اعتکاف علمی مسنون حوزه علمیه احناف خواف (عصر 25 رمضان)

  • کسانی که در این اعتکاف تشریف دارند، دلیلی دارند و این دلیل و مقصد برای خودش معلوم است، ولی اصل در هر عمل هدف و نیت است نه خود کار. یعنی در هر عبادت اول نیت و بعد خود عبادت ملاک است. “إنما الأعمال بالنیات”.
    عبدالله بن مسعود(رض) می‌فرماید: “لا قول و لا عمل و لا نیة إلا بإصابة السنة”؛ هیچ گفته‌ای و هیچ رفتار و عمل و نیتی درست نیست، مگر اینکه بر اساس سنت پیامبر باشد.
  • سنت الهی این است که هیچ کس بدون اخلاص نمی‌تواند موفق باشد و هیچ عملی بدون اخلاص ارزشی نخواهد داشت.
  • مهاجر واقعی کسی است که خودش را از منهیات الهی دور گرداند. مهاجرین به همین دلیل از مکه مکرمه هجرت نمودند. پیامبر(ص) هنگام هجرت رو به طرف مکه نمودند و فرمودند: “والله إنک لخیر ارض الله و أحب ارض الله، و لولا أنی أُخرجتُ منک ما خرجتُ”.
  • مفتی محمد تقی عثمانی می‌گوید: با فاصله گرفتن از پیامبر و ترک کردن روش اعتقادی، عبادی، رفتاری و عملی رسول خدا اراده کردیم که دل دشمنان خودمان را شاد نمایید، حال نه تنها که آنها راضی نشدند، بلکه هر از چند گاهی به یکی از کشورهای اسلامی حمله کرده و شروع به کشتار مسلمانان می‌کنند.
    ما با فرهنگ غرب و شرق که ضد انسانیت است مخالف هستیم.
  • هدف از اعتکاف شما سروران به خاطر اتصال با خدا و رسول خدا است و این کار با ده روز انجام نخواهد شد، بلکه باید در تمام عمر خود با هر چیزی که ما را از خدا و رسول خدا دور می‌گرداند، ارتباط برقرار نکنیم.
  • هنگامی که بحث سنت پیش می‌آید، برخی فکر می‌کنند که هدف این است که با دست راست غذا بخوریم و با چه پایی وارد بیت الخلاء شویم و امثال اینها؛ درست است که اینها هم سنت است، ولی اصل سنت این است که اعتقاد ما مانند اعتقاد رسول خدا قرار گیرد.
    اخلاص با اطاعت به دست می‌آید و اطاعت یعنی فرمانبرداری از خدا و رسول گرامیش. بنابراین هر کس در تمام جوانب از رب العالمین و پیامبر اسلام اطاعت نمود، قطعا اخلاص در وجودش خواهد آمد.
  • بدترین افراد کسانی هستند که اخلاص ندارند و اطاعت نمی‌کنند. “و کنا نسمع أو نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر”
    مفسرین بیان نموده‌اند: اگر کسی یک مقدار کمی از زکات خود را نپرداخت، تبدیل به هفتاد سیخ آهنی خواهد شد و در آتش جهنم سرخ شده و بر بدن فرد قرار داده خواهد شد.
  • در آیه بیان می‌شود: باید کسانی که از سنت و دستور پیامبر مخالفت می‌کنند، از اینکه بر آنها عذاب و یا فتنه‌ای بیاید، بترسند و بر حذر باشند.
  • مولانا نعمت الله می‌فرمودند: ما طوری زندگی می‌کنیم که اگر دو روز عبادت کنیم، منتظر وحی هستیم.
    برخی به اسم تصوف بزرگترین ضربه‌ها را به اسلام زده‌اند و بدعت‌هایی را به وجود آورده‌اند.
  • بایزید بسطامی می‌گوید: اگر شخصی را به صورت چهارزانو نشسته در آسمان دیدید، کارش را در صورتی که یک سنت را ترک نموده است، تأیید ننمایید.
    به شاه ولی الله گفتند: هر سال یک صوفی از غار خودش بیرون می‌آید و پرواز می‌کند، ایشان گفتند: وقتی هنگام بیرون آمدن این فرد شد من را اطلاع دهید. وقتی که از غار بیرون آمد و شاه ولی الله را اطلاع دادند، شاه ولی الله آمدند و کفش خودشان را به هوا پرت کردند و این کفش به او خورد و افتاد و دیگر نتوانست پرواز کند. شاه ولی الله برای او گفتند: تو یک شیطان هستی و صوفی نیستی. او گفت من روزها روزه هستم و شب‌ها نماز می‌خوانم و کوچکترین گناهی نکرده و حرامی را نخورده‌ام، چطور شیطان هستم. شاه ولی الله فرمودند: بله! شما شیطان هستید، زیرا پیامبر فرمودند: اگر کسی پرواز کرد و یک سنت را ترک نمود، او شیطان است و ولی خدا نیست. در ادامه فرمودند: کجا پیامبر، صحابه و بزرگان ما برای ظاهر نمایی پرواز کرده‌اند.
    یک عده در زمان رسول خدا گفتند: ما خدا را دوست داریم، خداوند متعال آیه نازل فرمود: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُم‏. نشانه دوستی خداوند با انسان اتباع و پیروی از رسول خدا است.
    مشرکین خود را موحد دارند و فکر می‌کنند که خداپرست هستند و در قیامت می‌گویند: وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِين‏. در حالی که خداوند متعال این ایمان را قبول ندارد، زیرا بر نهج و روش پیامبر نیست.
  • مولانا توحیدی می‌گفت: این بدبخت‌ها فکر نمی‌کردند که کارشان شرک است و این را قبول هم نمی‌کردند و می‌گفتند: َ ما نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى‏. با ترک کردن سنت نماز فاسد نمی‌شود، ولی این ثابت می‌شود که ما مطیع سنت پیامبر نیستیم، در حالی که “اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فنتهوا” در کلام الهی آمده است.
  • اگر ما به عشق رسول خدا به اعتکاف ننشستیم، اعتکاف را باطل کرده‌ایم، زیرا اعتکاف سنت رسول خدا (ص) است و باید با عشق به ایشان انجام گیرد.
  • امام موسی بن جعفر و بقیه ائمه که از بزرگان اهل‌سنت هستند از مغازه‌هایی که آنها را می‌شناختند، خرید نمی‌کردند.
    مولانای روم واقعه‌ای را بیان می‌کند که سیدی رفته بود به دزدی، صاحب باغ او را گرفت و شروع به زدنش کرد، سید گفت: دست نگه دار من سید و از خاندان پیامبر اکرم هستم. مولانا جواب صاحب باغ را این‌گونه می‌دهد: بچه شیر، به شیر همی ماند بگو تو به پیغمبر چه می‌مانی بگو!
    اصل این است که سید و هر مسلمان به سنت پیامبر عمل کند و خودش را به شکل ایشان دربیاورد، نه اینکه فقط عمامه سبز بر سربگذارد و زکات مردم را جمع‌آوری نماید. پیروان واقعی پیامبر اهل‌بیت ایشان خواهد بود. “کل تقی و نقی فهو آلی”. خداوند متعال افتخار خالی به خاندان پیامبر را زدود و اگر غیر از این باشد، ابولهب نیز عمو و از خاندان پیامبر بود.
  • سعی کنیم نام‌های فرزندان ما نیز بر همان روش و سنت پیامبر باشد تا در روز قیامت از نام فرزند خودمان شرمنده نباشیم.
    باید سر و صورت خودمان مانند رسول خدا باشد. پیامبر از قزع (کوتاه کردن موهای دو طرف سر و گذاشتن وسط سر) نهی نموده‌اند، ولی ما امروز موهای سرمان را به روش مجوس قرار می‌دهیم. این روش آلمانی نیست، بلکه یک روش آرایش جنگلی است.
  • علامه طیبی می‌گوید: کوتاه کردن سبیل‌ها از سنت‌های پیامبر است و ترک کردن این سنت، باعث محرومیت از یک اجر عظیم است و وای به حال فردی که مواظبت بر ترک سنت‌ها دارد که این کار دینش و ایمانش را نابود خواهد کرد.
  • مفتی محمد قاسم می‌فرمود: زدن ریش در صبح روز جمعه را افتخار خود ندانیم. اسلام به ریش نیست، ولی ما ریشه و ریش را می‌خواهیم. با ریش ربا خوردن و گناهان دیگر را انجام دادن نیز بسیار بد است.
  • مولانا عبدالرحمن جامی وقتی به مدینه و روضه رسول خدا تشریف بردند و سلام کردند، همه افراد آنجا شاهد بودند که جواب سلام مولانا عبدالرحمن از قبر رسول خدا (ص) شنیده شد.
    انابت و استقامت از طرف ما باشد آن وقت خداوند متعال دین و همه وجود ما را حفاظت خواهد نمود.
  • یک مثال برای اتباع سنت در معاملات: حضرت جریر بن عبدالله بجلی غلام خود را برای خرید اسبی فرستاد. اسبی را پیدا نمود و جریر بن عبدالله را صدا زد. وقتی قیمت خواستند، فروشنده گفت: سیصد درهم. جریر بن عبدالله گفت: اسب شما به هشتصد درهم می‌ارزد نه سیصد درهم. فروشنده گفت من به همان سیصد درهم راضی هستم، ولی حضرت جریر بن عبدالله قیمت واقعی را به فروشنده دادند. فروشنده گفت آیا امکان دارد که خود را معرفی نمایید. جریر گفت من از شاگردان رسول خدا (ص) هستم. آیا امروز معاملات ما هم همین گونه است؟
    ألا إن بیع المضطرین حرام. خریدن کالا از کسانی که مجبور به فروش هستند حرام است. این هم سنت و دستور رسول خدا (ص) است. دین یعنی خیرخواهی و اگر خیرخواهی در وجود کسی نباشد، او دین ندارد.
  • سنت از قلب ما شروع می‌شود و به قالب ما ختم می‌گردد. اتباع از سنت پیامبر باعث هدایت می‌شود و إهدنا الصراط المستقیم با اطاعت ایشان قبول خواهد شد.

مولوی محمد مکفی رودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *