اعتکاف علمی مسنون حوزه علمیه احناف خواف (شب 24 رمضان)

  • شکر دارای سه مرحله است:
    ۱. اعتراف و اقرار به زبان یعنی گفتن الحمدلله و بقیه الفاظ شکر.
    ۲. در قلب نیز اعتقاد داشته باشیم که اینها نعمت‌های خداوندی هستند و از این نعمت‌ها قلباً راضی و شاکر باشیم.
    ۳. شکر به صورت عملی، یعنی اثرات شکر در وجود و اعمال ما ظاهر گردد.
  • از مراحل ده‌گانه‌ای که باید والدین رعایت کنند، هفت مورد آن در جلسه اول بیان شد و سه مورد دیگر عبارت است از:
    ۸. گاهی مرد و زن از همدیگر دلجویی کنند. اینکه برخی مردها فکر می‌کنند اگر از زن دلجویی شود، زن گستاخ می‌شود. از سیرت پیامبر این دلجویی ثابت است، مثلا پیامبر اکرم(ص) به حضرت عایشه(رض) حمیرا به معنای گل سرخ می‌گفتند. یا همسران پیامبر نیز همیشه غم و غصه پیامبر را می‌زدودند.
    ۹. فراهم نمودن استراحت و لذت برای همدیگر. سعی شود زمینه در کنار هم بودن برای لذت‌جویی فراهم گردد و این لذت‌جویی به بهترین صورت شکل گیرد، یعنی زن خودش را آرایش و زیبا کند و مرد نیز تمیز و مرتب باشد و از خوشبویی استعمال کند و این روش همیشه ادامه پیدا کند.
    ۱۰. زن و مرد چشم و هم‌چشمی را کنار بگذارند و به زندگی دیگران توجه نکنند، زیرا درآمد و وضعیت افراد مختلف با هم فرق می‌کند. اگر چشم و هم‌چشمی در زندگی وارد شد، آرامش از آن زندگی خواهد رفت.
  • افرادی که خداوند متعال به آنها فرزند عنایت می‌کند سه گروه هستند:
    ۱. از آمدن فرزند خوشحال شده و خرج و مخارج خیلی خوب و زیادی نیز برایش می‌کنند، ولی از تربیت آن فرزند غافل می‌شوند که این خانواده بدبختی را به همراه خواهد داشت.
    ۲. برخی از آمدن فرزند خوشحال می‌شوند و برای تربیت فرزندشان برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند، ولی این تربیت فقط از یک جنبه است و همه جنبه‌ها را مد نظر قرار نمی‌دهند. در حالی که باید آیه ۲۰۸ سوره بقره را مدنظر قرار دهند و همه موارد تربیتی را مد نظر داشته باشند.
    ۳. افرادی که قبل از به دنیا آمدن فرزند و بعد از به دنیا آمدن فرزند به فکر تربیت کامل و درست هستند. مثلا از همان اول در گوش راست اذان و در گوش چپ اقامه می‌گویند و در روز هفتم برای فرزندشان عقیقه(ذبح گوسفند) می‌کنند و این عقیقه دارای فواید بسیار زیادی است.
  • موارد تربیتی عبارتند از:
    ۱. اعتقادات؛ که فرزند از حیث عقیده و اصول دین فهمانده شود و این کار از طفولیت شروع گردد و به تأخیر نیفتد.
    آشنا کردن فرزندان با حلال و حرام تا وقتی که بزرگ شد به طرف حرام نزدیک نگردد.
    همچنین فرزندان از هفت سالگی امر به نماز شوند.
    ۲. مباحث اخلاقی است. بدترین مورد بی‌اخلاقی دروغ است که متأسفانه برخی والدین دروغ را به فرزند خود تعلیم می‌دهند؛ مثلا به این صورت که فردی آمده درب خانه و به پدر این فرزند کار دارد، پدر می‌گوید که بگو که پدرم نیست. شرک اگر اکبرالکبائر است به این دلیل است که شرک بزرگترین دروغ است. اگر همه گناهان در خانه جمع گردد، کلید این خانه دروغ خواهد بود.
  • والدین قبل از به دنیا آمدن فرزند حتما کتاب‌هایی را در مورد تربیت فرزندان مطالعه کنند.
  • ایثار و یاری نمودن محرومان را به فرزند خود تعلیم دهند.
  • در مقابل حرف بد از فرزند حتما والدین واکنش نشان دهند.
    3. اصلاح جسم فرزندان است. پدر و مادر باید سعی نمایند تا فرزندشان از حیث جسمی نیز رشد کافی و لازم را داشته باشد. بهداشت فرزند باید رعایت گردد.
    زمینه ورزش سالم را برای فرزندان خود فراهم نمایند.
    فرزندانشان را ساده‌زیست بار آورند و همیشه بهترین غذا را در اختیار آنها قرار ندهند.
    ۴. تربیت و اصلاح فکری فرزندان. هدف از تربیت فکری این است که عظمت خداوند، پیامبر، قرآن، صحابه، دین و اسلام را در وجود آنها نهادینه کنند.
    یکی از دانشمندان غیر مسلمان معتقد است که اگر اسلام نمی‌بود، پیشرفت غرب سالهای سال عقب می‌افتاد. اقوال زیادی در مورد عظمت و تمجید دین و اسلام از دانشمندان غربی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر اسلام نبود غرب و دنیا پیشرفت نمی‌کرد.
  • علت دور شدن جوانان از فکر صحیح این است که: دشمنان اسلام جوانان را به طرف فحشا، اعتیاد و … سوق دادند و وقتی کسی در این مورد غرق شد، نمی‌تواند به دین و سنت فکر کند.
    ۵. تربیت اجتماعی فرزند است.
    به فرزندان خود چند مورد را بفهمانند: ۱. رعایت احترام و ادب نسبت به والدین. ۲. احترام استاد و معلم را به هر صورتی که امکان دارد به فرزند یاد دهند. ۳. رعایت احترام اقوام و خویشان. ۴. احترام و ادب نسبت به اجتماع. ۵. رعایت احترام به بزرگان و ریش سفیدان. ۶. رعایت حق همسایه‌ها.

مولوی محمد مکفی رودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *