بهترین دین در نزد خداوند، دین اسلام است

ایشان در مقدمه سخنان‌ خویش گفت: یکی از نعمت‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، نعمت ایمان و اسلام است؛ که هیچ سرمایه‌ای با نعمت ایمان و اسلام برابری نمی‌کند، و خداوند این نعمت را برای امت محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم ارزانی داشته است، و فقط دین اسلام است که در نزد خداوند دین پسندیده است.
مولوی پرواز در جواب این سؤال که چرا اسلام دین پسندیده ماست، به چند نکته اشاره کرد و گفت: اول اینکه: ادیان دیگر، یا به خاطر نام شخصی، مکانی و یا قبیله‌ای نام گذاری شده است؛ اما دین اسلام، یعنی سر تسلیم در مقابل خداوند فرود آوردن، و از اوامر الهی پیروی کردن.
دوم: کتاب‌های ادیان دیگر هر کدام به نوعی تحریف شده‌اند، اما قرآن کریم که کتاب اسلام است محفوظ باقی مانده، چون خداوند متعال حفاظت این کتاب را به عهده گرفته است. “إنّا نَحنُ نَزّلنَا الذِّکرَ وَ إنّا لَهُ لَحَافِظُون” (حجر-9)
سوم: در اسلام آزادی رأی است. زمانی که عمر فاروق رضی الله عنه –خلیفه وقت مسلمین- بالای منبر می‌رود و می‌گوید: ای مردم گوش کنید و اطاعت کنید که در آن میان یک شخص اعرابی و صحرانشین بلند می‌شود و می‌گوید: ای عمر من نه گوش می‌کنم و نه اطاعت می‌کنم، چون از اموال غنیمت برای ما فقط یک چادر رسیده اما خود شما دو چادر بر تن دارید، حضرت عمر رضی الله عنه گفت: جواب شما را پسر من عبدالله می‌دهد، حضرت عبدالله بن عمر گفتند: چادری که از اموال غنیمت به پدر من تعلق گرفت، کوتاه بود و من چادرم را برای پدرم دادم، این کجا ناعدالتی هست، مرد اعرابی گفت: الان گوش فرا می‌دهم و اطاعت می‌کنم.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در بیان محاسن اسلام اظهار داشت: اول: اسلام اجتماعیت پسند است و اجتماع را دوست دارد.
دوم: اسلام به معنای گوشه‌نشینی نیست، که آبادی را ترک کند و به نام عبادت و دینداری به کوه‌ها پناه ببرد، و رابطه خودش را با اقوام و خویشان قطع کند.
سوم: در اسلام تخریب و ضرر رسانیدن نیست؛ بلکه بهترین انسان کسی است که به انسان‌های دیگر فایده‌ای برساند، همان طور که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: “خَیرُ النّاسِ من یَنفَعُ النّاس” بهترین مردم کسی است که به مردم نفع و فایده برساند.
چهارم: در اسلام فریب‌کاری نیست ” مَن غَشَّنا فَلَیسَ مِنّا” کسی که ما را فریب بدهد از زمره ما نیست.
پنجم: اسلام، هیچ کسی را بالاتر از توانش مکلف نمی‌کند؛ “لا یُکَلِّفُ اللهُ نَفساً إلّا وُسعَها” (بقره-286) مکلف نمی‌کند خداوند هیچ‌کس را مگر به اندازه توانش.
ششم: اسلام، لزوم رعایت انصاف را در مقابل کسی که از او بدمان می‌آید می‌آموزد.
هفتم: اسلام به ما می‌آموزد در هیچ شرایطی از رحمت خداوند ناامید نباشیم.
هشتم: یکی از محاسن دیگر اسلام این است که دست روی دست نگذاریم و ننشینیم، بلکه همواره در تلاش باشیم تا نتیجه کار خودمان را ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *