگ را عام‌الحزن (سال غم و اندوه) نام‌گذاری می‌کند و به جهانیان که ممکن است بعداً به این دین و اسلام طعنه وارد کنند، می‌فهماند که زن در اسلام جایگاهی ویژه دارد، که سال وفاتش برابر است با سال پر از غم و غصّه.
ایشان افزود: زن در فرمایشات گهربار رسول اکرم(ص) جایگاهی بس بزرگ و مهم دارد. رسول خدا در مورد امّ‌المؤمنین عایشه(رض) می‌فرمایند: “خُذُوا شَطْرَ دِينِكُمْ عَنِ الْحُمَيْرَاءِ، يَعْنِي عَایشَةَ” در روایتی دیگر می‌آید: “خُذُوا ثُلُثَ دِينِكُمْ مِنْ بَيْتِ الْحُمَيْرَاءِ” (مرقات المفاتیح)
مولوی مکفی ادامه داد: از مهم‌ترین احترام اسلام به زن، زندگی دختران رسول خدا علی‌الخصوص فاطمه می‌باشد. فاطمه دختر رسول الله(ص) سیدة نساءالعالمین آخرین دختر حضرت خدیجه(رض) و پیامبر (ص) بود. آن حضرت در سن 41سالگی رسول خدا در مکه به دنیا آمد و برخی 35 سالگی رسول خدا را سال تولد فاطمه می‌دانند. این تولد در زمانی است که کلام الهی آن را به این صورت ترسیم می‌کند: «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‌ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ» (نحل/58) در این زمان رسول خدا (ص) با اینکه سه دختر دیگر در خانه دارند، خوشحال شده و از خدیجه به خاطر سختی دوران بارداری و تولد فرزند دختری دیگر تشکر می‌کنند.
ایشان در معنای نام “فاطمه” اظهار داشت: فاطمه از فَطم به معنای قطع و منع است، زیرا در سال تولدش خداوند متعال به واسطه رسول خدا(ص) آتش جنگی که نزدیک بود بر سر نصب حجرالاسود صورت گیرد خاموش نمود.
دمشقی روایت می‌کند که پیامبر در مورد نام‌گذاری فاطمه فرمودند: «اِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ فَطَمَها وَ ذُرِّيَّتَها عَنِ النّارِ يَوْمَ الْقِيامَةِ» در روایتی دیگر فرمودند: «إنّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ فَطـــَمَ ابْنَتِی فاطِمَـــة وَ وُلدَهـــا وَ مَنْ أَحَبًّهُمْ مِنَ النّارِ فَلِذلِکَ سُمّیَتْ فاطِمَة» (نساء حول الرسول).
وی در زمینه برادران و خواهران فاطمه یادآور شد: برادران و خواهران فاطمه عبارتند از: ۱. قاسم که در طفولیت از دنیا رفت. ۲. زینب که ده سال قبل از بعثت به دنیا آمد و با پسرخاله‌اش «ابی العاص بن ربیع» ازدواج نمود و دختری به نام «امامه» داشت که به توصیه فاطمه، علی بعد از وفات فاطمه با «امامه» ازدواج نمود. در سال هشتم هجری وفات یافت و در بقیع دفن گردید. ۳. رقیه بعد از زینب متولد شد و با عثمان بن عفان ازدواج نمود و به حبشه و بعد به مدینه هجرت نمود و در سال دوم هجری وفات یافت. ۴. ام‌کلثوم در مکه بعد از رقیه به دنیا آمد و بعد از وفات رقیه با عثمان ازدواج نمود و شش سال با او زندگی کرد و بعد در مدینه وفات یافت.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در زمینه رشد حضرت فاطمه اظهار داشت: روان‌شناسان سه عامل: ۱. وراثت، ۲. آموزش و فرهنگ و ۳. محیط زندگی را در ساختار شخصیت انسان تأثیرگذار می‌دانند. فاطمه از لحاظ ارث از حیث ظاهر و باطن به پدر و مادرش که بهترین انسان‌های روی زمین بودند، مشابه بود. محیط آموزش و زندگی فاطمه محل نزول وحی و اجرای آن است که همین آموزش و زندگی اسوه تمام انسان‌ها می‎باشد.
ایشان در بیان مشکلات حضرت فاطمه خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه شکنجه و آزار پدرش را می‌دید و در سن کودکی سه سال شعب ابی‌طالب را تحمل نمود و بعد از آن وفات مادرش که سخت‌ترین واقعه زندگی‌اش بود را دریافت، در حالی که هنوز باید خیلی چیزها را از او یاد می‌گرفت. جدا شدن از خواهرانش زینب که ازدواج کرد و رقیه که به حبشه هجرت نمود. او بعد از وفات مادرش پناهگاه و تکیه‌گاهی پدرش شد، روزی پدرش با سر و لباس خاک‌آلود تشریف آوردند، در حالی که فاطمه گریه می‌کرد و خاک‌ها را از سر و لباس پدرش تکان می‌داد. آن‌قدر خدمت پدر را می‌کرد تا اینکه معروف به «أم أبیها» گشت. این مشکلات پله‌های صعود به قله‌های موفقیت بود. فاطمه زهرا هر روز از اخبار شکنجه صحابه که به خانه پیامبر می‌رسید باخبر می‌شد و این مسأله بر مقاومت و عزم او می‌افزود.

ایشان در بیان ازدواج حضرت فاطمه تصریح کرد: فاطمه با خواهرش ام‌کلثوم و ام‌ایمن و ام‌المؤمنین سَودَه با همراهی زید بن حارثه و ابورافع طبق اعتقاد اهل‌سنت به مدینه هجرت نمودند و طبق اعتقاد شیعه همراه آنها علی بود. بعد از هجرت افراد زیادی برای خواستگاری فاطمه رفتند، ولی همگی با اینکه از بزرگان صحابه بودند جواب رد شنیدند، زیرا پیامبر فرمودند: منتظر فرمان خدا هستم. با مشوره و اصرار دو یار وفادار پیامبر(ص) و دو دوست صمیمی علی حضرات ابوبکر و عمر، علی به ازدواج با فاطمه راضی شد و به خواستگاری فاطمه رفت. علی در حالی که از شدت شرم و حیا سرخ شده بود و از چهره‌اش عرق سرازیر بود خدمت پیامبر رسید و از فاطمه خواستگاری نمود، در این لحظه پیامبر خوشحال شده، فرمودند: «قد أمَرَنی ربِّی بذلک»، ولی باید با فاطمه مشورت نمایم. علی پیش مشاورین و دو دوست امینش ابوبکر و عمر رفت و جریان را بازگو نمود، آنها گفتند: مرحباً و اهلاً. خواسته‌ات قبول خواهد شد.
فاطمه که علی را خوب می‌شناخت به این ازدواج رضایت داد و فاطمه در اوایل محرم سال دوم هجری، به ازدواج علی درآمد. علی مالی نداشت و مهریه فاطمه به پیشنهاد رسول خدا(ص) زره علی بود که پیامبر از غنائم جنگ بدر به او بخشیده بودند. رسول خدا (ص) برای ایشان دعا فرمود: «اللهم بارک فیهما و بارک علیهما و بارک لهما فی نسلهما».
ثمره این پیوند دو سردار جوانان بهشتی و دو گل خوشبوی رسول خدا (ص) حسن، حسین و زینب که با عبدالله بن جعفر بن ابیطالب ازدواج کرد و ام کلثوم که با عمر ازدواج نموده و دارای دو فرزند به نام‌های زید و رقیه شد، بودند و علی هرگز در حیات فاطمه ازدواج دیگری نکرد و نسل رسول خدا(ص) فقط از طریق فاطمه ادامه پیدا کرد.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه فضایل حضرت فاطمه اظهار داشت: حضرت فاطمه شخصیت بسیار صبور و باتقوایی بود که تمام کارهای منزلش را خودش انجام می‌داد و با تمام سختی‌ها و مشکلات دست و پنجه نرم می‌کرد. وی دارای فضایل بسیار زیادی است که برخی از این فضایل قرآنی هستند و عبارتند از: ۱. بودن ایشان طبق حدیث صحیح رسول خدا (ص) در زمره قسمتی از آیه‌ ۳۳ سوره احزاب که مشهور به آیه تطهیر است. ۲. نزول آیه: «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيرا» (انسان/8) در شأن فاطمه و علی. ۳. سوره کوثر. هنگامی که قاسم پسر رسول خدا (ص) وفات یافت، عاص بن وائل گفت که او چون پسری ندارد ابتر (بدون نسل) است و بعد از وفاتش نامش و نسلش محو خواهد شد. در پاسخ این یاوه‌گویی وی این سوره نازل شد. مفسران کوثر را به نهر کوثر، خیر کثیر دنیا و آخرت، زیادی امت پیامبر، شفاعت و … تفسیر نموده‌اند. ولی یکی از تفاسیری که برای کوثر بیان شده است زیادی نسل ایشان می‌باشد، زیرا ابتر یعنی نسلی بعد از خود به جا نمی‌گذارد و کوثر ثابت می‌کند که بعد از رسول خدا (ص) نسل زیادی از ایشان توسط دخترشان فاطمه باقی خواهد ماند.
بالاترین فضیلت حضرت فاطمه (ع) نسل پاک و ساداتی که بعد از ایشان به جا ماند و تنها نسلی بود که از رسول خدا (ص) ادامه پیدا کرد.
ایشان طبق اعتقاد اهل‌سنت در سوم رمضان سال یازدهم هجری طبق قول رسول خدا(ص) اولین فردی بود که بعد از شش ماه از وفات رسول خدا(ص) به ایشان پیوست و وفات نمود و امتی را محزون و غمگین ساخت. طبق وصیت خودش اسماءبنت عمیس همسر ابوبکر ایشان را غسل داد و کفن نمود و وی شبانه دفن گردید.

مولوی مکفی خطاب به برادران و خواهران یادآور شد: لازم است که خواهران و مادران ما به این بانوی بزرگ جهان اسلام اقتدا کنند و همان‌گونه که فاطمه زیست، زندگی کنند. 1. مهریه فاطمه دختر بزرگترین انسان و پیامبر خدا 400 مثقال نقره است. 2. در نهایت سادگی زندگی می‌کند. 3. تمام جهازیه‌اش چند قلم بسیار اندک بیشتر نبود. 4. سقف خانه‌اش به حدّی پایین است که دست یک نفر به سقفش می‌رسد. 5. تمام کارهای منزل را با صبر و استقامت انجام می‌دهد. 6. در مورد حجابش بسیار حساس بود که حتّی بعد از مرگ هم وصیت می‌کند که شبانه دفن شود تا چشم نامحرمی به او نیفتد و برای غسل دادنش به اسماء بنت عمیس همسر ابوبکر توصیه می‌کند که پارچه‌ای بر رویم بینداز که بدنم از زیرش نمایان نشود و هزاران درس دیگر که باید در این موارد به ایشان اقتدا شود.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در بخش دیگر سخنان خویش خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که گذشت راهپیمایی باشکوه 22 بهمن بود که باید از همه شما به خاطر شرکت در این راهپیمایی تشکر شود.
ایشان افزود: مسأله بعدی، بصیرتی است که باید شیعه و سنی آن را داشته باشند و مقام معظم رهبری همیشه نسبت به آن تأکید دارند و اخیراً نیز به سخنوران اهل تشیع در ایام فاطمیه تاکید کردند که نباید دل برادران اهل سنت رنجور شود.
وی در زمینه به شهادت رسیدن و مجروح شدن تعدادی از نیروهای محترم سپاه تصریح کرد: متأسفانه دو شب پیش عزیزانی از نیروهای سپاه پاسداران به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح شدند که همه علمای بزرگ اهل سنت این حادثه و واقعه بسیار غم‌انگیز را محکوم نموده و تسلیت گفتند. ما هم این واقعه را خدمت رهبری انقلاب، مسؤولین محترم، خانواده این شهیدان و همه ملت عزیز و بزرگوار ایران اسلامی و شما مردم دیندار شهر خواف تسلیت عرض می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.