امروزه بیشتر هر از زمانی احتیاج به وحدت، اخوت، برادری و همدلی داریم.

ایشان در آغاز سخن فرمودند: این ایام میمون و مبارک، فرصت مغتنم و خوبی است که در کنار یکدیگر باشیم و از سیرت آن‌حضرت(ص) صحبت کنیم.
ایشان افزودند: امام راحل، ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول را هفته وحدت نام‌گذاری کردند تا برادران شیعه و سنی در کنار یکدیگر بنشینند و با هم دیدار کنند. مقام معظم رهبری هم بر این موضوع تاکید دارند که هفته مبارک وحدت باید باشکوه برگزار شود تا برادران دینی در کنار یکدیگر بنشینند و از سیرت آن‌حضرت(ص) صحبت کنند و یکدیگر را بشناسند.

مولانا مطهری تاکید کردند: ما امروزه بیشتر از هر زمانی احتیاج به وحدت، اخوت، برادری و همدلی داریم. در زمانی قرار داریم که دشمنان اسلام و استکبار جهانی سعی و تلاش‌شان بر این است که بین مسلمین تفرقه ایجاد کنند و اختلاف بیندازند. در کشور همسایه ما (افغانستان) شاهد هستیم که عملیات‌هایی صورت می‌گیرد که باعث تاسف است. در دو مسجدجامع برادران اهل تشیع یکی در قندهار و یکی در قندوز و یک مورد هم در تعزیه مادر یکی از رهبران افغانستان، انفجارهایی صورت گرفت و تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیدند و این‌ها همه توسط دشمنان کشور افغانستان و دشمنان اسلام و مسلمین انجام می‌گیرد.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کردند: استکبار جهانی و دشمنان اسلام سعی دارند بین مسلمین تفرقه ایجاد کنند و مسلمین را به جان هم بیندازند که اینجاست که ما قدر وحدت و امنیت موجود در کشور را که توسط نیروهای مخلص نظامی و انتظامی و امنیتی به وجود آمده است، می‌دانیم. باید صمیمانه تشکر کنیم از همه آن کسانی که نسبت به مسئله امنیت سعی و تلاش دارند. اگر در جایی امنیت نباشد، طاعت و عبادت خدا و تعلیم و تعلم هم نخواهد بود، در آن‌جا کسب و کار هم نخواهد بود و همه امور مختل می‌شود.

مولانا مطهری فرمودند: ما امت رسول اکرم(ص) هستیم. ما امت پیامبری هستیم که وجودشان برای عالم امکان و ارواح رحمت بود. اُمَتیان سابق، وقتی که با مشرکین روبرو می‌شدند، به روح مبارک پیامبر(ص) توسل می‌جستند و می‌گفتند: خدایا به حرمت و برکت رسول آخرالزمان که مبعوث خواهد شد، ما را پیروز گردان. در قرآن هم به این مطلب اشاره شده است که خدای متعال می‌فرماید: طلب فتح و نصرت بر کافرین و مشرکین را به وسیله‌ی پیامبر اسلام(ص) می‌کردند و وقتی پیامبر(ص) تشریف آوردند، کافر شدند و ایشان را قبول نکردند.

ایشان افزودند: وجود مبارک رسول(ص) در عالم اجسام هم رحمت بود که با بعثت‌شان جهان را مملوء از نور و رحمت و برکت فرمودند و آن عذاب‌هایی که بر امت‌های گذشته نازل می‌شد، به برکت وجود ایشان از این امت برداشته شد. خدای متعال می‌فرماید: تا وقتی که تو ای محمد در میان این‌ها باشی و تا وقتی که آن‌ها استغفار کنند، ما عذاب را بر این امت نازل نخواهیم کرد.

ریاست نشت فقهی اهل سنت خراسان افزودند: حضرت جعفر بن ابی طالب(رض) وقتی که به حبشه و نزد نجاشی تشریف می‌برند، زمان قبل از بعثت و بعد از بعثت را به نجاشی معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: ای پادشاه! ما اهل فرهنگ جاهلیت بودیم و بت‌ها را عبادت می‌کردیم، مردار می‌خوردیم، مرتکب گناه کبیره می‌شدیم، قطع رحم می‌کردیم، حق همسایگان را فراموش می‌کردیم، قدرتمندان، حق ضعیفان را می‌خوردند تا این‌که خدای متعال پیامبری را فرستاد که از خود ما بود و بر اصل و نسب، صداقت، امانت‌داری و پاکدامنی وی، او را شناختیم. ما را به توحید خدا دعوت کرد و از شرک، ما را بر حذر داشت. ما را به راستگویی در سخن، امانتداری، صله رحم، رعایت حقوق همسایه، دوری از حرام، حرمت ریختن خون انسان‌ها امر کرد و ما را از این اعمال زشت و سخن دروغ و خوردن مال یتیم بازداشت‌.

مولانا مطهری ادامه دادند: وجود مبارک رسول(ص) در آخرت هم مایه برکت است؛ چون در آن‌جا شفاعت ایشان نصیب آن انسان‌هایی خواهد شد که به ایشان ایمان آورده‌اند و از سیرت ایشان اتباع کردند و به آن اعمالی که ایشان دستور داده‌اند عمل کردند. خیلی از امت‌های گذشته هم برای مشکلات خود به ایشان مراجعه می‌کنند و برای آن‌ها هم شفاعت خواهند کرد. رسول مکرم اسلام(ص) خیرخواه انسان‌ها بودند و دشمنان خود را لعن و نفرین نمی‌کردند. همان دشمنانی را که در طائف پای مبارک را خون‌آلود کردند، همان دشمنانی که در جنگ احد دندان مبارک را شهید کردند باز هم برای آن‌ها دعا کردند و فرمودند: خدایا قوم مرا هدایت کن، چون آن‌ها نمی‌دانند که من خیر را برای آن‌ها می‌خواهم.

عالم برجسته خراسان‌زمین در پایان سخنان خود اظهار داشتند: الحمدلله مردم شهرستان خواف به برکت قرآن و احادیث رسول خدا(ص)، اهل بیت و اصحاب، مشترکاتی دارند و از همان قدیم در کنار یکدیگر بوده‌اند و نظام اسلامی هم همه‌ی ما را ترغیب به وحدت داد، همان‌طور که امام راحل فرمودند: شیعه و سنی با هم برادر و برابرند و در حقوق مساوی‌اند و مقام معظم رهبری هم بر این موارد تاکید دارند. در زمان رسول خدا(ص) همه ید واحد و باهم برادر بودند. خداوند متعال دین اسلام را برای ما انتخاب کرده‌ است و همه ما مومن هستیم. باید متوجه دسیسه‌های دشمنان اسلام و کسانی که به دنبال تفرقه هستند باشیم و سعی و تلاش همه بر این باشد که دشمنان بین مسلمین تفرقه ایجاد نکنند. این است که همه باید بیدار باشند. مسئولین، علما، منبری‌ها، طلاب و همه مردم باید متوجه باشند که خدای ناخواسته کسی نیاید و این وحدت را خدشه‌دار کند. اگر این وحدت و اخوت و برادری نباشد گویا که هیچ چیز نخواهد بود، همانطور که مقام معظم رهبری هم بر رفع تبعیض تاکید دارند. مسئولین هم باید خط امام و رهبری را ادامه دهند.

ایشان تاکید کردند: باید سعی و تلاش کنیم که احترام به مقدسات یکدیگر را داشته باشیم. شیعه و سنی باید سعی کنند که به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند. استفاده از نخبگان اهل سنت هم یکی از راه‌هایی است که وحدت را بیش‌تر می‌کند. بعضی‌ها می‌آیند و از گزینش در دانشگاه فرهنگیان شکایت دارند، بعضی‌ها که در رشته الهیات شرکت کردند و در گزینش رد شدند می‌آیند و صحبت‌هایی می‌کنند. این‌ موارد باید پیگیری شود. مسئولین باید پیگیری کنند تا این سخن امام راحل که فصل‌الخطاب است و فرمودند شیعه و سنی با هم برادر و برابرند و در حقوق مساوی‌اند، اجرا شود.

ایشان تصریح کردند: بنده خدمت مسئولین عرض می‌کنم که سعی و تلاش‌شان بر این باشد که مشکلات مرتفع شود. خبری را که امروز شنیدیم که ریاست محترم جمهور آقای رئیسی، یکی از برادران اهل سنت به نام ماموستا عبدالسلام کریمی را به‌عنوان دستیار اقوام و مذاهب انتخاب کردند و چندی قبل هم مقام معظم رهبری فرمانده نیروی دریایی ارتش را که اهل سنت بودند به این سمت انتخاب کردند، این‌ها همه درسی برای مسئولین و کسانی که خود را انقلابی حساب می‌کنند می‌باشد. اهل سنت و جماعت در همان اوایل انقلاب در کنار برادران شیعه خود بودند و با هم برادر‌وار زندگی کردند و الان هم هستند و انشالله خواهند بود، از این جهت ما باید سعی و تلاش‌مان بر همین باشد که وحدت خود را حفظ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *