مراد از تعمیر معنوی مسجد این است که اهل آن منطقه نماز هایشان را با جماعت در مسجد ادا کنند.

حضرت مولانا مطهری با توجه به بازسازی که جدیداً در مسجد توحید انجام شده بود فرمودند: از سال گذشته که سفری به شهر باخرز داشتیم  و به این مسجد توحید آمدیم بحمدلله تغییرات بسیار خوبی در مسجد داده شده که امید است مورد قبول خداوند قرار بگیرد و این عقیده را داشته باشیدکسانی که به شعائرالله  احترام می گذارند و مسجد درست می کنند مشمول حدیث پیامبرصلی الله علیه و سلم که فرمودند “مَن بنی لِلّهِ مسجداً بنی الله له بیتاً فی الجنه” قرار خواهند گرفت.
ایشان فرمودند: در حدیث دیگری از پیامبر(ص) آمده است کسی که برای خداوند خانه ای بر روی زمین بنا کند خداوند در قیامت مانند همان خانه ،خانه ای در بهشت برایش بنا می کند.
حضرت مولانا بیان فرمودند: حضرت عثمان رضی الله تعالی عنه به همین حدیث استدلال فرمودند و در زمان خلافت شان مسجد النبی را به بهترین صورت ممکن بازسازی نمودند. وقتی برخی از اصحاب به خدمتشان رسیدند و بیان داشتند که در زمان رسول الله و دو خلیفه ی قبل ظاهر مسجد را زیبا سازی نکرده بودند و چرا شما این کار را انجام دادید؟حضرت عثمان این حدیث پیامبر را یادآوری فرمودند .
حضرت مولانا مطهری به بیان تعمیر معنوی مسجد پرداخته و فرمودند: ضمن اینکه باید به تعمیر ظاهری مسجد پرداخته شود اما مهمتر تعمیر معنوی مسجد می باشد.
ایشان افزودند: مراد از تعمیر معنوی مسجد این است که اهل آن منطقه نماز هایشان را با جماعت در مسجد محل شان ادا کنند و حلقه های ذکر و تعلیم و تعلم در هر مسجد دایر باشد،که الحمدلله در این شهر باخرز کلاس های قرآنی دایر می باشد.
عالم بزرگ خراسان در ادامه به تشریح آیه ان الدین عندالله الاسلام پرداخته و فرمودند: تنها دینی که همه ی شاخه هایش کامل است و بدون هر گونه عیب و نقص است دین اسلام است که توسط حضرت محمد صلی الله علیه و سلم به ما رسیده است.
ایشان نکته هایی از محاسن اسلام را بیان نموده و فرمودند: یکی از محاسن اسلام دعوت و ترقیب به داخل کردن سُرور و خوشحالی در قلب مسلمان است و غالباً به فکر کمک به هم نوعان خود هست.
ایشان حدیث پیامبر(ص)را بیان فرمودند: که مومن کامل نخواهد بود تا وقتی که آن چرا برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد.
حضرت مولانا فرموده ی پیامبر به حضرت علی یادآوری فرمودند که خداوند کارهای نیک را خلق کرده و افرادی را هم برای انجام کارهای نیک خلق کرده است و کار خیر و معروف را برای شان خوب جلوه می دهد و افراد طالب به کار نیک را متوجه آن ها می کند چنانکه آب را متوجه زمین خشک می کند تا اینکه خداوند بوسیله ی آب زمین را زنده می کند و اهل معروف در دنیا، اهل معروف در آخرت هستند.
ایشان افزودند مراد از اهل معروف در آخرت اینست که خداوند در قیامت به افرادی که در دنیا اهل معروف بوده اند به دیده ی احسان می نگرد.
عالم سرشناس ایران اسلامی بیان فرمودند: یکی دیگر از محاسن اسلام دعوت به صله ی رحم می باشد که شخص مسلمان با اقوام و بستگان و خویشان خود همیشه در تعامل باشد چنانچه که در قران و احادیث پیامبر به موضوع صله رحم پرداخته شده است،تا جائیکه خداوند قطع صله‌ی رحم را با فساد کاری در روی زمین در کنار همدیگر بیان می فرماید.
حضرت مولانا افزودند: صله‌ی رحم به سوی خدا دعا می‌کند که بار خدایا کسی که صله ی رحم را اجرا می کند تو هم بر او رحم فرما و کسی‌که این کار را انجام نمی دهد تو هم رحمات خود را از او دریغ کن.
مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف یکی دیگر از محسنات اسلام را دعوت به طرف خیر بیان فرموده و افزودند: شخص مسلمان امر به معروف و نهی از منکر را سرلوحه کارهایش قرار می دهد چنانچه که امت حضرت محمد(ص) بخاطر انجام امر به معروف و نهی از منکر بهترین امت بیان شده اند.
حضرت مولانا مطهری در بخشی از خطبه های نماز جمعه شهر باخرز به موضوع وحدت پرداخته و فرمودند: وحدت مختص به یک هفته نیست بلکه در طول سال امت اسلامی باید با یکدیگر وحدت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *