زندگی انسانها در گرو ایمان آنها است.

گزیده فرمایشات ایشان بدین شرح است:

  • زندگی انسانها در گرو ایمان آنها است.
  • یک‌روز دو نفر برای صید ماهی رفتند؛ یکی از این دو نفر کافر و دیگری مسلمان بود. کافر هنگام انداختن تور ماهیگیری در آب، نام معبودان خودش را برد و تمام تورش پر از ماهی شد و مسلمان هم تورش را با نام خدا انداخت و هیچ ماهی‌ای در تورش قرار نگرفت. این قضیه تا شب ادامه داشت تا اینکه در آخر وقت یک ماهی به تور مسلمان افتاد و آن هم به طور اتفاقی از دستش افتاد و فرار کرد. این دو نفر در حالی برگشتند که سبد کافر پر از ماهی و سبد مسلمان بدون ماهی بود.
    فرشته‌ای که همراه این مسلمان بود از این واقعه بسیار ناراحت شد و افسوس خورد، به همین علت نزد خداوند متعال عرض کرد: خدایا چطور شد!؟ بنده مسلمانت از صبح نام تو را می‌خواند و هیچ بهره و نصیبی بدست نیاورد، ولی شخص کافر که به تو ایمان نداشت و در هنگام صید ماهی نام معبودانش را برد، این همه ماهی صید نمود و سبدش پر از ماهی شد!؟
    خداوند متعال در جواب فرشته، جایگاه عالی مسلمان را در بهشت به وی نشان داد و فرمود: آیا بعد از اینکه این طور جایگاهی به این بنده بدهم، آیا رنج و غم دنیایی برایش باقی خواهد ماند؟
    بعد خداوند متعال جایگاه شخص کافر را در جهنم به این فرشته نشان داد و فرمود: آیا هنگامی که شخص کافر در این گونه جایی قرار بگیرد، تمام نعمت‌ها و لذت‌های دنیایی می‌توانند او را از این جایگاه نجات بدهند؟
    فرشته در جواب رب‌العالمین عرض کرد: یا الهی، همان‌طور که فرمودی، درست است و قطعاً سختی آخرت بسیار سخت‌تر از سختی و مشکلات دنیا خواهد بود.
  • نتیجه: ایمان در نزد خداوند متعال بسیار قدر و منزلت دارد و فرد مسلمان باید قدر ایمان خود را بداند و به سبب مشکل و سختی دنیایی ملول و ناراحت نشود، زیرا پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «عَنْ أَبي هُريْرةَ رضِيَ اللَّه عنْهُ قَال: قَال رسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: « قَال اللَّه تَعالَى: أَعْددْتُ لعِبادِيَ الصَّالحِينَ مَا لاَ عيْنٌ رَأَت، ولاَ أُذُنٌ سَمِعتْ ولاَ خَطَرَ علَى قَلْبِ بَشَر، واقْرؤُوا إِنْ شِئتُم: { فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جزَاءً بِما كَانُوا يعْملُونَ } [ السجدة: 17 ]» متفقٌ عليه.
    پیامبر اکرم(ص) فرمودند: الله متعال می‌فرماید: برای بندگان صالح خودم جایگاهی آماده کرده‌ام که نه چشمی دیده، و نه گوشی شنیده و بر قلب هیچ انسانی خطور نکرده است.
  • بنابراین فرد مؤمن نباید در قبال مصیبت‌های دنیایی ملول و ناراحت شود و همتش را از دست بدهد، زیرا خداوند متعال در آخرت برایش بهترین نعمت‌ها را آماده نموده است.
  • برگرفته از مواعظ حضرت مفتی محمدشفیع عثمانی(رحمه‌الله)

 محمد مکفی رودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *