وقت آن رسیده که از نخبگان و صاحب‌نظران جامعه اهل سنت استفاده شود

امروزه به برکت دعاها و مجاهدت‌های ايشان، شاگردان‌شان در جامعه منشأ برکات و خدمات دينی هستند.
ايشان ضمن یادی از مرحوم مولوی خواجه غوث‌الدین احراری و مرحوم مولانا شهیدی افزود: شهر خواف یادآور خاطرات مولانا علی‌بائی(رحمه‌الله) است که به مدت هفت سال در اين شهر خدمت حضرت مولانا مطهری(رحمه‌الله) بودند و از سال‌های ابتدای تاسیس حوزه علمیه احناف خواف زیر نظر ايشان در سختی‌ها مشغول تحصیل و کسب فیض شدند.
مولوی علی‌بایی اظهار داشت: خداوند متعال در هر برهه‌ای از زمان، دین و پیامبران را برای هدایت انسانها و نجات آنها از ضلالت و گمراهی فرستادند که سرآمد تمام ادیان و انبیا، دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) است و این دین را به عنوان بهترین دین‌ها و مورد رضایت خود معرفی کرده و در کلام خود فرمود: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» «و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه»
ایشان ادامه داد: خداوند متعال، مکارم اخلاق و اوصاف حمیده را در دین اسلام گنجانده و به پایه اکمال رسانده است که بزرگترین این خوبی‌ها و زیبایی‌ها در توحید و وحدانیت خداوند متعال است «لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا» «هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن» «لیس کمثله شیء» «لا اله الا الله الواحد الفرد الصمد الذی لم یتخذ صاحبة و لا ولدا»
مدرس محترم حوزه علميه انوارالعلوم خیرآباد در ادامه به شرح چند مورد از محاسن و خوبی‌های اخلاق و آداب اجتماعی اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: از جمله آن آداب و محاسن نیکو، افشای سلام است که خداوند متعال می‌فرماید: «اذا حییتم بتحیة فحیوا باحسن منها او ردوها» خداوند متعال به احسن و بهتر بودن دستور داده که جواب سلام بقیه را بهتر بدهید.
پیامبر اکرم(ص) در اولین سخنرانی خود بعد از هجرت، دستور به افشای سلام دادند تا با این عمل، محبت و مودّت میان مسلمانها افزوده شود.
ایشان با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، سلام کردن را عامل محبت و ورود به بهشت دانست و اظهار داشت: سلام کردن، محبت و دوستی را به ارمغان می‌آورد؛ پس آن را در میان خود عام کنیم و به فرزندان خود تعلیم دهیم.
مولوی عبدالکریم علی‌بائی با اشاره به آيات قرآن «ولیعفوا ولیصفحوا الا تحبون ان یغفر الله لکم» «و ان تعفو اقرب للتقوی» افزود: یکی دیگر از محاسن اجتماعی اسلام، عفو و گذشت است که قرآن به آن دستور داده است. باید عفو و بخشش را در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی از جمله معاملات، معاشرات، گفتار و برخورد با دیگران انجام داد تا زندگی بهتر و جامعه با محبت‌تری داشته باشیم.
ایشان تصریح کرد: امروزه بسیاری از ناراحتی‌ها، نزاع‌ها، درگیری‌ها، قطع رابطه‌ها و آشوب‌ها به‌خاطر عدم عفو و گذشت است.
وی با اشاره به حدیثی از نبی اکرم(ص) خطاب به ام‌المومنین عایشه(رض) «یا عائشة علیک بالرفق فانه لم یکن فی شیء الا زانه»تاکید کرد: باید در تمام کارها آرامش و حلم و بردباری داشته باشیم تا باعث پیشرفت و زینت ما شود.

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف، عدل و مساوات را یکی دیگر از محاسن دین اسلام برشمرد و افزود: در خصومت‌ها و شهادات باید انصاف و عدالت رعایت شود. با توجه به این آیه «یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله» باید در میان فرزندان دختر و پسر، همسر یا همسران و همچنین در خانواده عدالت رعایت شود. در دادگاه هنگام شهادت‌دادن باید خدا را در نظر بگیریم و به خاطر متاع دنیا و اقوام و خویشان، حق را زیر پا نگذاریم؛ زیرا خداوند متعال دستور به عدالت و انصاف داده است: «ان الله یأمر بالعدل و الاحسان»
مولوی علی‌بائی همکاری و تعاون در کارها، اتحاد و وحدت و دوری از تفرقه و تشتّت را از دیگر محاسن اسلام خواند و تاکید کرد: اتحاد و همدلی، یک امر لازمی در سطح بین‌الملل است که حکومت‌های اسلامی باید کنار هم جمع شوند و به این جنگ و خونریزی‌هایی که در کشورهای اسلامی توسط دشمنان اسلام راه افتاده خاتمه دهند. مردم ایران باید بیش از پیش کنار هم بوده و اتحاد خود را حفظ کنند تا به مملکت و آب و خاک این سرزمین آسیبی نرسد و دشمنان ناکام بمانند.
ایشان همچنین اتحاد و یکپارچگی مردم منطقه را لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: باید همه مردم ما از هر قوم و طایفه و جناحی که هستند کنار هم و تحت فرمان علمای خود و همراه آنها جهت پیشرفت اهداف اسلام و حوزه‌های علمیه تلاش کنند و نگذارند دشمنان که در فکر بر هم زدن آرامش مردم ما هستند به اهداف شوم خود برسند.
امام جمعه محترم شهر مشهدريزه در بخش پايانی سخنان خویش به رأی حداکثری جامعه اهل سنت به دولت تدبیر و امید اشاره نمود و فرمود: وقت آن رسیده که از نخبگان و صاحب‌نظران جامعه اهل سنت در پُست‌های مختلف بيشتر استفاده شود و الحق و الانصاف جوانان شایسته، صاحب‌نظر و متفکر و نخبه اهل سنت کم نیستند و همانطور که علما و بزرگان اهل سنت بارها درخواست داشتند، ما نيز از دولت می‌خواهیم تا این مهم را برای نخبگان ما فراهم کند تا دَین خود را به مردم و کشور ادا کنیم.
مولوی علی‌بائی، رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در محافل و مجالس مختلف را برای مسئولین فصل‌الخطاب خواند و افزود: مسئولین باید از رهنمودهای مقام رهبری جهت حل مشکلات مردم کمال استفاده را ببرند تا دغدغه مردم کاسته شود و باعث خشنودی و دلگرمی مردم شود و اتحاد و وحدت موجود در کشور حفظ شده و افزوده شود.
مقام معظم رهبری در آخرین سخنان خویش خطاب به واعظین و برگزارکنندگان شیعه در ایام فاطمیه فرمودند: مبادا سخنانی را در این مراسم بگویید که باعث ایجاد تنش و تفرقه و دلخوردگی برادران اهل سنت شود.
مولوی علی‌بایی تصریح کرد: امروزه کشور ما بیش از پیش به اتحاد نیاز دارد تا همه آحاد جامعه در کنار یکدیگر باشند و تا اینکه بتوانیم نسبت به گذشته در مسیر پیشرفت و تعالی باشیم و اگر ما دین خدا را یاری کنیم خداوند متعال هم ما را یاری خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *