گزارش جلسه ائمه محترم مساجد شهر خواف با حضرت مولانا مطهری(حفظه الله)

بعد از تلاوت قرآن، مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف فرمایشات خودشان را با تلاوت آیه «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم» (محمد/7) شروع نمودند. ایشان بعد از خیر مقدم به همه ائمه محترم مساجد فرمودند: این جلسات ضروری می‌باشد و باید به صورت مداوم ادامه داشته باشد.
رئیس مجمع فقهی خراسان رضوی در ادامه فرمودند: دین و راه خداوند متعال احتیاج به مجاهده و تلاش دارد و دین، بدون تلاش، زحمت و ایثار به دست نخواهد آمد. به همین دلیل از بررسی زندگی رسول خدا(ص)، صحابه، سلف صالح و علمای ربانی معلوم می‌شود که باید برای به دست آوردن دین، مجاهده و تلاش شود و بدون تلاش و ایثار دین به دست نخواهد آمد.
رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «حُفَّتِ الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ، وَحُفَّتِ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ» (رواه مسلم) اگر قرار بود دین بدون تلاش و کوشش حاصل گردد، باید راحت‌ترین زندگی را شخص مبارک رسول خدا(ص) که اشرف مخلوقات هستند، می‌داشتند. در واقعه‌ای می‌آید که روزی پیامبر(ص) با عبدالله بن عمر(رض) به باغی تشریف بردند و یا از کنار باغی گذر می‌کردند، رسول گرامی اسلام(ص) شروع به خوردن خرماهای افتاده نمودند و از همراه خودشان هم تقاضا نمودند که شما هم خرما بخورید، ولی عبدالله بن عمر(رض) عرض نمود که من میل ندارم. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اما من میل دارم، زیرا این چهارمین روزی است که چیزی نخورده‌ام. این بود زندگی مجاهدانه شخص رسول خدا(ص) که برخی اوقات چندین شبانه‌روز غذا نداشتند تا بخورند. شخص رسول خدا(ص) همین زندگی را دوست داشتند، وگرنه در توانشان بود تا دنیا و مال دنیا داشته باشند.
ایشان افزودند: در زندگی صحابه نیز ایثار و مجاهده‌های زیادی مشاهده می‌شود. همان‌گونه که سیدنا عثمان(رض) در هنگام قحط سالی که در زمان خلافت ابوبکر صدیق(رض) به وقوع پیوست، تمام کاروان تجاری‌اش که تجار، آن را به چندین برابر می‌خریدند (زیرا دوران قحط سالی بود) را به صورت کامل بین فقرا تقسیم می‌نماید و این‌گونه ایثاری را انجام می‌دهد و این آیات: «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا …» (انعام/160) و «مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» (بقره/261) را تلاوت می‌فرماید.
مولانا مطهری یادآور شدند: در واقعه‌ای دیگر آمده است که عبدالله بن ابوبکر(رض) همسری به نام عاتکه داشت که خیلی به او عشق می‌ورزید. ابوبکر(رض) وقتی این همه تمایل را دید، دستور داد تا عبدالله، عاتکه همسرش را طلاق دهد تا مانع در امر دین نشود. او هم بنا بر دستور پدرش، همسرش عاتکه را یک طلاق رجعی داد، ولی آن قدر به او علاقه داشت که در فراقش اشعاری را شروع به خواندن نمود و ابوبکر(رض) هنگامی‌که این علاقه بسیار را دید به فرزندش عبدالله دستور رجوع به همسرش را داد و او هم به همسرش رجوع نمود. بعد از چند وقت عبدالله بن ابوبکر(رض) به جهاد رفت و در این غزوه تیر خورد و بعد از مدتی شهید گشت، بعد از این واقعه عاتکه شروع به خواندن اشعاری در فراق عبدالله نمود و تا آخر عمر دوباره ازدواج ننمود. با توجه به این علاقه‌ و عشق‌، اما باز هم این بزرگواران دست از تلاش و کوشش برنداشتند و از همه علاقه‌ها و تمایلات دنیایی خودشان به خاطر دین گذشتند و آنها را فدای دین و اسلام نمودند.
حضرت مولانا مطهری(حفظه الله) در ادامه همه ائمه مساجد را توصیه نمودند که برای دین و دین‌داری مردم، از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نورزند، خصوصا در این موقعیت و زمان که دشمنان اسلام و مسلمین، دنبال همین هستند تا بین مردم و علما فاصله ایجاد نمایند و برای این هدفشان از هیچ کاری دریغ نمی‌ورزند و حتی شروع به اتهام و تهمت می‌کنند و قصدشان این است که مردم را از حوزه علمیه و علما جدا نمایند، ولی اگر ما تقوای الهی را رعایت نماییم، قطعا آنها به هدف خود دست نخواهند یافت. به همین دلیل ما باید اول در وجود خودمان اخلاص، تقوا، دین‌داری و علم را بیاوریم و بعد این توصیه‌ها را برای مردم داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *