مولوی گل محمد مومن

شخصی از انسانیت خود کار می‌گیرد که هدفمند زندگی کند.

وی در ترجمه آیه فوق گفت: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید؛ چنان آتشی که مردم و سنگ آتش‌افروز آنست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را نخواهند کرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند.

وی ادامه داد: قبل از نزول آیه فوق، خداوند متعال طی آیاتی پیامبر اکرم(ص) را امر به اصلاح خانواده‌شان می‌کند. خداوند متعال می‌فرماید: « وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ»(طه/132) ای پیامبر، اهل بیت خود را به نماز و طاعت خدا امر کن و خود نیز بر نماز و ذکر حق صبور باش، ما از تو روزی نمی‌طلبیم، بلکه ما به تو روزی می‌دهیم.

وی افزود: توجه به خانواده آنقدر مهم است که خداوند متعال در چندین آیه، پیامبر را امر به اصلاح خانواده، نماز، اخلاق و رفتار می‌کند. پس از آن خداوند متعال کل امت را مورد خطاب قرار می‌دهد تا مراقب زن و فرزندان‌شان باشند تا از آتش دوزخ محفوظ بمانند.

حضرت عمر فاروق(رض) وقتی آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا»(تحریم/6) نازل شد خدمت پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: یا رسول الله، ما می‌دانیم که باید اوامر الهی را انجام دهیم و از منکرات پرهیز کنیم، اما خانواده را چطور امر و نهی کنیم؟ آنحضرت(ص) فرمودند: از هر چه خداوند شما را نهی کرده خانواده را نیز نهی کنید و نسبت به آنچه شما را امر فرموده، خانواده را نیز امر کنید. اگر شما این ‌کار را کردید حفاظی بین آنها و آتش جهنم خواهد بود.

حضرت علی مرتضی(رض) در توضیح آیه فوق می‌فرماید: به خود، زن و فرزندان‌تان خیر (دین) را تعلیم دهید؛ از اهمیت نماز، روزه، سزای فحشا و بی‌حجابی، شیوه صحیح نماز‌ خواندن، عقاید اسلامی و … آگاه‌شان کنید و آنها را تربیت درست نمائید.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: رحمت خداوند بر مردی که بگوید: ای اهل من، مراقب نماز، روزه، زکات، مسکین، یتیمان و همسایه باشید؛ امید است اگر این کار را کنید، خداوند متعال شما مردان را با اهل‌تان در بهشت جمع کند.

مولوی مومن خطاب به نمازگزاران اظهار داشت: آنچه در اصلاح رفتار انسان مهم است، شناخت انسانیت وی است؛ زیرا کسی که خودش را شناخت، در حقیقت خدا را شناخته است. شناخت انسان از خود، دارای ابعاد مختلفی است. یک شناخت این است که خداوند متعال بین انسان و حیوان تفاوت قرار داده است و آن قوه تفکر و عقل است و نباید این کرامت انسانی زیر پا شود. خداوند متعال در کنار عقل، برای شخص برنامه کامل و جامع دین را فرستاده و او را مکلف اما در عین حال آزاد قرار داده تا خودش انتخاب نماید.

وی تأکید کرد: شخصی از انسانیت خود کار می‌گیرد که هدفمند زندگی کند. تمام کسانی‌که به دام ابتذال می‌افتند کسانی هستند که هدف را زیر پا گذاشتند. پیامبران الهی آمدند تا مردم را از غفلت هشدار دهند و آنها را بیدار سازند تا از هدف‌شان فاصله نگیرند.

این مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه عقیده صحیح خاطرنشان کرد: چرا عده‌ای مسلمان در جامعه مسلمان یکمرتبه مسیحی یا فلان مسلک را برمی‌گزینند؟! علت این است که عقیده صحیح را انتخاب نکردند. ما که ادعای اسلام داریم، آیا از نظر علمی به آن حد رسیده‌ایم که مسلمان واقعی هستیم یا اگر کسی در فضای مجازی انتقادی از قرآن کرد فوراً متزلزل نشویم؟! اگر ما اسلام را خوب می‌شناسیم که خوب است، وگرنه باید به دنبال تحقیق و تفحص برویم و شرح درست از اسلام را فرا گیریم تا در مقابل شبهات متزلزل نشویم. وقتی کلاسهایی در زمینه‌های متفاوت در طول سال در شهر برگزار می‌شود مردم باید شرکت نمایند تا اسلام و قرآن را خوب بشناسند.

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف ضمن تشکر از مردم شریف خواف نسبت به حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی و حفظ وحدت و انسجام در ایام تبلیغات انتخاباتی، انتخاب مجدد آقای دکتر روحانی را تبریک گفته و از وزارت محترم کشور نسبت به صیانت از آرای انتخابات تقدیر و تشکر نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *