اگر فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در میان مردم رواج پیدا کند، دین و اخلاق انسانها تقویت می‌شود

ایشان فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر، از مسائل مهم و دستورات موکد شریعت مقدس اسلام است که در آیات متعدد و احادیث مختلفی بیان شده است.
مولانا مطهری افزودند: در نظام اسلامی، هر انسانی نسبت به خود، و نیز نسبت به دیگران و جامعه، وظایفی دارد که باید انجام دهد. اگر به وظایفی که به وی محول شده عمل نکند، ضمن اینکه پیش خدا مسئول است، تبعات ترک آن وظیفه نیز به خودش و جامعه برمی‌گردد.
ایشان تصریح کردند: در اسلام، هر شخصی مسئول اعمال و رفتار خود و دیگران است؛ همانطور که باید از اعمال خود مراقبت کند، باید از اعمال دیگران نیز مراقبت کند. این بدین خاطر است که خدا اهل ایمان را اولیای یکدیگر توصیف کرده است. خداوند متعال می‌فرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّـهُ» (توبه: 71) و مردان و زنان با ايمان، دوستان يكديگرند، كه به كارهاى پسنديده وا مى‌دارند، و از كارهاى ناپسند باز مى‌دارند، و نماز را بر پا مى‌كنند و زكات مى‌دهند، و از خدا و پيامبرش فرمان مى‌برند. آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمت‌شان قرار خواهد داد.
مولانا مطهری یادآور شدند: امر به معروف و نهی از منکر در امتان سابق هم بوده است و خداوند متعال به آنها نیز این وظیفه و دستور مهم را داده بود، اما گروهی از آنها خیلی کوتاهی کردند. امر به معروف و نهی از منکر، مسئله مشترک بین همه ادیان الهی است که مورد تاکید قرار گرفته است. خدای متعال می‌فرماید: «لَيْسُوا سَوَاءً مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّـهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ ﴿١١٣﴾ يُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَـٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ ﴿١١٤﴾» آنان همه یکسان نیستند، گروهی از اهل کتاب (به دادگری خاسته‌اند و برحق) پابرجایند و در بخشهائی از شب – در حالی که به نماز ایستاده‌اند – آیات خدا را می‌خوانند. به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند و (مردمان را) به کار نیک می‌خوانند و از کار زشت باز می‌دارند و در انجام اعمال شایسته و بایسته بر یکدیگر سبقت می‌گیرند، و آنان از زمره‌ صالحانند.
مدیریت حوزه علمیه اخناف خواف در بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کردند: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر از این جهت است که ما باید جامعه سالمی داشته باشیم. در جامعه باید امنیت روحی، روانی، جانی و مالی وجود داشته باشد. جامعه سالم، زمانی محقق می‌شود که نیکی‌ها و خوبی‌ها رواج پیدا کند و از نشر و گسترش زشتی‌ها و بدی‌ها جلوگیری شود. گسترش خوبی‌ها و جلوگیری از بدی‌ها، زمانی در جامعه تحقق می‌یابد که مسئله امر به معروف و نهی از منکر جدی گرفته شود.
ایشان تاکید کردند: امر به معروف و نهی از منکر، باعث ایجاد زمینه رشد و پیشرفت معنوی می‌شود. هر چه امر به معروف و نهی از منکر بیشتر باشد، به همان اندازه افراد جامعه رشد معنوی و اخلاقی پیدا می‌کنند. انسانها در زیر سایه امر به معروف و نهی از منکر، می‌توانند از پرتگاه سقوط نجات پیدا کنند و به اوج تکامل برسند.
مولانا مطهری افزودند: اگر فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر میان مردم رواج پیدا کند، دین و اخلاق انسانها تقویت می‌شود و جامعه در امنیت قرار می‌گیرد، از جرم و جنایت جلوگیری می‌شود و جامعه آرامش پیدا می‌کند.
پیامبر اکرم(ص) در حدیثی افراد جامعه را به سرنشینان کشتی تشبیه می‌دهند و می‌فرمایند: سرنشینان یک کشتی نسبت به یکدیگر مسئولیت دارند؛ اگر یک سرنشین کشتی محل خود را سوراخ کند و بگوید من در سهم خود مختارم و تصرف می‌کنم، هیچ‌کدام از سرنشینان این را قبول نمی‌کنند، زیرا زندگی همه به خطر می‌افتد و هیچ‌کس سکوت نمی‌کند. افراد جامعه هم به همین صورت هستند؛ اگر در جامعه ناهنجاری‌ها و زشتی‌ها پیش بیاید، جان همه در خطر است و غرق می‌شوند.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: هر کس که منکری را ببیند باید با دستش تغییر دهد، اگر استطاعت ندارد با زبانش این کار را کند، و اگر با زبانش استطاعت نداشت، در دل خود باید ناراحت باشد و این ضعیف‌ترین درجه ایمان است.

ریاست محترم نشست فقهی اهل سنت خراسان فرمودند: یک لجام‌گسیختی و بی‌پروایی در میان بعضی از افراد جامعه به وجود آمده است. خبرهایی از مصرف مشروبات، فحشا و منکرات، بی‌تربیتی اخلاقی و دینی، دروغ، حرام‌خوری، سرقت‌، اعتیاد و … می‌رسد که اینها زشتی‌ها و بدی‌های جامعه است که اگر جلوگیری نشود جامعه سقوط می‌کند. باید برای نجات از بدی‌ها، همه دست به دست هم دهند و در مرحله اول، پدر و مادر باید فرزندان خود را نصیحت و ارشاد کنند. در مرحله دوم، بزرگان قوم، ریش‌سفیدان و علما باید ارشاد و نصیحت کنند تا در جامعه آرامش باشد.
ایشان افزودند: نتیجه این زشتی‌ها و بدی‌ها، همین ویروس کرونا است که خداوند ما را به این بلا مبتلا کرده است که هر کس در کنار دیگری قرار می‌گیرد به او بدبین است که شاید کرونا داشته باشد و به این صورت، همه را از هم دور کرده است. اگر ما بیدار نشویم و خود را اصلاح نکنیم، عاقبت بدی خواهیم داشت.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: شما چه حالتی خواهید داشت زمانی‌که جوانان فاسق، و زنان طغیان‌گر شوند؟! صحابه عرض کردند: آیا این‌طور زمانی خواهد آمد؟! فرمودند: بله، از این بدتر هم به سراغ امت خواهد آمد. سپس فرمودند: زمانی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید، چه حالتی بر سر شما خواهد آمد؟ صحابه عرض کردند: آیا این‌طور زمانی خواهد آمد؟! فرمودند: بله، از این بدتر هم به سراغ امت خواهد آمد. سپس فرمودند: زمانی هم خواهد رسید که کار خوب، بد جلوه داده شود، و کارهای بد، خوب جلوه داده شود.
مولانا مطهری در پایان سخنان خویش، مردم را به رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از برگزاری مجالس، توصیه و تاکید نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *