شخصی که از ته دل برای خدا خدمت کند الله تعالی هیچگاه زحماتش را بیهوده نخواهد گذاشت.

ایشان در ترجمه آیه فوق اظهار داشت: همانا در آفرینش آسمان‌ها و زمین و اختلاف شب و روز آیاتی برای صاحبان خرد است.
ایشان ادامه داد: از لحاظ شرعی، تفکر و تامل نتایج خیلی مفیدی در ایمان مسلمان دارد. چه خوب است هنگامی‌که ما به عنوان مسلمان کاری را انجام می‌دهیم صرفاً از روی عادت نباشد. وقتی ما عملی را همراه با تفکر و علم و آگاهی انجام می‌دهیم حلاوت و ثواب آن بدون شک از عمل بدون تفکر بیشتر خواهد بود.
پیامبر خدا(ص) در یکی از شب‌ها آن قدر گریه می‌کردند تا جایی‌که محاسن پیامبر(ص) بر اثر گریه خیس می‌شد. حضرت بلال(رض) پرسیدند: دلیل این گریه چیست یا رسول الله(ص)؟ فرمودند: آیا گریه نکنم با اینکه این آیه”ان في خلق السموات والارض واختلاف الیل و النهار لایات لاولی الالباب”بر من نازل شده است.
پیامبر(ص) فرمودند: بر کسی که این آیه را بخواند و تفکر نکند هلاکت باد.
مولوی موحدی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اعمال انسان تفکر است. صفت تامل و تفکر، بعد از ایمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
ایشان افزود: در مورد حقیقت تفکر و ثمرات آن در زندگی مسلمان می‌توان به شخصیت بزرگ امام بخاری رحمه‌الله اشاره کرد. شخصیتی که وقتی از مادر متولد شد نابینا بود. مادرش شب‌های طولانی تا سحر گریه می‌کرد که خدایا من در وجود فرزند خود حرکاتی می‌بینم که حاکی از این است که فرزندم آینده درخشانی خواهد داشت. آن قدر مادر ایشان به درگاه خدا مناجات می‌کند تا در یکی از شب‌ها حضرت ابراهیم(ع) را در خواب می‌بیند که می‌گویند بلند شو که الله بینایی را به فرزندت عطا کرده است. امام بخاری”رحمه الله” با تفکر و تامل و با وضوی کامل، کتاب صحیح بخاری را در شانزده سال بین روضه و محراب پیامبر(ص) نوشتند و نتیجه‌اش این شد که صحیح‌ترین کتاب بعد از قرآن کریم قرار گرفت.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف یادآور شد: هرگاه نامی از امام بخاری”رحمه الله” به میان می‌آید ذهن ما ناخودآگاه به سمت مولانا سیدشهاب‌الدین شهیدی “رحمه الله” می‌رود. شخصیتی که حدود سی سال کتاب صحیح بخاری را با تامل و تفکر تدریس کردند و هميشه برای‌شان همان شیرینی و حلاوت قبلی را داشت. ایشان در شروع کتاب صحیح بخاری همیشه زندگی امام بخاری”رحمه الله” را با گریه و اشک بیان می‌کردند؛ گویا نام مولانا شهیدی و امام بخاری به هم گره خورده بود. شخصی که از ته دل برای خدا خدمت کند الله تعالی هیچگاه زحماتش را بیهوده نخواهد گذاشت.
ایشان افزود: اگر امام بخاری نام نیکی از خود به جا گذاشته‌اند به دلیل نیت پاک ایشان بود. ما اگر به این زمان نیز بنگریم الحمدلله در میان ما انسان‌های مخلصی هستند.
مولوی موحدی در بخش دیگر سخنان خویش تصریح کرد: چه خوب است هیچ‌گاه فراموش نکنیم که ما فرزندان پدرانی هستیم که زمانی خط قرمز ما، گفته‌های پدران‌مان بوده است.
ما به عنوان یک مسلمان معتقدیم امروز اگر افرادی مشاهده می‌شوند که خرافات و بدعاتی را در مورد نوروز و … بیان می‌کنند که خودشان نه اهل دین هستند و نه حتی حق سخن گفتن در زمینه مسائل دینی را دارند؛ این افراد هیچ سِمت و مقام دینی ندارند که پاسخگوی مسائل دینی باشند.
ایشان در بخش دیگر سخنان خویش تاکید کرد: پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند: خدا نماز کسی را که یک درهم حرام بر آن لباس باشد قبول نمی‌کند. واقعاً ما در معاملات خود، در طاعات و بندگی خود چه قدر رعایت می‌کنیم و چه قدر برایمان مهم است؟! در معاشرات خود با مردم تا چه اندازه مقید هستیم؟! پیامبر(ص) می‌فرمایند: کسی که با خانمی ازدواج کند با نیت اینکه مهریه‌اش را پرداخت نکند این شخص از همان موقع عقد گویا در حال انجام زنا است.
ایشان افزود: متاسفانه نود درصد طلاق در شهر ما طلاق خلعی است؛ یعنی طلاقی که زن حاضر شده است بخشی از مهریه خود را یا همه را ببخشد تا طلاقش را بدهد. مرد باید مهریه همسرش را پرداخت نماید و در این زمینه سهل‌انگاری نکند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *