پیامبر اکرم(ص) با بعثت جهانی خود انسان‌هايی ساخت که پیشوا و مقتدای جامعه بشریت معرفی شدند

خداوند متعال می‌فرماید: “ما اتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا” آنچه رسول خدا به شما داده آن را بگیرید و آنچه شما را از آن برحذر داشته از آن اجتناب کنید که این در حقیقت سعادت دارين را به دنبال دارد. رفتار و کردار ما مسلمانان امروزی شباهتی به اعمال رسول‌الله(ص) و آیه‌های قرآن ندارد.
وی افزود: پیامبر(ص) جامعه بشریتی را که وقتی غم به سراغ‌شان می‌آمد به سراغ مرده‌ها می‌رفتند و حقوق انسانیت توسط ظالمان پایمال می‌شد را متحول ساخت. پیامبر اکرم(ص) با بعثت جهانی خود انسان‌هايی ساخت که بی‌نظیر بودند و از طرف خداوند، پیشوا و مقتدای جامعه بشریت معرفی شدند.
مولوی منصوری خاطرنشان کرد: به راستی پیامبر اکرم(ص) چه برنامه‌هايی داشت و رمز پیروزی ایشان کجا بود؟ دلیل ضعف ما مسلمانان با وجود داشتن امکانات دنیایی چیست؟ زمانی مسلمانان بسیار قدرتمند بودند و کسی جرات کوچکترین جسارتی را به آنها نداشت، اما امروزه مسلمان توسط هر بیگانه خوار و ذلیل می‌شود و به قتل می‌رسد. بیایید به قرآن برگردیم و جويای حال‌مان شویم که قرآن چه دستورالعمل‌هايی برای هدایت جامعه بشریت گفته است. خداوند متعال در سوره فتح می‌فرماید: “محمد رسول الله و الذین معه أشدا علی الکفار رحماء بینهم” محمد(ص) رسول خداست و کسانی که با اويند نسبت به کفار سخت و بین خود مهربان‌اند.
وی ادامه داد: در اصلاح انسان دو اصل مهم نقش اساسی دارد؛ معامله با حق و معامله با خلق. اگر این دو را اصلاح کنیم جامعه ما اصلاح می‌شود، اما اگر هر یک از این دو معامله در هر قسمتی دچار ضعف شد جامعه ما نیز دچار ضعف و سستی می‌شود. به راستی چقدر زمامداران اسلامی در کشورهای مسلمان به این آیه عمل می‌کنند و چقدر از اسلام و دستوراتش فاصله دارند؟!
ایشان اظهار داشت: در معامله با حق دو قوه نقش اساسی دارد که اگر این دو قوه به نحو احسن به کار گرفته شود به راه راست هدایت می‌شود و اگر از راه حق فاصله گیرد از راه راست الهی نیز فاصله می‌گیرد. توجه داشته باشیم که قوه غضب در وجود هر انسانی است که باید در راه خدا و جهاد علیه دشمن بکار گرفته شود نه علیه مسلمانان. اسلام برای اینکه مردم را از ذلت و خواری نجات دهد برنامه‌هايی پیشنهاد می‌کند؛ اسلام دین توحش و سرنیزه و زورآزمایی نیست. اسلام ابتدا به شخص پیشنهاد می‌کند که اسلام بیاورد، اگر اسلام نیاورد پیشنهاد می‌کند جزيه بپردازد و در کشور مسلمان زندگی کند و اگر این دو شرط را نپذیرفت با آنها جهاد می‌کند.
اصحاب پیامبر(ص) دارای غیرت ایمانی بودند و در برخورد با دشمنان دین بسیار مصمم بودند.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) قوه محبت صحابه را اصلاح کردند. پیامبر(ص) می‌فرمایند: بر موجوداتی که بر روی زمین‌اند رحم کنید تا خالق آسمانها بر شما رحم کند. اصحاب پبامبر اکرم(ص) تا آنجا پیش رفتند که دیگران را بر خود ترجیح می‌دادند هر چند خود محتاج بوده باشند.
وی افزود: متاسفانه فقط اسم ما مسلمان است و شناسنامه مسلمان بودن داریم. الله به اسم شناسنامه‌ای شخص نگاه نمی‌کند، بلکه به کردار و رفتار شخص نگاه می‌کند. چقدر ما اصحاب پیامبر اکرم(ص) را می‌شناسیم؟
ایشان تاکید کرد: اسلام دینی‌ست که آزادی اندیشه دارد. اسلام دینی‌ست که قانون کلی خود را اینگونه بیان می‌کند: “لا اکراه في الدين” کسی مجبور نیست که از عقاید دیگران بر خلاف میلش پیروی کند. اگر ما مسلمانان به دستورالعمل قرآن و پیامبر اکرم(ص) عمل کنیم سعادتمند خواهیم بود. در این صورت دشمن به ما تعرض نخواهد کرد و به دوران اوج و جلال خود بر می‌گردیم.
ایشان در بخش دیگر سخنان خویش در مورد شخصیت شیخ‌الحدیث مولانا حسین‌پور رحمه‌الله یادآور شدند: متاسفانه در هفته گذشته حضرت مولانا شیخ‌الحدیث محمدیوسف حسین‌پور رحمه‌الله وفات کردند. ایشان شخصیتی بسیار والامقام بودند و بسیار خدمات ارزشمندی به دین و اسلام کردند و تالیفات زیادی انجام دادند. درگذشت این عالم ربانی را به تمام امت اسلامی تسلیت گفته و از خداوند متعال خواهانيم که ایشان را در جوار بهترین رحمت‌های خویش قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *