بیت‌الله مرکز تجلی رحمت‌ها، برکات و فیوضات الله تعالی است.

ایشان افزودند: حج که با این حرکات و اعمال صورت می‌گیرد از یادگارهای حضرت ابراهیم(ع) است. از آن‌جایی‌که اعمال حضرت ابراهیم(ع) مورد پسند الله‌تعالی قرار گرفت این اعمال را بر همه بندگان فرض کرد که هر کس استطاعت دارد بایستی به حج بیت الله برود.

ایشان ادامه دادند: زمانی‌که بعد از طوفان نوح آثار خانه و علائم آن از بین رفت الله متعال به وسیله جبرئیل برای تجدید بنا، مکان خانه را به حضرت ابراهیم(ع) نشان داد.

خدای متعال در سوره حج می‌فرماید: “و اذ بوانا لابراهیم مکان البیت ان لاتشرک بی شیا و طهر بیتی للطائفین و القائمین والرکع السجود” یاد کن ای پیامبر(ص) زمانی‌که به ابراهیم مکان خانه را نشان دادیم که خانه ما را بنا کن و آن را برای طواف‌کنندگان و برای کسانی‌که آنجا نماز می‌خوانند آماده کن.

در ادامه این آیه الله‌متعال می‌فرماید: ” وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ ” به ابراهیم(ع) گفتیم: به مردم اعلام کن که به حج بیایند. در روایات آمده است که ابراهیم(ع) فرمود: ای الله؛ صدای من به کجا برسد، من اگر اعلام کنم چه کسی بفهمد؟! خدای متعال فرمود که رساندن آن خبر به عهده ماست. علما می‌فرمایند: با این پیشرفت‌های جدید علمی حاصل شده، هيچ منافاتی نیست که الله متعال صدای حضرت ابراهیم را به گوش همگان برساند.

الله تعالی خطاب به ابراهیم(ع) فرمود: برای طواف خانه من افرادی به صورت پیاده و بعضی سواره از راه‌های دور خواهند آمد تا اینکه منافع خود را حاضر شوند و طاعت الله را در ایام مشخصی در مقابل نعمت‌های الله به جا آورند.

الله متعال در جایی دیگر این‌چنین می‌فرماید: “و اذ یرفع ابراهیم القواعد من البیت و اسماعیل ربنا تقبل منا انک انت السمیع العلیم”(بقره) یاد کن ای پیامبر(ص) زمانی را که ابراهیم و اسماعیل خانه ما را بنا می‌کردند و دیوار خانه را بالا می‌آوردند درحالی که با خود زمزمه می‌کردند که پروردگارا از ما این عمل را قبول بفرما. بنابراین لازم است برای هر کسی که کاری نیکو انجام می‌دهد مقبولیت آن را از الله بخواهد. هر عملی که مورد مقبول الله‌تعالی واقع نشود آن کار هیچ ارزشی ندارد اگرچه که از لحاظ ظاهر خوب باشد.

از دعاهای دیگر حضرت ابراهیم این بود که پروردگارا ما را مطیع و فرمانبردار بگردان و این درسی‌ست برای همه مسلمین که در هر حال مطیع فرمان الله تعالی باشند.

مولانا مطهری خاطرنشان کردند: بیت‌الله طبق آیه قرآن محل اجر و ثواب و مکانی امن برای مردم بوده تا در آنجا فیض و برکت حاصل کنند. بیت‌الله مرکز تجلی رحمت‌ها، برکات و فیوضات الله تعالی است. بیت‌الله عظمت زیادی دارد؛ از اين جهت است که الله تعالی زیارت آن را بر هر مسلمان عاقل، بالغ و توانمند فرض کرده است.

ایشان در ادامه به احادیثی در باب ترغیب مسلمانان به حج پرداختند و افزودند: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: حج مقبول نزد الله‌تعالی جز بهشت پاداشی دیگر ندارد.

همچنین در جایی دیگر فرمودند: هر کس که حج کند و در آن سفر جنگ، جدال، فسق و فجور نکند و ناسزا نگوید علاوه بر بخشیده‌شدن گناهان خود، می‌تواند برای چهار صد نفر از بستگانش شفاعت کند.

در روایتی دیگر نیز فرمودند: هر کس در این راه بمیرد در حالی که هنوز به خانه خدا نرسیده باشد و حج انجام نداده باشد پاداش حج مقبول برای آن شخص نوشته می‌شود.

ایشان در ادامه به احادیثی در مورد کسانی‌که مستطیع رفتن به حج باشند اما حج نکنند پرداختند که پیامبر(ص) می‌فرمایند: هر کس که مستطیع رفتن به حج باشد و حج نکند الله‌تعالی پروایی ندارد که می‌خواهد بر دين غیر اسلام بمیرد. بنابراین اشخاصی که استطاعت دارند باید نسبت به رفتن حج اقدام کنند.

مولانا مطهری در ادامه به آدابی که شخص حاجی باید رعایت کند پرداخته و خاطرنشان کردند: شخص حاجی باید قبل از رفتن به بیت‌الله، حق‌الناس را ادا کند. برای گناهان خود توبه و استغفار نماید. اگر در طول سفر رنج و مشقتی بر او وارد شد آنرا تحمل کند تا اجر فراوانی نصیبش شود. همچنین حاجی باید اهل ایثار و فداکاری باشد، از گناه و چشم‌چرانی نیز باید اجتناب کند. حاجی باید برای خود و دیگران دعا کند و امید به رحمت الله داشته باشد. حاجی باید مخارج حج را بر خود آسان بگیرد و از مخارج غیرضروری اجتناب کند تا حلاوت و شیرینی این سفر را احساس کند. خواندن نمازها در حرمین شریفین، جلوگیری از اتلاف وقت و مغتنم شمردن آن، حفظ وقار و سنگینی از آداب اساسی حج به شمار می‌رود.

مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در بخش دیگر سخنان خویش با توجه به قرار گرفتن در آستانه شروع دولت دوازدهم که پنجشنبه توسط مقام معظم رهبری تنفیذ شد و روز شنبه برنامه تحلیف خواهد بود، خاطرنشان کردند: آنچه در این موقعیت حائز اهمیت است این است که باید انتخاب کابینه دولت دوازدهم بر اساس شایستگی و توانمندی باشد نه براساس مذهب. در بین اهل سنت شخصیت‌های واجد شرایط زیادی وجود دارد که رئیس جمهور باید از آنها در کابینه خود استفاده کند و عدالت اسلامی نیز همین را ایجاب می‌کند.

ایشان تاکید کردند: در کابینه دولت باید از افراد متخصص، مجرب و کارآزموده استفاده شود تا بتواند مشکلات کشور و مردم را به راحتی شناسایی کند و درصدد رفع آنها بر آید.

ایشان تصریح کردند: مردم اهل سنت به رئیس جمهور رای دادند؛ بنابراین آنها انتظار دارند تا از جوانان اهل سنت در کابینه، معاونت‌ها و مدیریت‌های کلان استفاده شود که این کار برای حفظ وحدت ضروری است. بنابراین سياسيون، آیات و مراجع عظام تقلید، علما، نمایندگان ولی‌ فقیه و مناديان وحدت بایستی جهت تحقق بیشتر وحدت، دولت را توصیه و راهنمایی کنند تا اینکه از شایستگان اهل سنت در سطوح مختلف مدیریتی استفاده شود.

ایشان همچنین در مورد نقض برجام از سوی آمریکا اظهار داشتند: خباثت‌های آمریکا و دشمنی‌های او نسبت به ملت ایران و نظام کاملا واضح است. چنانچه روز پنجشنبه با امضا کردن تحریم‌های وارده بر ایران خباثت خود را بار دیگر اثبات کرد. تحریم دوباره آمریکا نشان از ضعف دیپلماتیک این کشور است. آمریکا خبث باطنی و عداوت خود را نسبت به ملت ایران و نظام اسلامی ظاهر کرد. ان‌شاالله این تحریم‌ها بر این ملت بی‌اثر خواهد بود و این تحریم‌ها باعث می‌شود تا ملت به خود متکی شود و به اقتصاد مقاومتی روی بیاورد.

ایشان افزودند: باید بدانیم که ملت کفر هیچ‌گاه نسبت به مسلمین خیرخواه نبوده و نیستند. همه ما شاهد ظلم رژیم غاصب اسرائیل بر ملت مظلوم فلسطین هستیم؛ آنها با غصب سرزمین‌های آنها، ایجاد شهرک‌های یهودی‌نشین و محدودیت برای مردم برای اقامه نماز در مسجدالاقصی آنها را در تنگنا قرار داده است، ولی الحمدلله مردم غیور فلسطین با ایمان و شجاعت، نماز خود را در اطراف مسجد الاقصی اقامه می‌کنند. ان‌شاءالله طبق وعده قرآن برای یهود جز ذلت، رسوایی و خسران چیزی دیگر نخواهد بود.

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف همچنین در مورد افتتاح کارخانه گندله خاطرنشان کردند: در روز سه‌شنبه کارخانه عظیم گندله در معدن سنگ آهن سنگان توسط وزیر صنعت و معدن افتتاح شد. لذا بایستی مشکلاتی که این کارخانه‌ها برای منطقه به وجود می‌آورد لحاظ شود.

ایشان افزودند: الحمدلله موضع‌گیری دکتر نگهبان – نماینده محترم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی – و مطرح کردن مشکلات منطقه در حضور وزیر محترم قابل تحسین است و ما از گفته‌هایشان حمایت می‌کنیم، چون این سرمایه‌های عظیم منطقه باید به نفع منطقه باشد نه بر ضرر منطقه.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *