وحدت و اخوت امت اسلامی، نصرت خداوند را به همراه دارد

از پیامبر اکرم(ص) روایت است که پس از فوت انسان همه اعمالی که به ظاهر انجام می‌دهد همگی قطع می‌شود مگر چند مورد که بعد از فوت او جاری خواهد ماند و یکی از این موارد صدقه جاریه است. این مسجد حضرت عثمان نیز از همان صدقات جاریه است که تا ابد برای خیرین آن اجر معنوی خواهد داشت.
ایشان ادامه دادند: برای شفای کامل امام جمعه محترم، جناب حاجی آخوند شیخ احمدی دعا نمایید و خداوند سایه ایشان را بر سر همگان مستدام بدارد، زیرا این اماکن از برکات وجود ایشان است. وجود علما و مردم قدیم برای انسان‌ها مایه خیر و برکت است. آنها موجب وحدت امت اسلامی بودند و برای عافیت و خیریت‌شان بایستی دعا نمود.
مولانا مطهری افزودند: چند عمل است که با به‌جا آوردن آنها عزت و نصرت خداوند را برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد و سعادت نصیب انسان‌ها می‌شود و یکی از آن موارد، وحدت و اتحاد امت اسلامی است که مسلمین در هر سرزمینی که هستند باید با یکدیگر الفت و محبت داشته باشند.
در آیه:( إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ) خداوند متعال در هر چیز، با هم‌بودن را می‌پسندد و حتی در میدان جنگ، الله تعالی با هم و در کنار هم‌بودن را بسیار دوست دارد. لذا مسلمین بایستی با یکدیگر مشورت داشته و در کنار هم باشند.
رسول اکرم(ص) نیز در این رابطه می‌فرمایند: مؤمن برای مؤمن به مانند اجزای ساختمان‌ است و همانطور که در ساختمان یک قسمت، قسمت دیگر را نگه می‌دارد و حفاظت می‌کند، مؤمن نیز باید این چنین باشد، نه مثل وضعیت مسلمین حال حاضر که به سایه همدیگر می‌زنند و تحمل یکدیگر را ندارند.
عالم بزرگ خراسان‌زمین در رابطه با مضرات تفرقه بیان کردند: خداوند متعال می‌فرماید: ( وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ) اگر مسلمانان با همدیگر متحد باشند خداوند عزت عنایت می‌کند، ولی اگر با همدیگر تنازع و اختلاف داشته باشند تضعیف می‌شوند و ابهت و آبرویی که در نزد خدا دارند از بین می‌رود.
در روایتی پیامبر(ص) می‌فرمایند: انسان‌ها به مانند جسد واحد هستند؛ اگر یک عضو از جسد به درد آید باقی اعضا هم به درد می‌آید.
بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش زیک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی‌غمی / نشاید که نامت نهند آدمی
این شعر معنای همان حدیث رسول الله (ص) است.
ایشان افزودند: در ایام هفته وحدت وقتی بحث از اتحاد به میان می‌آید همه در فکر وحدت بین شیعه و اهل سنت هستند، اما اینطور نیست؛ بلکه وحدت بین شیعه و اهل سنت یکی از مصادیق این آیه است. وقتی در قرآن می‌خوانیم: ( وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ) آن نعمت که بیان می‌شود وجود مبارک حضرت محمد(ص) برای تمام مسلمین است و آنجا که بحث شیعه و سنی‌ای نبوده است. با بررسی تاریخ مشاهده می‌کنیم که قبل از بعثت رسول اکرم(ص) قبایل عرب با یکدیگر دشمن بودند و نزاع داشتند اما این وجود مبارک پیامبر(ص) بود که باعث الفت و وحدت بین آنها شد. ان شاءلله بایستی سعی شود که نعمت وحدت و برادری در همه سرزمین‌های اسلامی حفظ شود و امورات، با مشورت و هم‌فکری صورت گیرد و اگر اینطور نباشد، مشکلی که پیش بیاید آن وقت فاجعه و مصیبت به بار خواهد آمد.
رئیس مجمع فقهی اهل سنت خراسان، دومین مؤلفه‌ای که نصرت خداوند را به همراه دارد را نعمت، صبر و استقامت در برابر مصائب و مشکلات برشمردند و بیان داشتند: بعضی از مردم می‌گویند که ما مؤمن و مسلمان هستیم اما وقتی مشکل جزئی برایشان پیش می‌آید در مقابل آن صبور نیستند و ممکن است از راه خارج شوند، اما خداوند متعال می‌فرماید:( كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ) خیلی افراد اندک هستند که بر جماعت‌های زیادی غالب می‌شوند اما با صبر و استقامت.
در حدیثی از پیامبر(ص) می‌خوانیم: مَثَل مؤمن در برابر مشکلات، مَثَل علفی است که در بیابان در معرض بادهای تند قرار گرفته و تکان‌های محکم می‌خورد، ولی کمرش نمی‌شکند، اما مَثَل منافق، مَثَل درخت کمر باریکی‌ست که با اندک باد شدیدی کمر آن شکسته می‌شود. مؤمن باید این چنین در برابر مشقت‌ها صبر و استقامت داشته باشد.
قرآن هم بشارت می‌دهد که:(إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ ) آنهایی که گفتند رب ما الله است و سپس صبر و استقامت از خود نشان دادند آن موقع است که ملائکه‌های رحمت نازل می‌شوند و آنها را بشارت می‌دهند.
و یا در آیه‌ای دیگر می‌خوانیم که:(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ) اگر شما دین خدا را نصرت کنید خداوند متعال شما را نصرت خواهد کرد و قدم‌های شما را ثابت قرار خواهد داد.
مدیریت حوزه علمیه احناف خواف سومین نعمتی که عزت و نصرت خدا را به ارمغان می‌آورد را اعتماد و توکل بر خدا دانستند و افزودند: اگر انسان در امورات خویش توکل بر خدا داشته باشد، خداوند هم نصرت و عزت به انسان عنایت می‌کند. اما اگر توکل نبود خداوند هم او را به حال و نفس خودش رها می‌کند.
این آیه هم که در شأن صحابه نازل شده است بیانگر توکل کامل آنها بر خدا است:(الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ) زمان جنگ بود که منافقین خواستند صحابه را بترسانند و گفتند اهل مکه علیه شما اجتماع کردند و شما شکست خواهید خورد، اما صحابه در مقابل، استقامت کردند و خداوند بر ایمانشان افزود، و در مقابل به منافقین گفتند خدا برای ما کافی است.
در آیه ای دیگر خدای متعال می فرماید:( إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ )
اگر شما خدا را نصرت کنید چه کسی می‌خواهد دیگران را بر شما غلبه دهد، اگر شما خودتان را ذلیل کرده و دین خدا را نصرت نکنید غیر از خدا چه کسی است که بخواهد شما را نصرت کند.
ایشان در ادامه فرمودند: مورد آخر دعا است. دعا در همه امور باید باشد و از خدا بخواهیم که مشکلات‌مان را حل و آسان فرماید.
در پایان حضرت مولانا مطهری از همراهی‌های همیشگی مردم باخرز با علما و حوزه علمیه احناف خواف تقدیر و تشکر کردند و ابراز امیدواری داشتند که خداوند متعال این همدلی و همراهی را برایشان ذخیره آخرت نیز قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *