باید اخلاق اسلامی مانند سلام‌کردن را در جامعه افزایش دهیم.

ایشان در آغاز صحبت بیان کرد: خدواند متعال در آیاتی که قرائت شد می‌فرماید: کسانی‌که طغیان کردند و زینت‌های دنیا را بر نعمت‌های آخرت ترجیح دادند، قطعا دوزخ، جایگاه آنان خواهد بود. اما آنانی‌که از حضور در محضر پروردگار بترسند و نفس را از خواهشات و شهوات دور نگه دارند، قطعا جنت پر از نعمت جایگاه‌شان خواهد بود. باید این ترس را در خود ایجاد کنیم و بدانیم که در هرجا که هستیم، الله ما را مشاهده می‌کند. اگر خدا را حاضر و ناظر بدانیم، در جامعه گناهانی مانند سرقت، زنا و…. انجام نمی‌گیرد. اعمالی که ما انجام می‌دهیم به این دلیل است که فکر می‌کنیم کسی ما را نمی‌بیند.

مولوی احمد قهستانی ادامه داد: مسئولین باید از خدا بترسند و عدالت را رعایت کنند و بدانند که عدالت مهم‌ترین چیزی است که روز قیامت می‌تواند بر مراتب‌شان بیفزاید و یا آن‌ها را در قعر جهنم وارد کند. سه چیز انسان را در دنیا و آخرت نجات می‌دهد؛ یکی ترس از خدا در آشکار و پنهان، دوم رعایت اقتصاد، که اگر ثروتی دارد نه باید اسراف کند و نه تنگ‌دستی از خود نشان دهد و همچنین اگر فقیر است باید سعی کند قناعت داشته باشد. سوم عدالت در حالت غصب و خشنودی.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کرد: ما باید این‌طور فکر کنیم که همه از ما بهتر هستند و این باعث می‌شود که خودبینی در ما نیاید. باید اخلاق اسلامی مانند سلام کردن را در جامعه افزایش دهیم. امروزه متاسفانه ما سلام کردن را فراموش کرده‌ایم. متاسفانه بی‌حیایی در جامعه افزایش یافته است و باید بدانیم که اگر گناهی عام شد عذاب الهی قطعی است.

ایشان در پایان صحبت گفت: علامه فقیه لیث سمرقندی(رحمه‌الله) می‌فرمایند: علامت ترس از خداوند هفت چیز است: ۱- انسان باید زبانش را در هر حال حفظ کند، ۲- در خوراک و لقمه‌های خود خدا را در نظر بگیرد، ۳- انسان در امر چشم خود از خداوند بترسد و نظر به سوی حرام نکند، ۴- در کار دست خود از خدا بترسد و آن را به کار حرام آغشته نکند، ۵- در امر پای خود از خدا بترسد و با این پا به سمت حرام نرود، ۶- درباره‌ی قلب خود از خدا بترسد و قلب خود را از حسادت و کینه و دیگر خصلت‌های بد پاک کند، ۷- درباره‌ی بندگی خود از خدا بترسد و از ریا و خودنمایی دوری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *