ایمان ندارد آن معامله‌گری که کالای خود را با دروغ به دیگری بفروشد.

ایشان در ترجمه آیه فوق گفت: به يقين، خدا بر مؤمنان منت نهاد[كه‌] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت، تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاك‌شان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد.
ایشان افزود: با ولادت پیامبر اکرم(ص) دو قضیه در ایران رُخ داد؛ اول: آتشکده‌ای که در ایران سالهای متمادی روشن بود، با تولد نبی اکرم(ص) خاموش شد. دوم: قسمتی از کاخ مدائن با تولد این مولود فرخنده فرو ریخت. این دو قضیه برای تمام ملت‌ها پیام دارد؛ اول: بعثت پیامبر اکرم(ص) برابر با فرو ریختن کاخ‌های ظالمان بوده و هست. دوم: نماد عبادت غیر الله با بعثت پیامبر اکرم(ص) خاموش شد و قدرت شرک‌پرستان به خاموشی گرایید.
مولوی منصوری خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) رسالت خود را در دو مطلب بیان نمودند؛ اول:«إنما بعثتُ معلماً» من به عنوان معلم مبعوث شده‌ام. دوم:«بعثتُ لأتمم مکارم الأخلاق» من مبعوث شده‌ام تا مکارم اخلاق را کامل کنم.
ایشان افزود: پیامبر اکرم(ص) سیزده سال روی اصلاح عقیده مردم آن زمان کار کردند و افکار صحابه را درست نمودند.
ایشان در ادامه به بعضی از احادیث پیامبر اکرم(ص) که پیرامون “مکارم اخلاق” است پرداخت و افزود: پیامبر اکرم(ص) در بیان مقام والای مادر فرمودند: بهشت زیر پای مادران است. پیامبر اکرم(ص) در مورد مقام والای والدین می‌فرمایند: خشم خداوند در خشم والدین است، و رضایت خداوند در رضایت والدین است.
خداوند متعال می‌فرماید: «وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا ﴿٢٣﴾»(اسراء) و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد. اگر يكى از آن دو يا هر دو، در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى‌] «اوف» مگو و به آنان پَرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى.
پیامبر اکرم(ص) در زمینه “صله رحم و رفتار کریمانه” فرمودند: کسی که با تو قطع رابطه کرد، تو با وی ارتباط برقرار کن. کسی که به تو ظلم کرد تو او را ببخش. کسی که به تو بدی کرد، تو به او محبت کن؛ آنگاه قلبت مملو از ایمان خواهد شد.
پیامبر اکرم(ص) در مورد “صلح و آشتی” فرمودند: آیا من شما را خبر ندهم به کاری که از نماز، روزه و صدقه برتر باشد؟ اصحاب عرض کردند: کدام عمل است؟ فرمودند: وقتی دو نفر با هم قطع رابطه کردند، شما میان آن دو نفر صلح و آشتی برقرار کنید.
پیامبر اکرم(ص) “شفقت و مهربانی خاصی به فرزندان” داشتند. روزی پیامبر اکرم(ص) کودکان را بوسه می‌زدند که یکی از مردم، ایشان را در این حالت مشاهده کرد و گفت: آیا شما کودکان را می‌بوسید؟! من ده فرزند دارم و تا حال آنان را نبوسیده‌ام. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: چه کنم که محبت و شفقت در دل تو نیست.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: بر بندگان خدا رحم کنید تا خدا بر شما رحم کند.
پیامبر اکرم(ص) در مورد “حقوق زنان” می‌فرمایند: در مورد حقوق زنان از خدا بترسید و به مانند کنیز با آنها رفتار نکنید. بهترین شما کسی است که با خانواده‌اش خوب باشد.
پیامبر اکرم(ص) در زمینه “حقوق همسایه” فرمودند: به خدا ایمان ندارد، به خدا ایمان ندارد، به خدا ایمان ندارد. اصحاب عرض کردند: چه کسی ایمان ندارد؟ فرمودند: همسایه‌ای که از دست همسایه‌اش امنیت ندارد و او را اذیت می‌کند.
پیامبر اکرم(ص) در زمینه “غمخوارگی” می‌فرمایند: هر مسلمان، شخصی را لباس بپوشاند خداوند متعال او را لباسی از لباس‌های بهشت می‌پوشاند. هر مسلمانی که شخص گرسنه‌ای را که احساس نیاز بکند غذا بدهد خداوند متعال از میوه‌های بهشتی به او خواهد داد. هر مسلمانی که تشنه‌ای را سیراب نماید خداوند از شراب خالص بهشتی او سیراب خواهد کرد. کسی که در رفع حاجت برادرش برآید خداوند نیاز او را برآورده می‌سازد. کسی که مشکلات مردم را حل سازد خداوند مشکلات وی را برطرف خواهد کرد. کسی که پرده‌پوشی برادر مسلمان خود را کند خداوند در قیامت پرده‌پوشی او را خواهد کرد. خداوند متعال پشتیبان بنده خود است تا مادامیکه او پشتیبان برادر مسلمانش باشد.
پیامبر اکرم(ص) در مورد “تجّار” فرمودند: معامله‌گر حبیب خداست. همچنین فرمودند: ایمان ندارد آن معامله‌گری که کالای خود را با دروغ به دیگری بفروشد. همچنین فرمودند: بد است بنده محتکر که کالاهای اولیه مردم را احتکار می‌کند.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در بخش دیگر سخنان خویش اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) اندیشه را آزاد اعلام کردند. باید مردم در عقاید و مراسم اعتقادی و مذهبی خود آزاد باشند.
ایشان افزود: اروپا و آمریکا زمانی‌که اوج اسلام‌خواهی در دنیا را مشاهده کردند احساس خطر کرده و به جهت اینکه چهره مسلمانان را خدشه‌دار کنند و مردم را از مسلمان‌شدن منصرف کنند، حرکت داعش را به‌وجود آوردند و تصویری خشن از اسلام را به مردم معرفی کردند. اما کور خواندند و قطعاً داعش و امثال آنها رو به زوال هستند. اسلام دین اعتدال و میانه‌روی است و مانند یهود و نصاری نیست که در افراط و تفریط بسر ببرد.
ایشان تصریح کرد: به گفته کارشناسان و محققان غربی آینده در قلمرو مسلمانان خواهد بود -انشاءالله-.
مولوی منصوری تاکید کرد: باید مسلمانان هوشیار و پایبند به دین و مذهب خود باشند. پیامبر اکرم از شخصی که اعتقاد سستی دارد متنفر هستند. مومن قوی بهتر از مومن ضعیف است. مقاصد دنیوی نباید انسان را بفریبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *