خیانت، یک گناه سنگین و نابخشودنی و یک ظلم بزرگ است. – حوزه علمیه احناف خواف

مولوی حبیب‌الرحمن قهستانی:

  • از مرغوب‌ترین بناها در نزد خدای متعال، نهاد خانواده است که روابط آن بر رحمت و مودت پایه گذاری شده‌ است.
  • بدون شک بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه امروز، ریشه در مشکلات خانوادگی دارد.
  • منظور از دیانت، فقط عبادت نیست؛ بلکه شامل مسائل اجتماعی و اخلاقی نیز می‌‌باشد.
  • موضوعی که امروزه نقش مهمی در جدایی زوجین از یکدیگر دارد، بحث خیانت زوجین به یکدیگر است‌.
  • خیانت، یک گناه سنگین و نابخشودنی و یک ظلم بزرگ است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی حبیب الرحمان قهستانی – مدرس حوزه علمیه احناف خواف – در مراسم نماز جمعه (۱۲ آذرماه ۱۴۰۰) اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ» با موضوع «جایگاه خانواده در اسلام و جامعه» به ایراد سخن پرداخت.

مولوی قهستانی در ابتدا بیان داشت: اولین و مهمترین نهاد اجتماعی انسان‌ها، خانواده است. خانواده، زیرمجموعه‌ای است از یک اجتماع بزرگ از مردم شهرها و روستاها که خانواده از این‌ها تشکیل می‌شود. بنای اسلام در ارتباط خانواده، آن است که در هر خانواده‌ای همدلی، الفت و محبت وجود داشته باشد. از مرغوب‌ترین بناها در نزد خدای متعال، نهاد خانواده است که روابط آن بر رحمت و مودت پایه گذاری شده‌ است. در اسلام، زندگی خانوادگی در صورتی می‌تواند در مسیر درست و مستقیم خود قرار گیرد که هر فرد خانواده، مسئولیت‌هایی را که دین اسلام برای او تعریف کرده است، بتواند به خوبی از عهده این مسئولیت برآید. مرد، زن و فرزندان باید بدانند که هرکدام وظیفه‌ای دارند و در صورتی این خانواده می‌تواند آرامش داشته باشد که هرکدام از اعضای خانواده و زوجین با هم تفاهم داشته باشند و به مسئولیت‌هایی که بر دوش آن‌ها گذاشته شده است عمل کنند. بسیاری از هنجارها و ناهنجاری‌های جامعه مربوط به همین نهاد مقدس است. اگر می‌بینیم در یک خانواده‌ای بزهکاری است، جرم اتفاق می‌افتد، مسائل خلاف شرع رخ می‌دهد، در آن خانواده اعتیاد وجود دارد و خشونت و ضرب و شتم در آن خانواده بسیار اتفاق می‌افتد و… دلیلش این است که آن خانواده درست شکل نگرفته است و هرکدام از اعضای خانواده به درستی به مسئولیت خود عمل نکرده‌اند و تعلیم‌های قرآنی و اسلامی در این خانواده‌ها یا وجود نداشته یا کم‌رنگ بوده ‌است. بدون شک بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه امروز، ریشه در مشکلات خانوادگی دارد.

وی افزود: امروزه عملاً می‌بینیم که خانواده‌ها دچار نابسامانی‌اند، در روابط خود با فرزندان مشکل دارند، روابط اعضای خانواده سست و متزلزل است و صفا و صمیمیت در این خانواده‌ها یافت نمی‌شود. در بعضی از خانواده‌ها زن و شوهر ظاهرا در کنار هم هستند ولی از عاطفه و احساس خبری نیست و مانند دو بیگانه باهم زندگی می‌کنند. در بعضی از جوامع آمار طلاق سرسام‌آور است و زن و مرد، به اندک بهانه‌ای این رشته‌ی مستحکم و این بنای استوار را از هم می‌گسلند. فرزندان، مهر و عطوفت لازم و تربیت صحیح را از والدین دریافت نمی‌کنند و در نتیجه اغلب زودرنج و زودشکن هستند. به علت عدم تربیت صحیح، بزهکاری، جرم و جنایت در خانواده‌ها روز به روز در حال افزایش است. خداوند در قرآن به مسائل خانواده و مسئولیت‌هایی که والدین بر عهده دارند توجه کرده و به آنان هشدار داده است. خداوند می‌فرماید: ای مردم! شما خود و خانواده‌ی خود را از آتش جهنم حفاظت کنید و مواظب رفتار و کردار خود باشید. مواظب همسر خود باشید و به رفتاری که زوجین با هم دارند توجه کنید. به فرزندان خود آموزش دهید که چگونه زندگی کنند و….

مولوی قهستانی خاطر نشان کرد: باید ببینیم امروزه در مورد معصیت‌هایی که در خانواده و فرزندان به وجود می‌آید مانند: نماز نخواندن فرزندان، ارتباط نامشروع با دیگران، خشونت با مردم و … ما چه‌ کارهایی را انجام داده‌ایم و چگونه فرزندان خود را نصیحت کرده‌ایم و در آغوش خود کشیده‌ایم و به چه شکلی او را از مسائل غیردینی و غیراخلاقی بازداشتیم و در مسیر درستش قرار دادیم. حفاظت خانواده و تربیت صحیح این است که علاوه بر امر به معروف و نهی از منکر، خانواده را تعلیم دهیم؛ به ویژه علوم دینی و علومی که مربوط به حلال و حرام و امور معاشرتی است. این‌ علوم در رأس تمام علوم هستند. خداوند در جایی دیگر از قرآن کریم که خطاب به پیامبر(ص) است و در ادامه، خطاب به همه‌ی انسان‌ها می‌باشد، می‌فرماید:«و انذر عشیرتک الاقربین» خانواده‌ای که نزدیک به تو هستند و از تو فرمانبرداری دارند مانند: همسر، فرزند و اعضایی که در حمایت تو قرار می‌گیرند و تو مسئولیت‌ آن‌ها را به عهده داری مثل خانواده خودت و دیگر بستگانی که می‌توانی در آن‌ها نفوذ داشته باشی؛ آن‌ها را هشدار ده و نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر کن.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادادمه داد: بخش مهم و ضروری زندگی اجتماعی، تربیت اخلاقی و دینی است. امروزه اگر در جامعه‌ی ما آرامش لازم وجود ندارد، اعتماد از جامعه سلب شده‌ است و مردم به یکدیگر حسن ظن ندارند. علت آن چیست؟ گاهی اوقات باید به این افراد حق دهیم؛ زیرا می بینیم که بعضی افراد قرض می‌گیرند و قرض خود را پرداخت نمی‌کنند، امانتی را می‌گیرند و درست تحویل نداده‌اند و…. . اما این خیانت‌ها و جفاهایی را که بعضی اوقات ما از یکدیگر می‌بینیم، باعث شده است که نسبت به یکدیگر سلب اعتماد کنیم. بنابراین باید خیلی مواظب باشیم و به هشدارهایی که نسبت به خانواده و اجتماع است، توجه زیادی کنیم. اسلام می‌خواهد، خانواده به نحوی شکل بگیرد که در همه‌ی ابعاد موفق باشد. چگونه می‌شود یک خانواده موفق را شکل داد؟ این سوال به ابتدای زندگی انسان و انتخاب همسر برمی‌گردد. در انتخاب همسر باید خانواده و جوانان دقت کنند. خیلی از اوقات می‌بینیم که والدین از فرزند خود شکایت دارند که فرزند ما بدون مشورت با ما، با یک شخصی ازدواج کرده‌ است که هم‌تراز ما نیست. این جوان از طریق فضای مجازی یا راه‌های دیگر با این شخص آشنا شده است و با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند و در نتیجه این ارتباط به ازدواج ختم شده است. اما این ازدواج، ازدواجی نیست که بتوان در آن تربیت، اخلاق و دین را مشاهده کرد. والدین از این ازدواج ناراحت هستند. انتخاب همسر معیارهایی دارد که باید به همه‌ی این معیارها توجه کرد، اما آن معیار اصلی را بیش‌تر لحاظ کرد. بعضی‌ افراد از ازدواج، جنبه ثروت و مال طرف مقابل را می‌بینند؛ مثلا می‌گویند: ما خانواده ثروتمند هستیم و پسر ما هم باید با دختر خانواده‌ای ازدواج کند که ثروتمند باشند و یا این‌که وضعیت مالی خوبی داریم و باید کسی به خواستگاری دختر ما بیاید که او هم از لحاظ مالی قوی باشد. بعضی از خانواده‌ها فقط به زیبایی طرف مقابل نگاه می‌کنند که خوشتیپ و زیبا باشد. بعضی‌ها فقط به اصالت خانوادگی توجه دارند و این‌که مردم به این خانواده چگونه می‌نگرند. این مسائل عیبی ندارد اما در رأس همه این‌ها باید به دیانت توجه کرد.

وی تصریح کرد: دین را در نماز خلاصه نکنیم. دین را در شکل ظاهری خلاصه نکنیم. دین را در بعضی از مسائل خلاصه نکنیم. ما فقط به خلاصه کردن دین در عبادت عادت کرده‌ایم و می‌گوییم: فلانی آدم خوب و دین‌داری است؛ چون نمازش را با جماعت می‌خواند. عبادت فقط یک چهارم دین است. دین شامل مسائل اخلاقی، معاملات، معاشرات و عبادت است. بعضی اوقات عبادت تحت الشعاع مسائل اخلاقی و معاملات قرار می‌گیرد و این عبادت هم روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. منظور از دیانت، فقط عبادت نیست؛ بلکه شامل این هم می‌شود که شخص، از درک مسائل اجتماعی و اخلاقی برخوردار باشد. قطعا دیانت زن و شوهر برای فرزندان و برای آرامش در خانواده و برای این‌که نسلی پاک به وجود بیاید خیلی تاثیر گذار می‌باشد.

مسئول دارالتحکیم حوزه علمیه احناف خواف در پایان بیان داشت: امروزه خانواده‌ها خیلی زود و به راحتی از هم می‌پاشند و اختلافات خانوادگی هم زیاد شده‌است. آمار طلاق سرسام‌آور است. روزگاری ما طلاقی نمی‌دیدیم، شاید در طول سال به تعداد انگشتان دست در شهر خواف طلاقی صورت نمی‌گرفت، اما امروز باید به جرأت بیان کنیم که شاید هر روز در شهر خواف یک طلاق اتفاق می‌افتد و شاید هم بیش‌تر از آن. آمار طلاق، اختلافات زن وشوهر، ناهنجاری‌های خانوادگی و مشکلات فرزندانی که بدون پدر و مادر می‌شوند، چه عاملی دارد که خانواده‌ی مستحکمی را که باید بنای آن قوی و استوار باشد و این مشکلات نباید در آن به وجود بیاید را به راحتی نابود می‌کند و بنای آن را خراب می‌کند؟ عوامل آن زیاد است که بنده یک مورد مهم را که به عنوان هشدار است، برای شما بیان می‌کنم. موضوعی که امروزه نقش مهمی دارد و زیاد شکل می‌گیرد، بحث خیانت زوجین به یکدیگر است‌. واژه‌ای که یک روزی مردم با شنیدن خیانت چهر‌ه‌هایشان در هم کشیده می‌شد و عذاب وجدان می‌گرفتند، اما امروزه تبدیل به یک واقعیت شده است که خود را به هر شکلی نشان می‌دهد. خیانت یک فعل حرام و گناه کبیره است و جزای آن سنگین است و از همه مهم‌تر، آن عزت و حیثیتی را که می‌توانیم برای دنیا و آخرت خود کسب کنیم از طریق این خیانت از بین خواهیم برد. وقتی از دو جوان سوال می‌کنیم که چرا از یکدیگر طلاق می‌گیرید در حالی که از دو خانواده خیلی خوب هستید، دختر می‌گوید: شوهر من به من خیانت کرده‌ است، یا پسر می‌گوید: همسر من با دیگران ارتباط نامشروع دارد. ما بعضی اوقات شاهد این موضوع هستیم. گرچه باید این را عرض کنم که این مسئله در شهر خواف در حدی نیست که ما را خیلی نگران کند ولی نشانه‌هایی از خیانت پیدا شده‌ است و باید مراقب باشیم. چرا با یک خیانت زندگی را خراب کنیم؟ خیانت حتما این نیست که فرد ارتباط جنسی برقرار کند، این که ارتباط پیامکی، تلفنی، به صورت تصویری و غیرتصویری و ارتباط‌‌های حضوری و غیرحضوری برقرار کند، این خودش یک خیانت محسوب می‌شود. خیانت یک گناه سنگین و یک ظلم بزرگ و گناهی نابخشودنی خواهد بود. مواظب باشیم از طریق این گناه سنگین خانواده‌ها را متزلزل نکنیم و بگذاریم هر چیزی در مسیر درست خودش قرار بگیرد.
وی در پایان به کلاس‌هایی که امور مکاتب حوزه علمیه احناف خواف، برای نوجوانان برگزار کرده‌ است اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه احناف خواف روزه‌های پنجشنبه برای نوجوانان عزیز شهر، که دوره‌های متوسطه اول و دوم هستند، در زمینه‌ اخلاق، آداب اجتماعی، احکام و …. برنامه دارد. سعی کنیم نوجوانان خود را به این کلاس‌ها بفرستیم تا با اسلام و حلال‌ها و حرام‌ها آشنا شوند.

اشتراک گذاری