اولین کسی که بیت المقدس را فتح کرد سیدنا عمر فاروق(رض) بود

ایشان در بخش اول سخنان خویش بیان کرد: سرزمین شام، بخش مبارک و خواستگاه بسیاری از پیامبران است. بسیاری از اتفاقات مهم تاریخ اسلام در این سرزمین رخ‌ داده است. اجساد مطهر بسیاری از انبیای الهی، صالحان، اندیشمندان اسلامی، صحابه و بزرگان دین در این دیار آرمیده است. حدیثی از رسول خدا(ص) درباره سرزمین شام آمده است که می‌فرمایند: آگاه باشید! هرگاه فتنه‌ها قد عَلَم کنند، در آن زمان ایمان در سرزمین شام خواهد بود. زمانی که فتنه‌ها سَر بلند کنند، فتنه و آشوب‌ همه جا را فرا می‌گیرد. در این روایات سرور کائنات(ص) فرمودند: ایمان در سرزمین شام وجود خواهد داشت. امروزه در سرزمین شام مشاهده می‌کنیم که در فلسطین و بقیه کشورهایی که جزء مناطق و محل‌های شام است و شامات نامیده می‌شوند، چه مشکلاتی به‌پا شده است و پیامبر(ص) می‌فرمایند: زمانی که فتنه‌ها در شام بلند شوند و قد علم کنند، دیگر برای امت خیر و خوبی نخواهد بود و پیوسته گروهی از امت من نصرت و مدد الله شامل حال آنها خواهد شد و اگر کسی آنها را بدون یاری و مدد رها کند و دستی برای کمک به سوی آن‌ها دراز نکند، هیچ گزند و آسیبی به آنان نخواهد رسید.
وی ادامه داد: بدون شک، مسئله فلسطین مسئله مهم جهان اسلام است که بیانگر افول اقتدار جهان اسلام و مسلمانان می‌باشد. سرزمین‌های اسلامی، جایگاه بسیار بزرگی در قلب هر مسلمان دارند. فلسطین به نص قرآن، سرزمین مقدس و مبارک نامیده شده است؛ آن‌جا که خدای متعال می‌فرماید: “یا قوم ادخلوا الارض المقدسة التی کتب الله لکم” اولین قبله مسلمانان، بیت‌المقدس است که در فلسطین واقع شده است. بعد از اینکه پیامبر اکرم(ص) به مدینه منوره هجرت کردند، ۱۶ یا ۱۷ ماه به طرف بیت‌المقدس نماز خواندند و بیت المقدس، اولین قبله مسلمانان است، تا اینکه آیات قرآن نازل شد و دستور این‌ بود که به طرف بیت الله الحرام نماز بگذارند. امروزه نیز آثار مسجد قبلتین در مدینه منوره وجود دارد و کسانی که به زیارت مرقد پیامبر(ص) در مدینه تشریف می‌برند، می‌توانند آن محل و مسجد را زیارت کنند.
مولوی شرافتمند خاطرنشان کرد: یکی‌دیگر از ویژگی‌های فلسطین و سرزمین قدس این است که دومین مسجدی که بر روی زمین برای خدا بنا شده است در آن‌جا قرار دارد. در حدیث آمده است که حضرت ابوذر غفاری(رض) بیان می‌کنند که من از پیامبر(ص) پرسیدم، اولین مسجدی که بر روی زمین بنا شده است کدام است؟ پیامبر(ص) فرمودند: مسجدالحرام. سپس سوال کردم بعد از آن کدام مسجد است؟ پیامبر(ص) فرمودند: مسجد الاقصی دومین مسجدی است که برای خدا بر روی زمین بنا شده است. سرزمین فلسطین سرزمین اسرا و معراج است که پیامبر(ص) در شب معراج به آنجا برده شدند و در مسجدالاقصی برای تمام انبیا امامت دادند. مسجد الاقصی، یکی از سه مسجدی است که می‌تواند انسان برای زیارت آن بار سفر بر بندد و برای ثواب و عبادت بیشتر از وطن و زادگاه خود برای کسب ثواب مضاعف به آن‌جا رود. از نظر اهل سنت والجماعة، ثواب نماز در دیگر مساجد یکسان است و نمی‌تواند کسی ادعا کند که من در آنجا ثواب بیشتری کسب می‌کنم و تنها سه مسجد است که ثواب در آن بیش‌تر است؛ اول مسجد الحرام، دوم مسجد النبی و سوم مسجد الاقصی. همان‌طور که سرزمین بیت‌المقدس جای مقدسی برای مسلمانان است، برای یهودیان و مسیحیان هم مقدس است. یهودیان سرزمین فلسطین را محور تاریخی خود می‌دانند و مسیحیان هم به دلیل این که زادگاه حضرت عیسی(ع) است و ایشان دعوت خود را از آن‌جا آغاز کرد، این سرزمین برای آن‌ها حائز اهمیت است.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ادامه صحبت خود، به فاتحان قدس اشاره کرد و گفت: شاید در مورد قدس و فلسطین در رسانه‌ها و فضاهای اجتماعی بسیار شنیده‌ایم اما در مورد اینکه فاتح قدس چه کسی است، اطلاعات چندانی نداریم.

اولین کسی که بیت المقدس را فتح کرد سیدنا عمر فاروق(رض) بود. حضرت عمر(رض)، حضرت ابو عبیدة بن جراح را به عنوان فرمانده اسلام راهی قدس می‌کند. چهار ماه بیت‌المقدس را محاصره می‌کنند اما پیروزی نصیب مسلمانان نمی‌شود. در آنجا بزرگ راهبان مسیحی به مسلمانان می‌گوید: می‌دانیم که شما هر چقدر بیت المقدس را محاصره کنید نمی‌توانید به آن دست یابید. بزرگ آنان بر منبر قرار می‌گیرد و می‌گوید: ما فرمانده اصلی اسلام را که نشانه‌هایش در کتاب‌های ما آمده، نمی‌‌بینیم. بروید و بگویید فرمانده اصلی بیاید. حضرت ابو عبیدة بن جراح پیام را به خلیفه می‌رساند. حضرت عمر(رض) مشوره می‌گیرد. حضرت عثمان(رض) می‌گوید:  اگر شما بمانید به صلاح است و بگذارید سپاه اسلام آنجا را فتح کند. حضرت علی(رض) مشوره می‌دهد که شما بروید بهتر است چون خونریزی اتفاق نمی‌افتد. حضرت عمر(رض) حرکت می‌کند و بدون خون‌ریزی بیت المقدس را فتح می‌کند. در این مدت سفر، حضرت علی(رض) جانشین خلیفه بود.
عضو برجسته دارالافتای حوزه علمیه احناف خواف افزود: صحابه با هم کدورت و نفرت نداشتند و صفا و صمیمیت بین آن‌ها حاکم بود. حضرت عمر(رض) در مدت سفر به بیت المقدس، حضرت علی(رض) را به عنوان جانشین خود در مدینه تعیین می‌کند. ما شاید از خیلی‌ها شنیده‌ایم و می‌شنویم که حرف‌های نامربوط و بسیار گزافی که واقعاً از گفتن آن انسان شرم می‌کند در مورد دشمنی صحابه بیان می‌کنند. اگر در بین حضرت عمر(رض) و حضرت علی(رض)  دشمنی و کینه‌ای می‌بود آیا ایشان کشور و خلافت اسلامی را به دست دشمن خود می‌سپرد؟ اما حضرت عمر(رض)، حضرت علی(رض) را به عنوان جانشین خود در مدینه تعیین می‌کند. این نشانه محبت و صفا و صمیمیت در بین اصحاب پیامبر(ص) است. بله اختلاف جزئی بوده است و ما منکر نیستیم اما خدای عزوجل می‌فرماید: “أشداء علی الکفار رحماء بینهم” صحابه در بین خود بسیار اهل مروت، صفا و صمیمیت هستند.
ایشان خاطر نشان کرد: سال ۵۸۳ هجری در روز جمعه سلطان صلاح‌الدین ایوبی(رح) برای بار دوم شهرقدس را فتح می‌کند و از دست مسیحیان نجات می‌دهد. ایشان اولین نماز جمعه را در آن‌جا اقامه می‌کند و ۷۵۰ سال، بیت المقدس در تحت تصرف مسلمانان قرار می‌گیرد. سرزمین فلسطین بعد از جنگ جهانی اول و بعد از فروپاشی خلافت عثمانی، در قرن بیستم میلادی به دسته انگلیسی‌ها می‌افتد و مهاجرت یهودیان به فلسطین شروع می‌شود و تا امروز در زیر چکمه‌های ظلم، استبداد و قتل و کشتار کفار قرار دارد و مسلمانان انواع شکنجه و سختی را در این سرزمین مقدس برداشت می‌کنند و به شهادت می‌رسند.
ایشان تصریح کرد: یک مسلمان باید خون بگرید، زیرا بیشتر جوامع اسلامی در تحت ذلت و خواری کفار قرار دارند. مسلمان‌های اویغور چین که به جرم مسلمان‌بودن و به جرم اسلام، کشته می‌شوند و جنایاتی که سابقه نداشته است علیه آن‌ها انجام می‌گیرد و کسی سخنی نمی‌گوید. جنایاتی از قبیل: سقط جنین اجباری، پیشگیری از حاملگی، تجاوز جنسی، تجاوز گروهی، بیگاری، شکنجه، شستشوی مغزی و برداشت اعضای بدن. چینی‌ها  این اعمال زشت را با آنها انجام می‌دهند. حکومت چین، مسلمانان را از انتخاب نام‌های اسلامی برای فرزندان محروم کرده است و استفاده از نمادهای اسلامی کاملا ممنوع است. اما کشورهای اسلامی به دلیل اعمال فشار کشور چین و یا به خاطر وابستگی‌های اقتصادی، تاکنون در مورد سرکوب اویغورها سکوت اختیار کرده‌اند و چیزی نگفته‌اند. کشور پاکستانی که به اصطلاح بمب هسته‌ای در اختیار دارد اما به خاطر منافع اقتصادی خود و برخی دیگر از کشورها، شاید برای یک بار هم این جنایت را محکوم نکردند و خود را به عنوان حامی مسلمانان در تمام دنیا نیز معرفی می‌کنند. این‌ها مثل برادران فلسطینی هستند. این‌ها به جرم مسلمان بودن شکنجه می‌شوند اما کجا هستند صلاح‌الدین‌ها؟ کجایند عمرها و فاتحان قدس؟ فاتحان کشورهای کفر کجا هستند؟ خلفای راشدین که جواب آنها را بدهند کجایند؟

مولوی شرافتمند در پایان سخنان خویش خاطرنشان کرد: بدانید که وعده خدا حق است و اسرائیل از بین خواهد رفت. این وعده پروردگار عالم است. خدای ذو الجلال در کلام پاک خود می‌فرماید: “و قضینا إلی بنی إسرائیل فی الکتاب لتفسدن فی الارض مرتین و لتعلن علوا کبیرا” در چهار آیه در سوره اسرا، خدا وضعیت بنی اسرائیل و یهود را بیان می‌کند اما به نص صریح قرآن این استبداد، ظلم و جنایت یهود پابرجا نخواهد بود و ان‌شاءالله بیت المقدس و مسجد الاقصی به دست مسلمانان فتح خواهد شد. در حدیثی پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: قیامت برپا نمی‌شود تا زمانی که جنگ خونینی میان مسلمانان و یهودیان شکل نگیرد. مسلمانان با یهودیان جنگ خواهند کرد و زمانی می‌آید که یهودی در پشت درخت یا سنگ پنهان خواهد شد، سنگ و درخت به صدا در خواهند آمد و خواهند گفت: ای مسلمان! ای بنده خدا! یهودی پشت من پنهان شده است، بیا او را بکش. خود سنگ و درخت فریاد بر می‌آورند و مسلمان یهودی را به دَرَک واصل می‌کند. مگر درخت غرقد که این درخت از یهودیان است. اگر شما ملاحظه داشته باشید و بررسی کنید می‌بینید یهودیان این درخت غرقد را در تمام بیابان‌ها و مزارع خود کاشته‌اند. چرا؟ چون از آیات و روایات دریافته‌اند که یهودیان پشت هر درختی یا که هر سنگی پناه بگیرند، خود سنگ و درخت فریاد می‌زند، که ای مسلمان، این یهودی را بکش. مگر درخت غرقد و به همین خاطر این درخت را در سرزمین فلسطین بسیار کاشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *