اگر صحابه بزرگوار پیامبر اکرم(ص) در نبردها موفق می‌شدند به علت ایمان آنها بود.

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: انسان بدون ایمان، انسانی فاقد بقا و ارزش، آشفته و سرگردان است. انسانی که دین و ایمان در او نیست مانند جانوری حریص، آزمند و درنده‌ای خونخوار است. جامعه بدون ایمان نیز جامعه‌ای شبیه جنگل است.
وی افزود: متاسفانه امروزه دین و ایمان از همه میدان‌های اندیشه و عمل ما بيرون شده است و از دينداری و ایمان، فقط برخی از آداب و رسوم و شعارهای مذهبی به جای مانده است؛ به همین علت است با وجود اینکه تعداد مسلمانان زیاد است اما در تمامی نبردها شکست خورده هستند. اگر صحابه بزرگوار پیامبر اکرم(ص) در نبردها موفق می‌شدند به علت ایمان آنها بود. در غزوه موته یک صحابی تعداد دشمنان را می‌بیند و می‌گوید که امروز همه ما شکست خواهیم خورد و نمي‌توانيم در مقابل تعداد عظیم آنها ایستادگی کنیم. حضرت ثابت(رض) خطاب به آن صحابی می‌گوید که تو در جنگ بدر حضور نداشتی تا ببینی چگونه با تعداد کم بر تعداد عظیم کفار پیروز شدیم و پیروزی ما به علت سلاح و نیروهای عظیم نبود، بلکه به خاطر ایمان و توکل واقعی ما بر الله بود.
ایشان خاطرنشان کرد: به راستی ایمان واقعی چگونه ایمانی است؟ ایمان این نیست که تنها به زبان بگوییم که به الله ایمان داریم و اعمال و مناسکی که مسلمانان از روی عادت انجام می‌دهند انجام دهیم؛ بلکه ایمان یک عملکرد روانی است که در تمام اعماق انسان نفوذ می‌کند و تمامی زوایای وجود انسان را در برمی‌گیرد. الله تعالی می‌فرماید:”انما المومنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لم یرتابوا” مومنان واقعی کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده‌اند و هیچ شک و شبهه‌ای را در دل راه نداده‌اند.
الله تعالی در جایی دیگر می‌فرماید:”انما المومنون الذين اذا ذکر الله وجلت قلوبهم و اذا تلیت علیهم ایاته زادتهم ایمانا و علی ربهم یتوکلون” زمانی که نام الله برده می‌شود دل‌های آنان از ترس الله تعالی به لرزه می‌افتد و زمانی‌که آیات الله بر آنان خوانده می‌شود بر ایمان آنان افزوده می‌شود و بر پروردگارشان توکل می‌کنند.
مولوی شرافتمند در بیان ایمان اظهار داشت: ایمان این است که انسان برای دیدار الله تعالی آماده باشد و جان خود را برای فدای الله تعالی آماده کند. صحابه بزرگوار حاضر بودند برای نام الله و رسول الله(ص) جان خود را فدا کنند. اما متاسفانه امروزه ایمان ما مسلمانان ضعیف شده است و بزرگترین مشکل ما مسلمانان، ضعف ایمان است. بیماری و درد این امت این است که باوری که باید در وجود ما باشد در ما نیست؛ به همین علت هر گناه و معصیتی را انجام می‌دهیم.
ایشان در ادامه به چند مورد از موارد ضعف ایمان اشاره کرد و افزود: یکی از نشانه‌های ضعف ایمان، دلبستگی و شیفته‌شدن به زرق و برق دنیا و حق‌کشی و حق‌طلبی با هر روشی که بر ثروت خود بیفزاید است؛ به‌طوری که شخص، حلال و حرام را نسنجد و حتی متاسفانه در بسیاری از اوقات در تقسیم ارث به خواهر و دختر خانواده کوتاهی می‌کند. در حالیکه الله تعالی می‌فرماید: کسی که زمینی را از کسی غصب کند و به زور آن را بگیرد و ظلم کند خداوند ذوالجلال او را در هفت طبقه از زمین فرو می‌برد. الله تعالی می‌فرماید: الله تعالی به انسان ظالم و ستمگر مهلت می‌دهد اما زمانی که آن را بگیرد او را رها نخواهد کرد.
ایشان ادامه داد: یکی دیگر از نشانه‌های ضعف ایمان، اثرناپذیری از آیات و روایات است. همچنین زياده‌روی در تمام امورات مباح زندگی چون خوردن و آشامیدن و داشتن بهترین خانه برای زندگی است.
حضرت رسول اکرم(ص)خطاب به معاذبن‌جبل(رض) می‌فرمایند: از خوش‌گذرانی بپرهيز که بندگان الله انسان‌های خوش‌گذرانی نیستند.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در خاتمه سخنان خویش افزود: در مصرف آب زیاده‌روی نکنیم، زیرا اکنون مشکل آب در کشور ما به یک بحران اساسی تبدیل شده است و لازم است در استفاده درست از آن کوشا باشیم. لذا دولت و ملت باید دست به دست هم بدهند تا جلو این بحران را بگیرند.
ایشان افزود: معادن این منطقه که یک نعمتی است اما همیشه مشکلاتی برای مردم به بار آورده و نفعی برای مردم نداشته است. با پیشرفت‌هایی که در معدن انجام گرفته نیاز بسیار زیادی به آب است، اما متاسفانه برنامه‌ای برای برطرف کردن مشکل آب منطقه نکرده‌اند و باعث شده تا مشکلاتی برای منطقه به‌وجود آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *