توصیه ارزشمند شیخ‌الاسلام حضرت مولانا مفتی محمدتقی عثمانی (دامت برکاته) به طلاب علوم دینی و اساتید

بعد از خواندن این دو رکعت و دعا کردن از خداوند تبارک و تعالی، فراگیری و آموزش درس را آغاز نمایید.
همچنین هر روز بعد از ادای نماز صبح، دعاهای مسنون و ماثور را بخوانید. مثلاً: «اللهم انی اسالک خیر هذا الیوم و خیر ما بعده و اعوذ بک من شر ما فی هذا الیوم و شر ما بعده.» و روزانه این دعا را با خود زمزمه کنید که “بار الها! اکنون که صبح را آغاز نموده‌ام، امروز بر اساس رضایت کاملِ شما سپری شود. عملکرد من در این روز طبق سنت باشد و نیز بر پایه اخلاص و در جهت کامل رضایت کامل تو باشد.” بعد از انجام این عمل وارد کلاس شوید.
عزیزان من، سخن دیگر اینکه من از شیخ خود دکتر عبدالحی عارفی (رحمه الله) – خداوند درجات ایشان را بلند فرماید – شنیدم که می‌فرمود: هرگاه قصد داشتید برای درس به کلاس حاضر شوید، در بازه‌ی زمانیِ شرکت در کلاس، با ذکر و اذکار حرکت کرده و این وقت را با ذکر سپری نمایید. مثلاً: «سُبْحَانَ اللَّهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.» (کلمه سوم) همچنین با زبان یا در قلب خود در مسیر راه این دعا را بکنید که “خدایا! این درس و فهمیدن آن برایم آسان شود و نیز یادگیری آن برایم سهل و آسان گشته و توفیق ادای حقِّ آن هم به من عطا گردد.”

این موارد، ظاهراً بسیار مختصر است و دشواری و مشکلی هم در انجام آن وجود ندارد و زمان‌بر نیز نمی‌باشد، ولی هرگاه با الله جلّ جلاله، تعلّق و ارتباط ایجاد شده و ذکر و یاد الله عزّ وجلّ انجام گیرد و نیز همراه با دعا و خواستن از ذات عالی پروردگار در کلاس درس حضور یابید؛ چه برای تدریس و چه برای فراگیری، در این صورت از سوی الله جلّ جلاله دروازه‌های توفیق گشوده خواهد شد و پروردگار، وی را از نعمت شرح صدر برخوردار خواهد ساخت.

خداوند متعال این توفیق را به همگی ما عنایت فرماید. «وَآخِرُ دَعوَانَا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.»

 

✍️ ترجمه: غلام محمد شرافتمند رودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *