فضای مجازی معضل بزرگ فروپاشی بنیان خانواده است – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی محمود نعمایی در مراسم نماز جمعه ۶ خرداد‌ماه اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه «و عاشروهن بالمعروف» و احادیث «لو کنتُ آمر اَحدا أنْ یسجد لاحد لامرت المرأة أن تسجدَ لزوجها» و «خیرکم خیرکم لاهله و انا خیرکم لاهله» پیرامون «حقوق متقابل زن و مرد در زندگی زناشویی» به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: بعضی از انسان‌ها فکر می‌کنند زمانی که ازدواج کردند و نام آن‌ها در شناسنامه‌ی یکدیگر آمد، همین کافی است و الان باید طلبکار باشند. مرد با خود می‌گوید: زن من باید از بهترین زن‌ها باشد و هرچه من می‌گویم، باید اطاعت کند. زن هم به همین منوال انتظار دارد زمانی که از خانه‌ی پدر بیرون آمد، تمام مشکلات برطرف شود، آزاد باشد و زندگی رویایی خود را داشته باشد. هر دو طرف عیوب خود را نگاه نمی‌کنند و به دنبال اصلاح خود نیستند و انتظار دارند طرف مقابل، کامل‌ترین فرد روی زمین باشد و بعد از گذشت چند صباحی که مشکلاتی در زندگی شروع می‌شود و آن زندگی آرمانی که در ذهن خود ساخته بودند رو به خرابی برود، انتقادها و مشکلات آغاز و زبان احترام، تبدیل به زبان توهین می‌شود و رشته‌ی محبت بین زن و شوهر سست می‌گردد. در این هنگام، این اختلافات به خانواده‌های دو طرف هم می‌رسد و اختلاف به جای این‌که کم شود، بدتر می‌شود. خانواده‌ها نیز به جای این‌که به دنبال حل مسئله باشند، به دنبال این هستند که طرف مقابل را مقصر کنند. خانواده شوهر در هر صورت دختر را مقصر می‌دانند و خانواده دختر، دنبال توهین و افترا به شوهر هستند و خیال می‌کنند که کار نیکی انجام می‌دهند، حال این‌که راه را اشتباه رفته‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات زن و شوهر برای حفظ آبرو، همدیگر را تحمل می‌کنند و محبت و عاطفه‌ای بین آن‌ها وجود ندارد و اگر این حالت اشتباه معالجه نشود، ممکن است به جدایی کشیده شود. برای این‌که زندگی‌ها از هم نپاشد، اولین کاری که مرد و زن باید انجام دهند، درک متقابل یکدیگر است. پسر و دختر تلاش کنند که به خود نگاه کنند و ببینند که چقدر به حقوق طرف مقابل خود پایبند هستند و دنبال حق‌خواهی نباشند؛ زیرا مسئله‌ی ازدواج مثل بنگاه تجاری نیست که چانه‌زنی کنند؛ بلکه در این‌جا بحث وفا و از خودگذشتگی است. در زندگی زناشویی همه تلاش کنیم که ذهن خود را اول درست کنیم که ما باید خوب باشیم و اگر کم و کاستی در طرف مقابل ببینیم، آن را نادیده بگیریم و سعی کنیم خوبی‌های طرف مقابل را مشاهده کنیم. اگر مقداری کمبود در همسر ما وجود دارد به آن اهمیت ندهیم و جنبه‌های مثبت را نگاه کنیم و از پرخاشگری و توهین خودداری، و مشکلات را با صحبت حل کنیم. اگر این انگیزه برای داماد و عروس پیدا شود، مشکلات برطرف می‌شود‌‌. این را به خوبی درک کنیم که هیچ زندگی بدون مشکل نیست.

مولوی نعمایی افزود: اختلاف در زندگی گاهی باعث زیبایی در زندگی می‌شود. پنج انگشت دست اگر برابر باشند این خود باعث بی‌نظمی می‌گردد. اختلاف در بین یک خانواده، دو برادر، دو دوست و… چیز واضح و مشخصی است. از اختلاف نترسیم و اختلاف را قبول کنیم؛ زیرا زندگی پستی و بلندی دارد و زندگی مجموعه‌ی حالات، خوبی‌ها و بدی‌ها می‌باشد. قرار نیست زندگی به گونه‌ای باشد که تمام حالت‌ها و خواسته‌های ما در آن برآورده شود، بلکه ما باید زندگی را بسازیم و درک کنیم. زوج‌های خوشبخت آن‌هایی نیستند که هیچ‌وقت اختلافی ندارند بلکه زوج‌ها و خانواده‌هایی خوشبخت‌اند که بفهمند چگونه اختلاف‌نظر خود را برطرف کنند و چگونه با کم و کاستی‌ها کنار بیایند و جنبه‌ی مثبتی را به آن اضافه کنند که کم و کاستی به نظر نیاید.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: برای این کار نیاز است که زن و شوهر حقوق خود و طرف مقابل خود را بشناسند. از جمله حقوق شوهر این است که زن برای او خدمت کند و شوهر را به عنوان بهترین پناهگاه، ملجأ و محرم راز خود بداند و بفهمد که در زندگی دنیایی او، برای رسیدن به جنت، شوهر برای او کافی است و قدر شوهر را باید بداند. زن باید نیازهای شوهر خود را تشخیص دهد و برآورده کند. پیامبر(ص) می‌فرمایند: هنگامی که شوهر نیاز دارد و از همسر خود درخواست هم‌خوابی می‌کند اما زن بدون عذر این خواسته را قبول نکند و شوهر با ناراحتی از این زن، سر را بر بالین بگذارد، تا صبح فرشتگان الهی بر چنین زنی لعنت می‌فرستند.

وی با تاکید بر رابطه زناشویی گفت: متاسفانه گاهی اوقات زن و شوهر از رابطه‌ی حلال خجالت می‌کشند و یا برای خود افتخاری می‌دانند که نسبت به این امر بی‌توجه باشند. شریعت برای این‌که انسان از حرام دور شود، این حلال را قرار داده است. همبستری حلال، نوعی عبادت و صدقه است و باید زن این‌ها را بداند و نیازهای شوهر خود را درک کند. در بعضی مواقع، شوهر نسبت به زن بی‌توجه است و زن برای نگه داشتن خود مجبور می‌شود روی به مشکلاتی بیاورد و به سمت گناه برود.

مولوی نعمایی ادامه داد: در مسائل هم‌خوابی، دقت کنند که زینت و زیبایی را رعایت کنند؛ زیرا زیبایی زن برای شوهر چیز لازمی است. گاهی بعضی از زن‌ها، آن آرایش و خوش‌بویی را که باید برای شوهر استفاده کنند، رعایت نمی‌کنند و وقتی که می‌خواهند از خانه بیرون بروند از آن استفاده می‌کنند. در حدیث برای زنی که خوش‌بویی استفاده کند و نامحرمان بوی آن را استشمام کنند و زیبایی او را ببینند، لعنت آمده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: از حقوق دیگر شوهر بر زن این است که زن، نماز و روزه‌ی نفلی را وقتی که شوهر در خانه هست، اجازه‌ ندارد ادا کند. خداوند متعال، نیازهای زن و شوهر را توسط پیامبر(ص) برای همه بیان کرده است. حق دیگر شوهر بر زن این است که زن، بدون اجازه‌ی شوهر به خانه‌ی بستگان و غیر بستگان نرود. زن، همسر مرد است و برای بیرون رفتن باید از مرد اجازه بگیرد. این مسئله را هم باید اشاره کنیم که آقایان محترم هم در بحث دید و بازدیدها به همسران خود اجازه دهند که به خانه‌ی اقوام خویش بروند و خود آقایان هم این کار را انجام دهند و همسران خود را به منزل اقوام آن‌ها ببرند و در این امر سخت‌گیری نکنند. گاهی دیده می‌شود که مرد، با پدرزن یا برادرزن خود مشکلی دارد و به همسرش اجازه نمی‌دهد که به خانه‌ی آن‌ها برود، این کار ظلم است و در روز قیامت مواخذه خواهد شد.

وی در رابطه با دیگر حقوق زندگی زناشویی بیان کرد: حق دیگر شوهر بر زن این است که زن باید وضع ظاهری خود را برای شوهر مرتب کند تا شوهر از نگاه به همسر خود لذت ببرد. در گفتار، زن تبسم داشته باشد، از نظر ظاهری نظافت را رعایت کند و اصول اخلاقی و رفتاری را در نظر بگیرد. شوهری که از صبح تا شب، برای زن و فرزند خود تلاش می‌کند، انتظار دارد که زن او به استقبالش بیاید و با زبان زیبایی از شوهر خود تشکر کند و درک کند که چه موقع این شوهر خسته است و بچه‌ها را آرام کند. این مسائل، زندگی را شیرین می‌کند. زن بدون اجازه‌ی شوهر، حتی زنان بیگانه را به خانه نیاورد. مثلا شوهر به دلایلی از کسی ناراحت است و اجازه نمی‌دهد که او به خانه‌اش بیاید و این را زن باید مد نظر قرار دهد. عرف، اجتماع و انسانیت بیان می‌کند که زن، خیانتی را در زندگی زناشویی انجام ندهد حال چه با گفتار در فضای مجازی باشد و یا خدایی نکرده با فساد اخلاقی مانند: زنا و… .

مولوی نعمایی در خصوص مضرات فضای مجازی گفت: متاسفانه فضای مجازی که باید محل استفاده صحیح و معلمی برای جامعه باشد، الان بزرگ‌ترین معضل برای زندگی مردم، خصوصا زندگی‌های زناشویی شده است. اختلافات را که نگاه می‌کنیم و پرس‌وجو می‌کنیم، به اصل قضیه می‌رسیم که زن و شوهر با این فضاهای آلوده مجازی، اول به عنوان صحبت و چت عادی و به عنوان درد دل وارد می‌شوند و بعد به مراحلی می‌رسند که نمی‌توانند از آن خارج شوند. در این مواقع، دیگر نه خانواده‌ی زن می‌تواند در مورد این فاجعه اظهار نظر کند و نه شوهر می‌تواند مسئله را حل کند و نهایتا با طلاق، قصد برطرف کردن مشکل را می‌کنند.

وی ادامه داد: امروزه با وجود این فضاهای مجازی، زن و شوهر دقت کنند که به جای وقت دادن بیش از حد به این فضای مجازی که کنترل شده هم نیست، یکدیگر را درک کنند‌. به زندگی‌های امروز که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اضطراب‌هایی در آن‌ها به وجود آمده است. مرد از صبح تا شب کار می‌کند و بعد که برمی‌گردد، نه زن با او صحبت می‌کند و نه او با زن سخن می‌گوید، زن با یک گوشی و مرد و فرزند، با گوشی‌های دیگر مشغول هستند و فضای خانواده‌ها از هم پاشیده است. وقتی که زن به بهانه‌‌های مختلف مانند: مشاوره، درد دل و… وارد چت با افراد گرگ صفت می‌شود، در پایان می‌بیند که زندگی خود را آتش زده است و در منجلابی گیر کرده است که دلش دیگر با شوهرش نیست و فقط یکدیگر را تحمل می‌کنند. نیازی نیست که همیشه زن و شوهر به یکدیگر شک کنند و افراط را به کار گیرند و به بهانه‌های واهی، به یکدیگر تهمت زنند. البته از آن طرف تفریط و بی‌خیال بودن و توجه نداشتن به همسر و عدم درد دل با همسر هم باعث دوری زوجین از یکدیگر می‌شود.

اشتراک گذاری