زمانی‌که عقل، تابع منطقِ خالصِ قرآن باشد، راه، اندیشه‌ و علمش، مورد ضمانت و حفاظت الله قرار می‌گیرد‌.

ایشان در آغاز سخن گفت: خداوند در وجود انسان، ماده و عنصری را به نام عقل آفریده که محل محتوا و مفهوم عقلانی در وجود انسان است که به وسیله آن فکر و اندیشه می‌کند. در شبانه‌روز، مغز انسان قدرت تولید هزاران فکر را در وجود خودش دارد اما ۷۰ درصد این افکار منفی هستند. به همین خاطر رب‌العالمین در کلام وحی خودش و در ۴۹ قسمت از قرآن، مشتقات عقل را برای ما بیان می‌فرماید تا ما عقل را بهتر بشناسیم و بهتر کنترل کنیم و از آن بهتر بهره‌برداری کنیم.
وی افزود: در این دنیا انسان‌ها از عقل، فکر و اندیشه خودشان به طُرق مختلف استفاده می‌کنند. به وسیله همین قرآن عده زیادی در عقیده و عمل خود گمراه شدند. افراد بی‌شماری بودند که از قرآن سوءاستفاده کردند و به جای این که قرآن را امام خودشان قرار دهند، آن‌را به عنوان مأموم خود پذیرفتند و عقل‌شان آن‌ها را به طرفی برد که می‌گویند: ایده و روش من باید از قرآن بیرون بیاید.
ایشان تصریح کرد: زمانی‌که عقل، تابع منطقِ خالصِ قرآن قرار گیرد و به روش صحیح سعی و عمل کند و همان عملکرد پیامبر(ص) و مکتب‌داران رسالت را در زندگی خودش پیاده کند، راه، اندیشه‌ و علمش، مورد ضمانت و حفاظت الله قرار می‌گیرد‌. در غیر این صورت اگر کسی قرار باشد بر اساس فکر درونی و امیال خود قدم بردارد و قرآن را تشریح کند به مشکل بر می‌خورد.
مولوی موحدی در تعریف عقل اظهار داشت: حُکما و بزرگان توضیح می‌دهند: عقلی که در درون ماست، راه را بر ضلالت، ظلم و فساد می‌بندد. عقل آن است که شما را به طرف خدا بکشاند، عقل سلیم همین‌گونه است و عقلی است که خداوند آن را به وجود آورده و آن را هدایت می‌کند و به وسیله همین عقل، انسان در دنیا و آخرت، برای خود و اطرافیانش باغ و بهشت درست می‌کند. چرا بسیاری در این دنیا و در طول تاریخ حتی در بلاد اسلامی و جوامع اسلامی قرآن را کنار گذاشتند؟ چون آن‌ها به دنبال عقلِ منهای وحی بودند. آن‌ها نمی‌خواستند خدای واحد و اَحد را بپذیرند. آنان نمی‌خواستند رسالت پیامبر(ص) را جاودانه و همیشگی و تا قیامت بدانند.
ایشان ادامه داد: حضرت رضا(رحمه‌الله) می‌فرمایند: اگر این خصلت‌ها در وجود کسی باشد او عاقل است؛ اول: این‌که همه‌ از او طمع خیر دارند و آرزوی نیک از او می‌برند و به او امیدوارند و مردم از شرش در امانند. انسان عاقل‌ کسی است که زن و فرزندش، همسایگان‌، اقوام و خویشان از او در امانند. انسان عاقل زمانی که درب مغازه‌اش را باز می‌کند (بسم الله الرحمن الرحیم ) (ماشاالله لا حول ولا قوة الا بالله) می‌گوید و درب مغازه را باز می‌کند. پیاده‌رو را اشغال نمی‌کند. مسیر رفت و آمد مردم را نمی‌بندد. زمانی که ماشین خودش را پارک می‌کند طبق قوانین راهنمایی و رانندگی که منطبق بر حق‌الناس است درست پارک می‌کند و در جایی نمی‌گذارد که مسیر رفت و آمد مردم را تنگ کند. این‌ها همه شعبه‌های عقل است که در ایمان و عقل سلیم و صحیح تعریف می‌شود. زمانی که برای فرزندش موتورسیکلت می‌خرد این را ارزیابی بکند که آیا فرزندمان در شرایطی است که گنجایش سوار شدن بر این وسیله را داشته باشد یا نه؟ به او آموزش بدهد که فرزندم از این وسیله نقلیه خدای نکرده در جهت سلب آرامش مردم استفاده نکنی. این‌ها چیزهایی است که پدر و مادر به فرزندان خودشان اطلاع دهند و تربیت‌شان کنند تا عقل‌شان را کامل‌تر کنند. به فرزندش بگوید: وقت نماز جماعت است؛ در آن لحظه و موقع حساس با سر و صدای خودت، موجبات آزار و اذیت و نمازگزاران را فراهم نکنی.
مدرس حوزه علمیه حوزه علمیه با تأکید بر حضور پُرشور در مساجد خاطرنشان کرد: ماه رمضان نزدیک است و ما باید مساجد را پر کنیم. به حرف‌های بعضی افراد که می‌گویند: به مسجد نروید و در خانه نماز بخوانید گوش ندهیم‌. افرادی می‌گویند این نمازها ریاکاری است. کجا این کار ریا است، در حالی که در برابر پروردگار خود قرار می‌گیریم. مساجد و سجده‌گاه‌ها باغ و بهشت ماست. به وسوسه‌های شیطانی گوش ندهیم. این مسائل از ابتدای اسلام بوده و اهمیتی ندارد.

خدای متعال در قرآن عظیم‌الشان می‌فرماید: مثال کسانی که غیر خدا را به عنوان سرپرست و کنترل‌کننده عقل و شرع خودشان پذیرفته‌اند مانند عنکبوت است. الله متعال می‌فرماید مانند عنکبوت که خانه‌ای برای خودش ساخته است و آن خانه سست‌ترین و پر فتنه‌ترین خانه‌هاست. کار این افراد مغرض هم همین‌گونه بی‌فایده است. دشمنان اسلام بر قرآن ایراد وارد کردند که لفظ عنکبوت در آیه «کمثل العنکبوت اتخذت بیتا» مذکر است پس «تاء» تانیث کلمه «اتخذت» به چه دلیل است؟ پس ادبیات قرآن اشکال دارد. اما خداوند این «تاء» را گذاشت تا چراغ ایمان در دل‌ها منورتر شود. تکنولوژی روز بیدار شده و می‌گوید: عنکبوت نر نمی‌تواند تار بتند و عنکبوت ماده فقط تار می‌تند، و خداوند سرّ و رازی را از معجزه قرآن بیان می‌کند. همه فکر می‌کنند که سستی خانه عنکبوت در تار آن است ولی این‌طور نیست. زمانی که عنکبوت ماده تار درست می‌کند، عنکبوت نر را می‌کُشد و از تار عنکبوت خودش بیرون می‌اندازد، وقتی که بچه‌ها‌ی عنکبوت ماده از او متولد می‌شوند، بزرگ می‌شوند و مادرشان را می‌کُشند و به بیرون از تار عنکبوت می‌اندازند. یکی از عجیب‌ترین و پر فتنه‌ترین خانه‌های دنیا، خانه عنکبوت است. خدای متعال این نوشتار را به من و شما می‌دهد که با عقل، اندیشه و فکر خودمان قرآن را بخوانیم و با زبان خودمان به ما می‌فرماید که فتنه‌ها همچون تارهای عنکبوت پیچیده و خطرناک هستند.
مولوی موحدی اظهار داشت: نشانه دومی که انسان عاقل دارد این ‌است که اگر کار نیکی انجام می‌دهد نباید هیچ‌گونه چشم‌داشتی داشته باشد و اگر دیگران کار کوچکی برای او انجام می‌دهند بسیار بزرگ می‌بیند و تشکر می‌کند. اگر مردم به او نیاز داشته باشند خسته نمی‌شود. بزرگ و صاحب منصب است، از این‌که مردم به او مراجعه می‌کنند خسته نمی‌شود و درب را بر روی  مراجعه‌کنندگان باز می‌گذارد. همان‌طور که درب منزل سادات و کلبه کوچک ولی در معنا بزرگ سادات و بزرگان دین ما و صحابه و اهل بیت کرام به روی همه مردم باز بود. زندگی‌شان را مطالعه کنیم و راه اهل بیت وصحابه را ادامه دهیم. به این وسیله ما مسلمان و عاقل خواهیم بود. حضرت علی بن موسی می‌فرمایند: اگر به مدرکی و ثروتی رسیدیم مردم را ببینیم در هر طبقه‌ای که هستیم. در ادامه حضرت رضا می‌فرمایند: شخص عاقل بی‌نامی را از مشهورشدن بیش‌‌تر می‌پسندد.

ایشان در پایان سخنان خویش بیان داشت: عکس‌گرفتن و استوری‌گذاشتن و یا عکس خانوادگی، عکس فرزند، عکس همسر یا عکس نزدیک‌ترین افراد خود را در فضای مجازی گذاشتن کار مناسبی نیست و این محبت شما را نسبت به خانواده شما ثابت نمی‌کند، بالعکس دروازه حمله و آزار و سوءاستفاده را به سوی جگرگوشه و نزدیک‌ترین فرد شما باز می‌کند. این حرکات چه معنایی دارد؟ جشن تولد چه دلیلی دارد؟ چرا ما جشن قرآن نمی‌گیریم؟ چرا جشن حجاب نمی‌گیریم؟ آیا جشن نماز نداریم؟ چرا باید جشن تولد و کریسمس که یادگار مسیحیت گمراه و از مُدافتاده است که خودشان هم نمی‌دانند که مسیحیت چه حلال و حرامی دارد و چه حکمی دارد را پیروی کنیم؟ اگر بحث کهنه بودن اسلام را مطرح میکنند باید در جواب بگوییم: زرتشتیت، خیلی قدیمی‌تر از اسلام است و مسیحیت هم دین منسوخ‌شده است. ما نگران این نیستیم که بر اسلام و قرآن شبهه وارد می‌کنند، چون به راحتی جواب خوبی به این افراد می‌توان داد، ما نگران این هستیم که مردم دین و عقیده خود را رها کنند، لذا باید خیلی مواظب باشیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *