عدالت صفت ارزشمند اخلاقی است که تمام مردم در هر رتبه‌ای به آن نیاز دارند.

ایشان در مقدمه بحث عدالت گفت: عدالت صفت ارزشمند اخلاقی است که تمام مردم در هر رتبه‌ای به آن نیاز دارند و صفتی است که فطرتاً همه انسانها حتی انسان‌های ظالم آن را می‌پسندد. ایشان افزود: نقطه مقابل ظلم، عدالت است. عدالت یعنی حق هر مستحقی را به او بسپارد و هر شی را در محل آن قرار دهد.
ایشان در بیان اهمیت عدالت اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرماید: “یا ایها الذين آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم” “و ان حکمت فاحکم بینکم بالقسط ان الله یحب المقسطین” “و لا تتبع اهواءهم و قل امنت بما انزل الله من کتاب و امرت لاعدل بینکم” ” ان الله یامر بالعدل و الاحسان”
مولوی باهیئت در بیان انواع عدالت خاطرنشان کرد: یکی عدالت در گفتار است که خداوند متعال می‌فرماید: “و اذا قلتم فاعدلوا و لو کان ذی القربی” هرگاه خواستید سخن گویید پس عدالت را پیشه گیرید اگر چه خویشاوند شما باشد. نوع دیگر عدالت، عدالت در رفتار با دشمن است. خداوند متعال می‌فرماید: “و لایجرمنکم شنان قوم علی ان لا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی”.
ایشان ادامه داد: نوع دیگر عدالت، عدالت بین همسران است. عدالت بین همسران اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین عدالت بین فرزندان این است همه را به یک چشم نگاه کند. والدین باید بسیار مراقب باشند که بعضی از فرزندان را از ورثه محروم نکنند که نتیجه آن خشم الله تعالی و کاشت کینه و حسد در دل آنان است.
ایشان در زمینه عدالت در حکومت اظهار داشت: عدالت در حکومت نیز باید باشد و لازمی است. خداوند متعال می‌فرماید: “و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل”.
ایشان در بیان فواید و اثرات عدالت گفت: یکی از انديشمندان می‌گوید: عدالت باعث رسوخ دوستی و مروت بین رعیت می‌گردد. اندیشمند دیگری می‌گوید: عدالت باعث دوام سلطنت می‌گردد. دانشمند دیگری نیز می‌نویسد: عدالت سبب آبادی هر کشور است.
ایشان افزود: وقتی حاکم، روش عدالت را در پیش گیرد مردم با خیال راحت به مکاسب و مقاصد خود می‌پردازند و بازار علم و عمل رونقی تازه می‌یابد.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه اثرات عدالت اظهار داشت: شهید مطهری می‌گوید: بی‌عدالتی عقاید انسانها را تحت‌الشجاع قرار می‌دهد و بدبینی نسبت به آفريدگار و روزگار پیدا می‌شود، زیرا وقتی کسی در جهان بی‌عدالتی را ببیند و دليلش را نداند و اگر بداند و جرات ابراز نداشته باشد آنجاست که نسبت به روزگار دچار بدبینی می‌شود. تاثیر دیگر بی‌عدالتی در اخلاق انسانهاست؛ تبعیض‌ها روح عده‌ای را بی‌حوصله و بیکار و روح عده‌ای را انتقام‌گیر می‌گرداند و در رفتار عمومی بی‌عدالتی به شدت اثر مخرب دارد.
ایشان ادامه داد: عدالت اجتماعی وقتی در عقاید و اخلاق تاثیر داشته باشد یقینا در رفتار و اعمال نیز تاثیر می‌گذارد.
امام راحل(ره) در پیامی فرمودند: مبارک باد بر شما که با رأی خود حکومت عدل الهی را پدید آوردید؛ حکومتی که در آن تمام اقشار جامعه به حقوق خود می‌رسند.
در کلام دیگر ایشان بی‌توجهی به عدالت الهی را زنگ خطری برای دست‌اندرکاران حکومتی می‌دانند و می‌فرمایند: اگر جمهوری اسلامی توان حل مسائل اقتصادی را نداشته باشد و مردم از جمهوری اسلامی مایوس شوند در این حال اگر انفجاری رخ دهد هيچ چیزی نمی‌تواند جلوى آن انفجار را بگیرد. در فرازی دیگر می‌فرمایند: در اسلام هیچ امتیازی بین غنی و فقیر و سفید و سیاه و سنی و شیعه وجود ندارد.
ایشان تصریح کرد: همه ما به نوعی مسئولیم. همه باید اقدام عملی کنیم و هشدارها را جدی بگیریم. رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: کشور ایران در عرصه‌های مختلف علمی پیشرفت کرده است اما در زمینه عدالت اقرار می‌کنیم که عقب هستیم.
مولوی باهیئت ادامه داد: عده‌ای از مسئولین، سخن رهبر معظم انقلاب را برای خود به تعابیر مختلف برگردانده و توجیه می‌کنند، در حالیکه سخن ایشان کاملا واضح است که در عدالت عقب هستیم. اگر مسئولی در این زمینه اعتراف کند هیچ اشکالی ندارد. گاهی لازم است تا مردم را آرام کنیم.
ایشان افزود: بی‌عدالتی مسئله‌ای است که مردم آن را احساس می‌کنند، پس لازم است که گاهی اعتراف کنیم. لذا باید عدالت در جامعه ما به حد عالی برسد تا مردم آرامش کسب کنند و جوانان برای کسب مدارک عالی تلاش کنند.
ایشان افزود: متاسفانه جوانان ما به اندازه‌ای که به بخت و شانس اعتقاد دارند به مدارک تحصیلی خود اعتماد ندارند و این یک بی‌عدالتی است. در مصاحبه‌ها باید اخلاق اسلامی معیار و ملاک قرار گیرد نه مسائل اعتقادی.
مولوی باهیئت در رابطه با روز جهانی قدس اظهار داشت: فلسطین زادگاه پیامبران الهی است، منزل‌گاه عده‌ای از یاران رسول خدا و جولانگاه فاتحانی همچون امیرالمومنين عمر فاروق است. شهر قدس اولین قبله مسلمانان و دومین مسجد مسلمانان و سومین حرم مسلمانان به حساب می‌آید. فلسطین فتح می‌گردد و از دست صلیبیان رهایی می‌یابد. سلطان صلاح‌الدین ایوبی شکست سختی بر صلیبی‌ها وارد نمود. پس از تشکیل خلافت عثمانی فلسطین یکی از استان‌های دولت عثمانی گردید و تا چهار قرن تابع عثمانی‌ها بود، اما بعد از جنگ جهانی و سقوط دولت عثمانی فلسطین در گرو یهودی‌ها قرار گرفت. از حدود صد سال قبل مقاومت‌های مردم فلسطین ادامه داشته اما متاسفانه دولت‌های اسلامی نظاره‌گرند. ولی مطمئن باشیم که عاقبت ظلم نابودی است و به زودی الله متعال فاتحانی همچون عمر فاروق و صلاح‌الدین ایوبی پدید می‌آورد و فلسطین به آغوش اسلام برخواهد گشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *