اهمیت اتباع و پیروی از سنت رسول خدا(ص)

حضرت بلال‌بن‌حارث‌ مزنی (رض) از رسول اکرم(ص) نقل می‌کند که ایشان فرمودند: هر کس بعد از وفات من سنتی را که از بین رفته زنده کند، خداوند متعال پاداشی به اندازه تمام افرادی که به این سنت عمل کنند را به این فرد عطا خواهد فرمود و از اجر و پاداش آن افراد نیز هیچ چیز کم نخواهد شد، و برعکس هر فرد بر خلاف احکام خداوند متعال و رسولش(ص) راهی را انتخاب کند که سبب ناراض‌شدن ایشان گردد، گناهی به اندازه تمام افرادی که از پیامبر نافرمانی کنند به وی خواهد رسید و از گناه آن افراد نیز هیچ چیز کاسته نخواهد شد.(ترمذی)

حضرت انس(رض) روایت می‌کند که پیامبر(ص) فرمودند: ای فرزندم، اگر استطاعت داشتی تا تلاش کنی که در دلت نسبت به هیچ‌کس کینه و خشمی (احساس بدی) وجود نداشته باشد، حتماً این کار را انجام بده، زیرا این کار جزء سنت من است و هر کس با سنت من محبت کند، گویا با من محبت نموده و هر کس با من محبت نماید، بهشت جایگاه او خواهد بود. (ترمذی)
حضرت عبدالله‌بن‌عباس(رض) از قول رسول گرامی اسلام(ص) نقل می‌کند که ایشان فرمودند: در زمان فساد امت من، هر فردی که سنت‌های من را در زندگی خود با حفاظت کامل انجام دهد، خداوند متعال اجر صد شهید را به این فرد عطا خواهد فرمود. امام بیهقی و طبرانی(رحمهماالله) همین روایات را از حضرت ابوهریره(رض) با اختلاف اینکه ثواب یک شهید دارد، نقل می‌کنند.

در روایت دیگری حضرت ابوهریره(رض) نقل می‌کند که در زمان فساد و اختلاف امت، هر کس سنت‌ها را انجام دهد، گویا آتشی را در دستش گرفته است، یعنی نه می‌تواند آن را رها کند و نه می‌تواند آن را در دستش نگه دارد. منظور سخت‌بودن دینداری و عمل به سنت رسول خدا(ص) در آخرالزمان و هنگام فساد امت می‌باشد.

حضرت مولانا مطهری(حفظه‌الله) در ادامه خطاب به اساتید فرمودند: در رأس عمل به سنت‌های رسول خدا(ص)، علمای کرام می‌باشند و علما باید در عمل به سنت‌های رسول خدا(ص) از همه مسلمانان گوی سبقت بگیرند. هیچ فردی خصوصاً علما نباید کینه و خشم از کسی در دل داشته باشد و باید دل خودش را نسبت به همه امت پاک نگه دارد.

ایشان وفات بزرگ‌مرد تبلیغ جهان حضرت حاجی عبدالوهاب(رحمه‌الله) امیر جماعت تبلیغ پاکستان را به تمام مسلمانان جهان، اساتید و طلاب حوزه علمیه احناف خواف تسلیت گفته و علو درجات را برای ایشان از خداوند متعال مسئلت فرمودند.

✍️ محمد مکفی رودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *