نماز خواندن و طاعت ما، زمانی ارزش دارد که بتواند ما را تزکیه و اصلاح کند. – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف، مولوی جلیل‌احمد موحدی – مدرس حوزه علمیه احناف خواف – در مراسم نماز جمعه (اول بهمن‌ماه ۱۴۰۰) اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیات (الم نجعل له عینین* و لسانا و شفتین *و هدیناه النجدین) به ایراد سخن پرداخت.

ایشان در آغاز سخن بیان داشت: خداوند در قرآن کریم نسبت به نعمت‌هایی که به مسلمانان و هر انسانی ارزانی کرده است می‌فرماید: آیا ما دو چشم به انسان ندادیم؟ یک زبان و دو لب به انسان ندادیم؟ آیا ما دو راه خیر و شر را به انسان نشان ندادیم؟ خدای متعال نعمت‌های خود را برای انسان می‌شمارد. ای انسان! چرا از هم‌نوع و همسایه و برادر مسلمان خود غافل می‌شوی؟ ما هر هفته‌، یک بار به اینجا می‌آییم تا خود را تزکیه کنیم و برخی از صفات نامنانسبی را که در ما وجود دارد، از بین ببریم. خیلی از انسان‌ها در طول تاریخ بوده‌اند که نماز خواندند، روزه گرفتند و زکات دادند اما در اواخر عمر خود گرفتار شدند و بی‌ایمان از دنیا رفتند. به جایگاه خود، با هر لباس و مقامی که هستیم مغرور نشویم.

وی افزود: لقمان حکیم به فرزند خود می‌فرماید: زمانی که در نماز ایستادی، مراقب قلب خود باش. نماز خواندن و طاعت ما، زمانی ارزش دارد که بتواند ما را تزکیه کند. سخن و نصیحت ما زمانی ارزش دارد که بر دیگران تاثیر بگذارد. حضرت لقمان(رح) افزودند: وقتی که بر سر سفره‌ای قرار گرفتیم، مال حرام نخوریم. ای مسلمان! وقتی که در کنار سفره خود با خانواده‌ات قرار می‌گیری، بنگر که آیا این غذایی را که می‌خوری، مال خواهرت، ارثیه ناحق پدرت و مال غیر است یا خیر. مسلمان نمی‌تواند مالی را که شبهه مالکیت دیگران را دارد به راحتی بخورد.

لقمان حکیم(رح) به فرزندش می‌گوید: هنگامی که به خانه‌ی کسی رفتی مراقب چشمانت باش. ای مسلمان! مواظب باش که مال و ثروت و ناموس دیگران به چشم تو نیاید. ما در شهری هستیم که برخی از اجداد ما به خاطر کشف حجاب، این کشور را ترک کرده‌اند. نمی‌خواستند که چادر از سر ناموس‌شان پایین بیاید و نامحرم ناموس آن‌ها را ببیند، ولی امروزه اگر به خیابان‌ها برویم، باید خجالت بکشیم و به خانه‌ی خود بازگردیم.

مولوی موحدی خاطرنشان کرد: از فضای مجازی، راه رفتن در خیابان‌ها و پیاده‌روها، از چشم انسان و سخن انسان سوال خواهد شد. اگر مسلمان بتواند در این روزگار فسادبار، از چشم و قلب خود مراقبت کند او مسلمان درستی هست.
لقمان حکیم به فرزندش می‌گوید: وقتی در میان مردم زندگی کردی، از زبان خودت مراقبت کن. محافظت زبان از همه چیز مهم‌تر است. ما در زمانه‌ای قرار گرفته‌ایم که فساد در جلوی چشم ما قرار دارد. مسلمان! یاد بگیر که وقتی در میان مخلوق هستی، زبانت را حفاظت کنی؛ چون از آن سوال می‌شود. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ای انسان‌ها! به اعمال نیک، سبقت بجویید؛ چون در آخرالزمان فتنه‌هایی بر شما می‌آید که مانند شب تاریک است و خیر و شر، دوست و دشمن، حلال و حرام و عالم و نادان را نخواهید شناخت؛ زیرا فتنه‌ها آن‌قدر سایه می‌افکند که انسان، صبح مسلمان و شب کافر، و یا شب مسلمان و صبح کافر می‌باشد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در پایان تصریح کردند: ما مسلمانان باید معتقد به دین خود و پایبند به آن باشیم. مواظب باشیم که دوچهره و منافق نباشیم که در جلوی کسی از شخصی تعریف کنیم و پشت سر او غیبتش را کنیم. وقتی کسی جلوی پیامبر(ص) از ایشان تعریف می‌کرد، پیامبر(ص) می‌فرمودند: خدایا! من خودم آگاه‌تر هستم به خودم از این شخصی که از من تعریف کرد و تو به ما عالم‌تر و آگاه‌تر هستی. خدایا باطن ما را از ظاهر ما بهتر کن. مواظب باشیم که تعریف دیگران ما را مغرور نکند و از غیبت دیگران هم نترسیم؛ چون اگر ما برای خدا کاری کرده باشیم، خداوند پاداشش را خواهد داد. امت و اجتماعی که با تعریف بی‌جا رشد کند، به ظاهر رشد کرده‌ است و بعد از مدتی، دوران سقوط و انحطاط آن فرا خواهد رسید.

اشتراک گذاری