عدالت است که مشکلات را حل می‌کند، امنیت را به‌وجود می‌آورد و اختلافات را برطرف می‌کند.

ایشان در آغاز سخن بیان داشت: مقوله معروفی است که: هرچه کنی به خود کنی؛ یعنی انسان محصولی را به‌دست خواهد آورد که در زندگی خود کشت کرده است. انسان نتیجه‌ آن چیزی را که در دنیا عمل کرده در آخرت خواهد دید. در همین زمینه حدیثی از نبی مکرم(ص) است که حضرت عبدالله‌بن‌عمر(رض) روایت می‌کند: من به همراه ده نفر از یاران رسول خدا در محضر ایشان بودیم، پیامبر  این حدیث را روایت فرمودند. حدیث این است که ای جماعت مهاجرین، پنج خصلت است که از آنها به الله پناه می‌برم که در وجود شما نیاید. وقتی‌که حضرت پیامبر(ص) می‌فرمایند که به خدای متعال پناه می‌برند، یعنی این‌ها جدی است و از مسائل بسیار عمده و حیاتی هستند.
ایشان به بیان ادامه حدیث پرداخت و افزود: اول: هنگامی‌که در قومی بی‌حیایی عادی شود خداوند متعال بر آن قوم، امراضی مانند وبا، طاعون و امراض دیگری که آبا و اجدادشان نشنیده‌اند مسلط خواهد کرد. قومی‌که بین آن‌ها بی‌شرمی و بی‌حیایی رواج یابد و برای آن‌ها حکم خدا و رسول مهم نباشد بیماری‌های صعب‌العلاجی بر آن‌ها مسلط خواهد شد.
مولوی قهستانی در تشریح واژه “حیاء” خاطرنشان کرد: حیا، یک صفت درونی است که انسان را کنترل می‌کند. حیاء به انسان می‌گوید: این عمل گناه دارد، خدا و رسول از این کار ناراض هستند و اثر و پیآمد این کار، جهنم و عذاب خداست. وقتی انسان این هشدارها را جدی بگیرد و برای حفظ آبروی خود و خانواده‌اش و ترس از خدای متعال، دست به عمل خلاف نمی‌زند این حیا است. در حدیثی پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: وقتی یک انسان بی‌حیا شد دست به هر کار خلافی می‌زند. در رأس همه اعمالی که سرچشمه آن بی‌حیایی است، اعمال زنا و لواط است که ممکن است در یک جامعه رخ دهد.
ایشان با اشاره به حکم فقهی در این زمینه تصریح کرد: آن‌هایی که توان و قدرت ازدواج را ندارند و یا به هر دلیل دیگر حاضر نیستند ازدواج کنند و شرایط ازدواج هم فراهم نیست، آیا این اجازه است که شخص رابطه جنسی خود را از راه نامشروع برآورده سازد؟ قرآن جواب می‌دهد: “و لیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله” آنان که ازدواج نکردند و شرایط ازدواج برای آنها فراهم نشده است این‌ها پاکدامنی را اختیار کنند تا خدا از فضل و رحمت خودش این انسان را بی‌نیاز کند و شرایط ازدواج را برای او فراهم سازد. این آیه، برای افرادی‌ست که ازدواج نکرده‌اند و شرایط ازدواج برای آنها فراهم نشده است و یا توان ازدواج را ندارند، اما چقدر سخت و سنگین است جرم فردی که همسر دارد و او به دنبال ناموس مردم بیفتد که این قابل بخشش نیست.
مولوی قهستانی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: اگر در میان یک قومی بی‌حیایی عام شد، خداوند امراض سختی مثل وبا و طاعون در آن جامعه به‌وجود می‌آورد که آبا و اجدادشان نشنیده‌اند. ما وبا و طاعون شنیده بودیم، اما از کرونا چه کسی خبر داشت؟ آبا و اجداد ما هم نشنیده بودند. خدا این هشدار پیامبر بزرگوار اسلام را در ما عملی کرده است که این هشدار را جدی بگیریم. این سرباز کوچک خداوند حد و مرز نمی‌شناسد، این مأمور پروردگار برای او فقیر و غنی معنایی ندارد. این سربازی است که جسورانه تاخت‌وتاز می‌کند و همه آحاد جامعه را درگیر کرده است. دانشمندان علم پزشکی از درمان این مرض درمانده شده‌اند. آیا درمانی برای آن خواهد بود یا واکسنی برای این مریضی می‌آید؟ خدا می‌داند. راه درمان این است که ما خود را به خدا نزدیک کنیم‌. کرونا آمد و ما به خدا نزدیک نشدیم، کرونا آمد و ما خدا را نشناختیم. این چه قدر سنگین است. بزرگان ما وقتی که یک هشدار و یک حادثه در خانواده و جامعه آن‌ها پیدا می‌شد به خدا پناه می‌بردند و دست از کارهای خلاف می‌کشیدند. اما برای ما فرقی نکرده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف با بیان ادامه حدیث پیامبر(ص) اظهار داشت: پیامبر( ص) می‌فرمایند: اگر در میان قومی کم‌فروشی و کلاهبرداری رواج پیدا کند خدای متعال قحطی و مشقت و گرانی را در آن جامعه به‌وجود خواهد آورد. قحطی، تورم، کمبود وسایل معیشتی، سختی‌های اقتصادی، این‌ها چه دلیلی دارد؟ دلیل آن این است که ما در معاملات خود خدای متعال را در نظر نگرفته‌ایم. دین تنها عبادت نیست، دین تنها به مسجد آمدن نیست، فقط روزه و زکات در راه خدا نیست. این‌ها یک بخش دین است. درستی در معاملات خیلی مهم است.
وی ادامه داد: داد و ستد، جزء لاینفک امور معیشتی همه آحاد جامعه است. اما در این داد و ستد، اگر ما خدای متعال را در نظر گرفتیم آن‌ خرید و فروش درست است، احتکار از بین می‌رود و در نتیجه، خیانت در جامعه وجود نخواهد داشت. مسائل عبادی یک‌چهارم مسائل دین است، اما همه ما اسلام را در عبادت خلاصه کردیم، در حالی‌که سه‌چهارم اسلام معاملات و معاشرات است.
ایشان افزود: مراجعات مردم به‌ حوزه‌ها و مراکز دینی زیاد شده است‌‌. افرادی داریم که معاملات‌شان غلط است، معاشرت نیکو ندارند، اخلاق درست اسلامی در آن خانواده حاکم نیست و تعداد این افراد زیاد است و متاسفانه روز به روز بیشتر هم می‌شود. اگر معاملات ما درست نباشد عبادات ما هم درست نخواهد بود. ما روایت از پیامبر(ص) داریم که وقتی انسان مسلمانی دست به دعا برمی‌دارد می‌گوید: خدایا مشکل من این است، درد من این است که فلانی مریض است، مشکل مرا حل کن. اما پیامبر(ص) می‌فرماید: این انسان دعاگو که لباسش حرام است، غذا و خوراکش حرام است و زندگی سالمی ندارد، چگونه خداوند، دعای او را مستجاب خواهد کرد؟ اگر ما در عبادت کوتاهی کنیم جبران می‌شود. نماز نخوانیم، قضای آن را به‌جا می‌آوریم، روزه نگرفتیم قضایش را به جا می‌آوریم یا فدیه می دهیم، اما اگر ما معامله نادرست انجام دادیم این حق‌الناس است و حق‌الناس به چه صورت جبران می‌شود؟ بنابراین باید زندگی خود را تحلیل کنیم و درآمد خود را محاسبه کنیم که اگر خدای نکرده فساد در زندگی ما آمد آن را جبران کنیم.
مولوی قهستانی در بیان ادامه حدیث خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگر قومی زکات اموال خود را پرداخت نکند خداوند متعال باران خود را از آنها می‌گیرد. چند درصد ما می‌نشینیم و درآمد سالیانه خود را محاسبه می‌کنیم و مقدار زکات را خالصانه برای خدا تحویل مستحق می‌دهیم؟ اگر این کار را سالیانه انجام دادیم  باران و رحمت خدا می‌آید و خشکسالی‌ها هم برطرف می‌شود. باید بر حال خود افسوس بخوریم.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ادامه بیان حدیث اظهار داشت: چهارمین موردی که پیامبر(ص) در حدیث می‌فرمایند این است که: اگر قومی پیمان‌شان را با خدا و رسول بشکنند، خداوند دشمنی بر آنان مسلط می‌کند که اموال آنها را غصب کند.
وی افزود: شخصی گلایه داشت و می‌گفت: من از مردم طلب‌کارم و به هر کسی مراجعه می‌کنم که طلب من را بدهد امروز و فردا می‌کند، اگر من این طلب‌های خود را از مردم جمع‌آوری کنم می‌توانم برای خود یک ماشین بخرم. این بدهکاری اگر از فقر باشد شریعت اجازه داده است اما وقتی که شخص می‌تواند بدهکاری‌های مردم را از راه‌های مختلف پرداخت کند چرا این همه تعلل می‌کند؟ چرا این همه تأخیر در آن دارد؟
ایشان با اشاره به آخرین مورد حدیث گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند: هنگامی‌که حکام و مسئولین، مطابق شریعت قضاوت نکنند خداوند متعال در میان آن قوم، جنگ و درگیری‌ شایع خواهد کرد. مسئولیت حکام و وظیفه‌ای که بر دوش دارند خیلی سنگین است‌. مسئولین با عدالت رفتار کنند و قضاوت آن‌‌ها باید عادلانه باشد‌. مسئولیت را باید به اهلش بسپارند و در واگذاری مسئولیت‌ها قومی و جناحی عمل نکنند. ارزش شخص و لیاقت او را بسنجند.
ایشان در پایان تصریح کرد: این عدالت است که مشکلات را حل می‌کند و امنیت را به‌وجود می‌آورد و اختلافات را برطرف می‌کند. امیدواریم که مسئولین جناحی عمل نکنند و عدالت را در کار خود بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *