تناسب رفتاری با یک بیماریِ مسری و یک انحراف اعتقادی و دینی

یک فرد عاقل و فهمیده در مباحث اعتقادی و دینی خود نیز تلاش می­‌کند تا صحت و سلامتی را پیش گیرد و از بیماری و انحراف در امان باشد. جامعه­‌ی عاری از انحراف اعتقادی، جامعه­‌ای است که تک تک افراد آن، به مباحث اعتقادی و دینی خود پایبند هستند. افراد منحرف و کسانی که بر اساس هوای نفس یا خواسته‌­های شیطانی دنبال تغییر روند اعتقادی هستند در حقیقت به یک بیماریِ مسری مبتلا می‌­باشند.
برخی از افراد برای برطرف کردن یک مشکل اجتماعی یا خانوادگی به دنبال تصحیح قوانین اولیه و اصلی دینی می­‌افتند. در مباحث اجتماعی فریاد می‌­زنند، حکم طلاق، شکل عقد و ازدواج اسلامی، روش آشنایی جوانان و برنامه­‌های قبل از ازدواج، تعریف ربا، حرمت موسیقی و … را تغییر دهید. اما واقعاً راه تصحیح و ترک انحراف، آن است که انحرافات را بیشتر کنیم یا به اصل بازگردیم و انحراف را از بین ببریم. مشکل اصلی آن است که همه می­‌خواهند موانع موجود در راه انحراف را اصلاح کنند در حالی که باید اصل انحراف را خشکاند. باید به مبانی اساسی و دینی بازگشت که خالق حقیقی برای انسان‌ها فرستاده است. مبانی دینی که ۱۵ قرن از آن گذشته و هنوز کسانی که به همان اصل و اساس اسلامی پایبند هستند برترین آرامش را تجربه می‌­کنند.

مولانا اشرف‌علی تهانوی در کتاب انتباهات به این نکته اشاره می­‌کند که انحرافات دینی را افراد منحرف، به وجود آورده باعث شده­‌اند تا دین در نگاه برخی از افراد، سخت یا خشک جلوه کند؛ پس باید ما خود را به سلامت اعتقادی و دینی بیاراییم تا این انحرافات از بین بروند. افراد جامعه همانطور که در مقابل بیماران مبتلا به بیماری مسری، روشی خاص دارند و از آنها پرهیز می­‌کنند از افراد منحرف اعتقادی و دینی نیز باید پرهیز شود. هر کس باید خود را در مسیر اعتقادی و دینی بسازد و تلاش کند تا آثار و ثمرات آن را به خوبی دریابد.

پس عاقلانه‌­ترین روش برای رفع انحرافات اجتماعی و اعتقادی پایبندی به برنامه‌­های دینی است؛ همان برنامه­‌هایی که اصل و اساس این امت را ساخت و آنان را در دنیا سرآمد نمود.

✍️جواد عصاررودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *