اجاره‌های بالا، حاصل آسیب‌های اجتماعی معادن است – حوزه علمیه احناف خواف

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: مسائل جاده‌ها و بحران آب، مردم منطقه را در اضطراب قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی خیرالله نیکخوی در مراسم نماز جمعه(۶ اسفند‌ماه) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه(سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ) به ایراد سخن پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش گفت: در دهه‌ی آخر ماه مبارک رجب هستیم. به ماه رجب، شهر الله و رجب مضر هم می‌گویند. رجب مضر به این دلیل می‌گفتند که قبیله‌ی مضر، احترام خاصی به این ماه می‌گذاشتند؛ البته همه‌ی عرب‌ها این ماه را ماه بزرگی و ماه خدا می‌دانستند. رجب از کلمه‌ی (ترجیب) که به معنای تعظیم است، گرفته شده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: مهم‌ترین واقعه‌ی این ماه، واقعه‌ی معراج پیامبر(ص) می‌باشد. خداوند متعال پس از سختی‌های دوران مکی که از سوی مشرکان متوجه پیامبر(ص) شده بود و حوادث سختی که در دوران بعثت برای پیامبر(ص) واقع شد، ایشان را به آسمان‌ها می‌برد، مقامات عالیه را به ایشان می‌نمایاند و تحفه‌هایی به پیامبر(ص) تقدیم می‌کند که تسلی برای ایشان واقع شود.

مولوی نیکخوی گفت: یکی از دلایل اهمیت مسجد الاقصی یا بیت المقدس، همین معجزه معراج است که خداوند متعال در آن‌جا انبیاء و ارواح آن‌ها را جمع کرد و رسول خدا(ص) برای آن‌ها نماز جماعت را امامت داد و از آن‌جا خداوند، پیامبر(ص) را به آسمان‌ها بالا برد.

وی ادامه داد: گرچه دلایل دیگری هم دارد که بیت المقدس مهبط انبیاء و محل اجتماع ارواح آن‌ها می‌باشد. بیت المقدس محل نزول بسیاری از ادیان آسمانی، قبله‌ی اول بندگان، موحدان و توحیدیان است. بیت المقدس در دوران حضرا عمر فاروق(رض) برای اسلام، فتح گردید.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در رابطه با آیه‌ای که در ابتدای سخن تلاوت کرده بود گفت: خدای متعال در ابتدا لفظ (سبحان) را می‌آورد. وقتی خداوند می‌خواهد معجزه‌ی بزرگش را که برای پیامبر(ص) عنایت کرده است، بیان کند، برای خود لفظ (سبحان) را به کار می‌برد که این لفظ، خبر دهنده‌ی یک امر فوق العاده‌ای است که خداوند می‌خواهد از آن سخن بگوید.

مولوی نیک‌خوی افزود: هدف از واقعه اسراء، تکریم و تشریف پیامبر(ص) است که خداوند این‌گونه می‌خواهد پیامبرش را شرافت و کرامت بخشد. به همین دلیل ایشان را در یک قسمتی از شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی می‌برد.

وی ادامه داد: این مقام عبدیت و عبودیت یک مقام بسیار بالا و بزرگی است که بعضی علماء فرموده‌اند: مقام عبدیت و عبودیت اشرف المقامات و بالاترین مراتب است. شریف‌ترین مقامات است که خدای متعال یک بنده‌ای را به عبدیت بپذیرد و به او مقام عبدیت عنایت کند. معلوم می‌شود که این مقام، مقام بالایی است که خدای متعال به برترین شخصیت عالم، یعنی حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص) کرامت نموده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: امروز برادران عزیز، همه‌ی ما بندگان الله هستیم و خود را بنده‌ی خدا می‌خوانیم اما ما خود را بنده‌ی خدا می‌دانیم و آیا خداوند متعال ما را به عبدیت و بندگی خود پذیرفته است؟ برای این‌که این مقام را کسب کنیم، لازم است که در برابر خداوند تواضع به خرج دهیم و خضوع را در دل ایجاد کنیم و در راه خدای متعال قدم برداریم. این‌که خدای متعال چه کسی را بنده نوازی کند و به بندگی بپذیرد مهم است.

مولوی نیکخوی افزود: خداوند می‌فرماید: پاک است آن ذاتی که بنده‌ی خود، محمد(ص) را در قسمتی از شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی منتقل نمود. مسجد الاقصایی که ما اطرافش را مبارک گردانیدیم. قدس شریف و مسجد الاقصی، سرزمینی با برکت است که از نعمت‌های مادی و معنوی برخوردار است. نعمت‌های مادی مانند درخت‌ها، میوه‌ها و رودخانه‌های عجیبی که در آن مناطق است و از لحاظ معنوی، محل بعثت و دفن بزرگ‌ترین انبیاء الهی است و به همین دلیل خداوند متعال از آن‌جا با نام سرزمین با برکت نام می‌برد.

معراج پیامبر (ص) در حالت بیداری و به صورت جسمانی اتفاق افتاد

وی خاطر نشان کرد: معراج پیامبر(ص) در حالت بیداری و به صورت جسمانی اتفاق افتاد. بعضی از فرق اسلامی معتقدند که این معراج خوابی بوده است و در حالت ارواح اتفاق افتاده است اما دلایل بسیاری وجود دارد که معراج پیامبر (ص) امر جسمانی بود. یکی از دلایلش همین است که معجزه بودن معراج زمانی اتفاق می‌افتد که در حالت بیداری رخ‌ دهد و گرنه خیلی از انسان‌ها شاید خواب ببینند که در آسمان‌ها سفر می‌کنند یا در خواب ببینند که در مسجد الاقصی نماز بخوانند، این که معجزه نمی‌شود.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در تاکید معراج پیامبر(ص) افزود: دلیل دیگر آن است که وقتی پیامبر(ص) از معراج سخن گفتند، خیلی از کفار و مشرکین، سخن پیامبر (ص) را به تمسخر گرفتند. حتی بعضی افراد ضعیف الایمان بودند که از ایمان خود برگشتند اما وقتی این خبر را پیامبر(ص) برای مردم عنوان می‌کند، عده‌ای به نزد ابوبکر صدیق(رض) می‌روند و می‌گویند: ای ابوبکر! این دوست تو تا به حال دروغ‌های عجیبی می‌گفته است اما الان دروغ‌های آسمانی بیان می‌دارد و می‌گوید: من در یک شب آسمان‌ها را در نوردیدم، بهشت و جهنم رادیدم و انبیاء الهی را ملاقات کردم. حضرت صدیق اکبر (رض) گفتند: اگر از این موضوع، مسائل سنگین‌تری هم بگوید، من تصدیق می‌کنم و رسول خدا(ص) راست می‌گوید. پیامبر(ص) به همین دلیل لقب صدیق را به حضرت ابوبکر(رض) دادند.

مولوی نیکخوی افزود: از دلایل دیگر جسمانی بودن معراج، مشوره و گفت‌گوی پیامبر (ص) با حضرت ام‌هانی بود. در جایی که خدا می‌فرماید: (و ماجعلنا الرویة التي اريناك)، مفسرین بیان داشتند که رویا در این‌جا به معنی خواب نیست؛ بلکه رویا از رویت گرفته شده‌ است؛ یعنی دیدن پیامبر (ص) و چون این دیدن و این معراج امر سریعی بود و به سرعت در یک قسمت از شب اتفاق افتاده است، آن را خدای متعال تشبیه به رویا نمود و گرنه آیاتی دیگری هم داریم که پیامبر (ص) جبرئیل امین (ع) را به صورت کامل و واقعی با ۶۰۰ بال در شب معراج دیدند و این را برای مردم تعریف کردند که بعضی‌ها تکذیب کردند و الله می‌فرماید: (افتمارونه علی ما یری) آیا شما با او مجادله می‌کنید در امری که او با چشمان خودش دیده است؟ (و لقد رآه نزلة اخري) پیامبر (ص) یک بار دیگر هم جبرئیل را دیده است (عند سدرة المنتهي) در نزد درخت سدرة المنتهي (عنده جنة الماوي) و بهشت جاودانه هم همان‌جاست.

وی ادامه داد: واقعه‌ی معراج امر مهمی بود که در ۲۷ ماه رجب اتفاق افتاد. نماز‌های پنج‌گانه در این واقعه مشروع شد و بیت المعمور که به موازات مسجد الحرام است را زیارت کردند و روزانه ۷۰ هزار فرشته آن‌جا را طواف می‌کنند و به هر صورت واقعه‌ی بزرگی است که معجزات نبی کریم(ص) را نشان می‌دهد.

تریبون نماز جمعه، تنها تریبون مردمی برای بیان مشکلات است

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در بخشی دیگر از سخنانش ضمن تبریک انتصاب سرپرست جدید فرمانداری شهرستان خواف و تشکر از فرماندار قبلی این شهرستان، خاطر نشان کرد: در مورد اجاره‌های منازل خیلی‌ها شکوه داشتند که این‌جا باید عرض کنم که این‌ افزایش اجاره هم یکی از همان آسیب‌های اجتماعی است که به واسطه‌ی معدن اتفاق افتاده است. هجوم بسیاری از کارگران و مهندسان از شهر‌های دیگر باعث شده است که مردم محلی هم با این کرایه‌های بالا، توانایی اجاره‌ی منزل نداشته باشند. مردم منطقه در اضطراب هستند.

مولوی نیکخوی افزود: مسئولین محترم و کسانی که سخن مردم را از تنها‌ تریبون مردمی می‌شنوند! نه دست ما به مجلس و مسئولین مردمی پایتخت نشین می‌رسد و نه این‌که انسان‌هایی که احساس مسئولیت کنند و خود را به مردم نشان دهند در بین ما وجود دارد. اگر ما حرفی را بخواهیم بزنیم، از همین تریبون است. انشاءالله کسانی باشند که حرف‌ها را بشنوند و این‌ها را به خاطر خدا پیگیری کنند.

وی ادامه داد: مردم منطقه واقعا در اضطراب هستند. هر هفته هم این مسائل عنوان می‌شود. مسائل جاده‌ها یک معضل است. بحران آب در منطقه زیاد است. این همه آب بی‌رویه به کشور همسایه می‌رود و دریغ از یک سد یا استفاده‌ی بهینه‌! چرا از همین منابع طبیعی منطقه درست استفاده نمی‌شود که مجبور نشوند بعد از آن، آب کشاورزی مردم را به فروش رسانند؟ این بانک آب هم که سر زبان‌ها افتاده است، ما حقیقت آن را نمی‌دانیم ولی کار جدیدی است که اولین بار در خواف اتفاق افتاده است و امیدواریم که این کار، در جهت به رسمیت شناختن فروش آب نباشد و این در جهت جلوگیری از فروش آب کشاورزی باشد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: استفاده از نیروهای بومی که همیشه عنوان می‌شود. در هفته ای که گذشت مراسم تودیع فرماندار محترم، جناب مهندس سنجرانی را داشتیم که حدود دو و نیم سال در شهرستان فعالیت داشتند، بود. مردم ما قدر شناس هستند و کوچک‌ترین فعالیتی که برایشان انجام می‌‌شود را قدر شناسی می‌کنند. یکی از ویژگی‌های ایشان نسبت به فرمانداران قبلی این بود که از معادن در جهت خدمات عمومی، مقداری بیش‌تری از سرمایه را جذب کردند و فعالیت‌ها و خدمات عمومی را ارائه دادند که جای قدر شناسی دارد و ما هم تشکر می‌کنیم. و برای مهندس عباس‌پور که به عنوان سرپرست انتخاب شده‌اند آرزوی موفقیت داریم و انشاءالله هرکس که به عنوان فرماندار انتخاب شود، باید بداند که تنها کسی که مردم می‌توانند حرفشان را به او بزنند، همین فرماندار است.

به خاطر مسافرت و تفریح، نماز جمعه خود را از دست ندهیم

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در بخشی دیگر از سخنانش بیان کرد: پس از بارندگی‌های اخیر به لطف خدا وضعیت آب و هوای منطقه بسیار مساعد است و هوا هم رفته رفته گرم‌تر می‌شود و احیانا بعضی از عزیزان می‌خواهند در فرصت‌هایی با خانواده خود، گشت و گذاری داشته باشند. در این مورد یک نکته قابل تذکر است و آن این‌که خدای متعال بر ما احسان و انعام کرده است و رحمت‌های آسمانی و زمینی را برای ما عنایت کرده است و این می‌طلبد که شکر گذار نعمت‌های الله باشیم که خدای متعال این نعمت‌ها را بر ما مداوم گرداند و خداوند متعال نعمات خود را بر ما افزون نماید.

مولوی نیکخوی ادامه داد: مراقب باشیم که در این روزهای جمعه، به خاطر یک مسافرت و یک تفریح، نماز جمعه‌ی خود را از دست ندهیم. یا به خاطر ورزش کوه‌نوردی جمعی از جوانان مسلمان نماز جمعه خود را از دست ندهند. این واقعا مشروع و عاقلانه نیست که شخصی در صبح جمعه در حالی که جمعه را در پیش دارد منزل را ترک کند و سر به کوه و بیابان بگذارد و بهانه کند که من در شهر نبودم. نماز جمعه را بر خود لازم بگیریم.

وی افزود: گاها شنیده می‌شود که بعضی‌ها چند جمعه متوالی، نماز جمعه‌ی آن‌ها به خاطر تفریح فوت شده است که این واقعا اسف‌بار است. پیامبر(ص) بر روی منبر فرمودند: بعضی از افراد باید از ترک نماز جمعه باز ایستند که اگر این‌کار را نکنند، خدای متعال بر قلب آن‌ها مهر غفلت می‌زند و از جمله‌ی غافلین محسوب می‌شوند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف بیان داشت: اگر در نماز جمعه حاضر می‌شویم، صف‌ها را مرتب ببندیم. درست است که بیرون هوای خوبی است اما به هم پیوستن صفوف نماز، از جمله‌ی موارد و مصادیق اقامه‌ی نماز است‌. اقامه‌ی نماز در حد کمال، زمانی اتفاق می‌افتد که ما در صفوف به هم پیوسته نماز را برگزار کنیم نه این‌که ما در یک قسمت از فضای صحن مسجد برای خود آفتاب بگیریم یا این که خدای نخواسته با لباس خود، گوشی و جانماز خود مشغول بازی شویم. در حدیث آمده است، کسی که در هنگام خطبه با همین سنگ ریزه‌ها مشغول شود و آن‌ها را لمس کند، ثواب خطبه را از دست داده است. یا خدایی نکرده در هنگام خطبه صحبت کند.

مولوی نیکخوی در اهمیت نمازهای سنت خاطر نشان کرد: بعد از نماز، سنت‌ها را که جزء اکمال و تکمیل شدن نماز است، بخوانید. در روایات آمده است: کسی که سنت‌ها را به جای می‌آورد اگر در نمازش نقصانی بوده است، خدای متعال با این سنت‌ها، نقصان را جبران می‌کند. این‌گونه نشود، برای این‌که ۷ یا ۸ دقیقه که بخواهیم سنت را بخوانیم، نماز جمعه را ترک کنیم و متصل بعد از فرض از جلوی نمازگزارها با عجله خارج شویم.

در مسافرت‌ها و تفریحات، مواظب حجاب و اختلاتات نامشروع باشیم

وی در رابطه با اهمیت حجاب گفت: مسئله‌ی دوم در رابطه با همین مسافرت‌ها و تفریحات است که باید مواظب مسئله‌ی حجاب و اختلات نامشروع باشیم. خیلی وقت‌ها بی‌حجابی‌ها و این که شخص برای خود آسان گیری می‌کند و اختلات زن و مرد و رفت‌ و آمدهای نامشروع اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود که پرده‌ی شرم و حیاء برداشته شود.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: ارتباط‌هایی که در فضای مجازی است، گاهی اوقات منجر به گناهان کبیره می‌شود. شیطان دشمنی قوی است و قدم به قدم انسان را تا لبه‌ی پرتگاه می‌کشاند و یک مرتبه انسان را در آن پرتگاه رها می‌کند. مراقب رفت و آمدها باشیم. پدران بزرگوار اگر می‌بینید دختران و همسران شما در این مسائل سهل انگاری می‌کنند، به آن‌ها تذکر و وعید بدهید و آن‌ها را برحذر بدارید. گاهی یک شوخی و یک خنده‌ی بی‌جا باعث ارتباطات بسیار بد و گناهان بزرگ می‌شود. گاهی این گفت وشنودها باعث ننگ در یک خانواده می‌شود، باعث رفتن آبرو و شرافت خانواده می‌شود و باعث از هم پاشیدن زندگانی می‌گردد. مسائل را راحت می‌گیریم و بعد می‌بینیم که گفت‌گوهای معمولی یک مجلس، پشت آن، ارتباط‌های مجازی و مسائل منجر به گناه و معصیت اتفاق می‌افتد. این مسائل اتفاق افتاده است.

مولوی نیکخوی در رابطه با مسئله جهزیه‌ها بیان کرد: همه‌ زندگی‌هایی که والدین ما شروع کردند از صفر بوده است. زندگی در حقیقت، همین به پای هم ایستادن است که هم‌دیگر را در کمی‌ها و نقصانات تحمل کنیم و چشم و هم چشمی‌ها را کنار بگذاریم.

اشتراک گذاری