پایبندی به دعاهای قرآنی و منقول از رسول اکرم(ص) برای حفاظت از شیاطین بسیار مؤثر است.

وی در بیان تعریف لغوی و اصطلاحی سحر گفت: سحر در لغت به معنای امر تعجب‌آور و خارق‌العاده‌ای است که اسباب آن، لطیف و پوشیده است. اما در اصطلاح عبارت است از قراردادی که میان ساحر و شیطان منعقد می‌شود و بر اساس آن، ساحر (جادوگر) به انجام بعضی از محرّمات و شرکیّات دست می‌زند و در مقابل، شیطان به او یاری می‌رساند و دستورات وی را به مرحله اجرا در می‌آورد.
ایشان در بیان انواع سحر خاطرنشان کرد: سحر انواع مختلفی دارد؛ سحر برای جدایی بین زن و مرد یا متنفّر ساختن زن و مرد از یکدیگر، سحر جنون و دیوانگی، سحر برای افسردگی، سحر بیمار شدن، سحر بستن بخت دختر و پسر و … .
مولوی شرافتمند با استناد به احادیث، در مورد کسی که نزد ساحر می‌رود تصریح کرد: عمران بن حصین(رض) روایت می‌کند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: از ما مسلمانان نیست؛ کسی که فال بگیرد یا کسی برایش فال بگیرد، کسی‌که ادعای علم غیب کند، یا پیش کاهن برود، یا سحر و جادو کند یا کسی برایش جادو کند.
حضرت عبدالله‌بن‌مسعود(رض) روایت می‌کند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: کسی که نزد جادوگر یا کسی که ادعای علم غیب می‌کند برود و به آنچه که آنها می‌گویند باور داشته باشد و تصدیق کند، در حقیقت به آنچه که بر محمد(ص) نازل شده کفر ورزیده است.
پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: کسی که به طور مداوم شراب می‌نوشد یا معتقد به جادوگری است و یا قطع‌کننده صله رحم است، داخل بهشت نمی‌شود.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در ادامه سخنان خویش، برای در امان ماندن از شرّ شیاطین چند توصیه متذکر شد و افزود: برای در امان ماندن از شرّ شیاطین چند راهکار شرعی وجود دارد که به چند مورد اشاره می‌شود: اول: ذکر و یاد خداوند متعال در همه مراحل. خوردن، نوشیدن، ورود به منزل و خروج از آن، سوار شدن بر ماشین، هنگام پوشیدن لباس و حتی هنگام همبستر شدن با همسر لازم است اوراد و اذکاری که در این زمینه وارد شده است را خواند.
ایشان افزود: وقتی شخص قصد خروج از منزل را دارد این ذکر را بخواند: «بسم الله توکلتُ علی الله، لا حول و لا قوّة إلا بالله». همچنین وقتی شخص قصد خوردن غذا را دارد، تا زمانی که «بسم الله الرحمن الرحیم» را نگفته شروع به خوردن غذا نکند، زیرا خوردن بدون «بسم الله» باعث می‌شود تا دست شیطان در آن غذا باشد.
دوم: پایبندی به دعاهای قرآنی و منقول از رسول اکرم(ص)؛ خواندن «آیة الکرسی، آیات آخر سوره بقره، ده آیه اول سوره آل‌عمران، معوّذتین و سوره اخلاص» برای حفاظت از شرّ شیاطین بسیار مؤثر و کارآمد است. در صحاح آمده که پیامبر اکرم(ص) هنگام رفتن به بستر و آماده‌شدن برای خواب، «معوّذتین» را می‌خواندند و بر دو دست‌شان فوت می‌کردند و بر جسم مبارک‌شان می‌کشیدند.
وی تأکید کرد: دعای انس بن مالک که پیامبر اکرم(ص) به ایشان آموختند و همچنین خواندن کتاب «مناجات مقبول» از علامه تهانوی، ترجمه مفتی محمد قاسم قاسمی بسیار لازم و ضروری است که برای هر روز از هفته، یکسری از دعاها معین شده و شایسته است مردم متدین این کتاب را تهیه و بر خواندن آن پایبندی نمایند.
ایشان ادامه داد: در حدیث آمده که کسی که این ذکر را صد مرتبه بخواند: «لا إله إلا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد و هو علی کل شیء قدیر» گویا ده برده آزاد کرده، صد نیکی برایش نوشته می‌شود، صد بدی پاک می‌شود و برایش حفاظی در برابر شیطان قرار می‌گیرد. اما کسی که ذکر «لا إله إلا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو علی کل شیء قدیر» را ده مرتبه بعد از نماز مغرب بخواند، خداوند متعال نگهبانانی را برای حفاظت از شیطان برایش می‌فرستد.
سوم: دوری از منکرات؛ انجام گناهان و منکرات باعث می‌شود تا شیطان بر انسان غالب شود. زنانی که به دنبال ترویج‌ بی‌بند و باری هستند و به همین منظور شاید در کلاسهایی در شهرهای دیگر حضور یابند و در جلسات خصوصی یا عمومی خود، راه رفتن با مانتو و بدون چادر در خیابان و جلوی مردم را تبلیغ کنند، مرتکب گناه و کار زشتی شده‌اند و باید فوراً توبه کنند و به خدا رجوع نمایند تا خدای نکرده باعث نشود تا نام آنها از تریبون نماز جمعه برده شود و وبالی برای مردم و جامعه قرار گیرند. زندگی شهرنشینی شاید این عواقب را داشته باشد، اما ما نباید در روند این مفاسد سرعت ببخشیم.
چهارم: حفاظت و پایبندی به نمازهای جماعت؛ سعی کنیم در نمازهای جماعت همچون ماه مبارک رمضان شرکت فعالی داشته باشیم.

پنجم: معاشرت و همنشینی با افراد متدین و نیکوکار
ششم: اتباع و پیروی از سنت‌های رسول الله(ص)
هفتم: خالی بودن خانه از تصویر و مجسمه؛ پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: فرشتگان، در خانه‌ای که در آن سگ یا تصویر باشد داخل نمی‌شوند. نصب قاب عکس از اقوام و خویشان یا افراد دیگر و همچنین مجسمه‌هایی که به صورت دکور در منزل گذاشته می‌شود، از لحاظ شرعی جایگاهی ندارد و درست نیست.
مولوی شرافتمند در بخش دیگر سخنان خویش در زمینه «چشم زخم» اظهار داشت: طبق حدیث در صحیح بخاری، چشم زخم حق است. حضرت عایشه(رض) روایت می‌کند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: از چشم زخم به خداوند پناه ببرید، زیرا چشم حق است. به همین جهت، خواندن آیه «وَإِن يَكادُ الَّذينَ كَفَروا لَيُزلِقونَكَ بِأَبصـرِهِم لَمّا سَمِعُوا الذِّكرَ وَيَقولونَ إِنَّهُ لَمَجنونٌ ﴿٥١﴾ وَما هُوَ إِلّا ذِكرٌ لِلعـلَمينَ ﴿٥٢﴾»(قلم) برای حفاظت از چشم زخم بسیار کارآمد و مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *