خداوند متعال و قرآن کریم طبیب ماست.

ایشان در ترجمه آیه فوق گفت: خداوند تبارک تعالی فرمودند: بعضی انسانها کسانی هستند که سخن‌ها و حکایاتی را که انسان را از یاد خدا غافل می‌کند را می‌سازند و آیات خدا را مورد تمسخر قرار می‌دهند؛ برای این گروه عذاب خوارکننده خواهد بود. مفسران گفته‌اند: بعضی از انسانها در زمان پیامبر(ص) بودند که برای دور کردن مسلمانان از قرآن، اعمالی را انجام مي‌دادند تا انسانها را از یاد خدا غافل کنند که متاسفانه امروزه این عمل بیشتر و امکاناتی چون موبایل، اینترنت و فضای مجازی آن را شدت بخشیده است. مسلمانان از خدا و قرآن غافل شده و متاسفانه منکرات و آلات غفلت روز به روز گسترده‌تر می‌شوند و این امکانات وسیله‌ تبلیغات برای کفار قرار گرفته‌اند. لذا مسلمانان و جوانان ما بايد بیش از پیش متوجه و مواظب باشند؛ زیرا با وجود امکانات امروزی دسترسی به همه چیز به خصوص منکرات و گناه آسان شده است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: چگونه خواهد شد زمانی که جوان‌های شما فاسق و زن‌های شما نافرمان شوند؟ سوال شد: آیا این کار اتفاق خواهد افتاد؟ فرموند: بله چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد. سپس فرمودند: چگونه خواهد بود زمانی که امر به معروف و نهی از منکر نکنید و این وظیفه مهم را ترک کنید؟ صحابه عرض کردند: آیا چنین عملی اتفاقی خواهد افتاد که مسلمانان امر به معروف را ترک کنند؟ فرمودند: بله. سپس ادامه دادند: چگونه خواهد بود زمانی که شما معروف را منکر و منکر را معروف بدانید؟!
ایشان افزود: متاسفانه امروزه بدی‌ها به‌وسیله نام نیکو رواج پیدا کرده است و جوانان مسلمان را به سمت بدی‌ها تشویق می‌کنند و آنها را به آن بدی‌ها مشغول ساخته‌اند.
سپس پیامبر(ص) فرمودند: چگونه خواهد بود زمانی که منکِر امر به معروف شوید و از معروف باز بدارید؟!
یکی از اساتید دانشگاهی می‌گفت: کاری که امروزه دشمنان اسلام می‌کنند تا مسلمانان را به منکرات جلب کنند تبدیل اسم‌هاست؛ یعنی روی یک عملی که ناپسند است آن قدر آن را تعریف و تمجید می‌کنند تا اینکه اذهان مردم تغییر می‌کند و آن را مشروعیت می‌دهند. در این مواقع است که به منکرات امر و از معروف باز می‌دارند.
مولوی فروردین در بیان راه علاج منکرات خاطرنشان کرد: خداوند متعال و قرآن کریم طبیب ماست. اگر خداوند و رسولش بیماری‌ای را بیان کردند درمان آن بیماری را نیز اعلام کرده‌اند. زمانی که منکرات به وجود می‌آید علاج آن چیست؟ الله می‌فرماید: “ولتکن منکم یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن منکر و یومنون بالله” یعنی عده‌ای باید باشند که انسانها را از اعمال زشت باز دارند و مردم را به طرف ایمان فرا خوانند و خود نیز ایمان داشته باشند.
ایشان تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) اگر امر به معروف و نهی از منکری داشتند آن را به عنوان یک ایمان و واقعیت بیان می‌کردند. همین مسائل باعث می‌شود تا جامعه بشریت از فساد دور بماند؛ به شرط اینکه شخصی که دیگران را دعوت می‌دهد خود عامل به آن باشد و از منکرات دوری کند.
ایشان در زمینه “ایمان به خدا و آخرت” تاکید داشت: ایمان به خدا و ایمان به آخرت اهمیت زیادی دارد. اگر ایمان انسان به آخرت باشد ناخودآگاه در وجود انسان اعمال پدید می‌آید. امروزه دین را می‌خواهیم اما دینی که به لذت‌ها و آسایش ما لطمه نزند، در حالیکه باید برای دین سختی‌ها را تحمل کنیم و خواهشات نفسانی خود را زیر پا گذاریم و از آن دوری کنیم. بیایید لذت دین را هم احساس کنیم؛ بنابراین باید از لذت‌های پوچ و موقتی بگذریم زیرا هم در دنیا و هم در آخرت سبب پشیمانی می‌شوند.
ایشان ادامه داد: از جمله منکراتی که در اوقات شادی در محافل عروسی وجود دارد و همچنین رسوماتی مانند چهارشنبه سوری که در اسلام مردود است دوری گزینیم. اسلام ما را به سمت اعمالی دعوت می‌دهد که هم در دنیا و هم در آخرت به نفع ما باشد. اسلام با شادی مخالف نیست، بلکه در حیطه شرع انسان می‌تواند خوشی داشته باشد. مجالس عروسی را در حیطه شرع برگزار کنیم. از جوانان می‌خواهیم که از همچنین مراسماتی پرهیز کنند و در محافل قرآنی حضور پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *