باید سعی شود که وحدت را با حفظ مذهب هر یک و رعایت حقوق دیگران عملی کرد

اول: اعتقاد به خداوند یکتا و عقیده صحیح و سالم؛ ما مسلمانان اگر هزاران مرتبه خود را به زحمت بیندازیم و مجاهده کنیم ولی عقیده صحیح به خدا، رسول و معاد نداشته باشیم همه تلاش ما باطل خواهد بود.
دوم: استقامت در دین؛ اگر اعتقاد درست باشد، اما استقامت در دین نباشد سودمند نخواهد بود. ایمان لحظه‌ای که در ایام خوشی خدا را مدنظر داشته باشیم ولی در هنگام مشکلات به همه چیز پشت کنیم ارزشمند نیست. همانطور که فرعون در لحظه آخر زندگی خود ایمان اورد ولی خداوند فرمود که الان ایمان تو ارزشی ندارد.
در مورد استقامت در قرآن کریم می‌خوانیم: “إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ”؛ وقتی که استقامت در دین داشته باشید آن وقت است که رحمت‌های الهی نازل می‌شود.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: مَثَل مومن و منافق، به مانند نهالی در بیابان است که بادهای تند و شدید می‌وزد و آن را به این طرف و آن طرف مایل می‌کند ولی تنه آن را نمی‌شکند، اما منافق به محض بروز مشکلات و عدم صبر و استقامت کمر آن شکسته می شود و ایمان خود را از دست می دهد.
سوم: تمسک به کتاب الله که شفای همه بیماری‌ها در قرآن کریم است. قرآن مجید کتاب هدایت، نور و شفا است. عزت و سربلندی در چنگ زدن به کتاب الله است.
در روایت بیان شده که؛ خداوند متعال اقوامی را به وسیله قرآن عزت می‌دهد و اقوامی را ذلیل و خوار می‌کند.
مولانا مطهری خاطرنشان کردند: مشکلات امروز جهان اسلام و حالات مسلمانان امروزی به دلیل دوری از قرآن کریم است، که آن عزت و شکوهی که مسلمین صدر اسلام داشته‌اند از دست رفته و به جای محبت با یکدیگر، همه نسبت به هم دشمنی می‌ورزند و یکدیگر را قبول ندارند. لذا باید تمسک به قرآن را بر خود التزام کنیم و از ابتدای طفولیت به فرزندان خود قرآن را تعلیم دهیم.
چهارم: وحدت و برادری؛ عزت و سربلندی در گرو وحدت است؛ خصوصاً وحدت عملی و واقعی.
ریاست مجمع فقه اهل سنت خراسان رضوی تاکید کردند: باید ما مسلمانان یکدیگر را درک کرده و حقوق خویش را مورد توجه قرار دهیم. منظور از وحدت این نیست که شیعه سنی شود یا بالعکس، بلکه باید احترام خود و مقدسات یکدیگر را حفظ کنیم و مانند اصحاب نبی اکرم(ص) “أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ” باشیم. چنانچه ارتباط حضرت علی(رض) با خلفای ثلاثه را می‌بینیم که در مدت ۲۵ سال خلافت حضرات ابوبکر، عمر و عثمان (رضی الله عهنم) مشاور و یاور آنها بودند.
مدیر حوزه علمیه احناف خواف تصریح کردند: باید سعی شود که وحدت را با حفظ مذهب عملی کرد و هر کس حقوق دیگران را رعایت کند. در همه امور اگر معنای واقعی عدالت و وحدت رعایت شود اختلافی به وجود نخواهد آمد و لازمه‌اش این است که انسان از تعصبات خشک دوری کند، زیرا تمام مشکلاتی که رُخ می‌دهد از تعصبات خشک است. لذا لازم است که آیات و احادیث رسول اکرم(ص) را سرمشق زندگی خود قرار داده تا جامعه آرام و بدون تنشی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *