خداوند متعال در روز قیامت، روزه‌داران را زیر سایه عرش خود فرا می‌خواند.

خداوند متعال در آیه فوق به نحوی در مورد روزه و اهمیت آن سخن به میان آورده که امت‌های پیشین نیز روزه می‌گرفتند؛ بنابراین نباید از رمضان ترسید و روزه گرفتن کار مشکلی نیست.
ایشان افزودند: اگر روزه گرفتن قدری مشقت و سختی دارد، اما انعامات و رحمت‌های خداوندی چند برابر است که جبران همه سختی‌ها را می‌کند. برای روزه جوایز زیادی درنظر گرفته شده است که هر چه انسان مشقت برداشت کند، باز هم ارزش آن را دارد.
علما نوشته‌اند: خداوند متعال در روز قیامت، روزه‌داران را زیر سایه عرش خود فرا می‌خواند و برای اعزاز و اکرام آنها می‌فرماید: شما مهمانان من هستید. شما کسانی هستید که برای کسب رضایت من گرسنگی و تشنگی تحمل کردید. در آن روز افراد مجرم مشغول حساب و کتاب می‌باشند و در گرمی آن روز بسر می‌برند، اما روزه‌داران در زیر سایه عرش الهی خواهند بود و این دلیل بر بهشتی‌بودن آنها می‌باشد. به همین خاطر در حدیثی آمده که برای شخص روزه‌دار دو خوشحالی است؛ یک خوشحالی در هنگام افطاری و یک خوشحالی در هنگام ملاقات پروردگار در قیامت.
مولانا مطهری اظهار داشتند: بعد از اتمام ماه رمضان انسانها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ اول: کسانی که در ماه رمضان روزه گرفتند، اشک ندامت ریختند، از گناهان توبه نموده و گریه و زاری کردند و در نتیجه خداوند متعال را راضی کردند؛ این گروه اهل سعادت و خوشبختی‌اند و به مراد و مقصود خود خواهند رسید. دوم: کسانی هستند که به ماه رمضان توجهی نکردند؛ نه روزه‌ای گرفتند، نه دعایی و استغفاری و با آمدن ماه رمضان هیچ تغییری در آنها ایجاد نشد و از گناه باز نایستادند؛ این افراد در بدبختی و شقاوت خواهند بود.
ایشان ادامه دادند: پیامبر اکرم(ص) در مسجدالنبی بر منبر بالا رفتند و بر هر پله‌ای که بالا می‌رفتند آمین می‌گفتند. صحابه عرض کردند: حالتی که امروز از شما مشاهده کردیم تاکنون ندیده بودیم. فرمودند: جبرئیل آمد و سه دعا کرد و من آمین گفتم. قدم اول را که برداشتم جبرئیل دعا کرد: محروم باد کسی که پدر و مادر خود را در پیری دریابد اما خدمت آنها را نکند و بدینوسیله وارد بهشت نشود؛ من گفتم آمین. در قدم دوم جبرئیل دعا کرد: محروم باد کسی که نام مبارک شما را بشنود و بر شما درود نفرستد؛ گفتم آمین. در قدم سوم جبرئیل دعا کرد: محروم باد کسی که ماه رمضان را دریابد و کاری نکند که گناهانش بخشوده شود؛ گفتم آمین.
پیامبر اکرم(ص) در آخرین روز ماه شعبان فرمودند: ماه خدا، ماه رحمت، برکت و مغفرت و آمرزش، به سوی شما روی آورده است. ماهی که در نزد خداوند از بهترین ماهها است. روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعت‌هاست. در این ماه، خواب شما عبادت، اعمال شما مقبول و دعاهای شما مستجاب می‌شود. درب‌های بهشت باز و درب‌های جهنم بسته و شیاطین در غُل و زنجیر می‌شوند. ثواب اعمال نفلی با فرض محاسبه می‌شود و هر نماز فرض برابر با هفتاد فرض می‌باشد. در روایت آمده که ماه رمضان، ماهی است که اول آن رحمت، وسط آن رحمت و مغفرت و دهه آخر، به همراه رحمت و مغفرت، خلاصی از جهنم است.
علما برای شخص روزه‌دار در این ماه مبارک، توصیه‌هایی نموده‌اند؛ اول: خواندن نمازها با جماعت، خصوصاً بیست رکعت نماز تراویح حتماً سعی شود که با جماعت خوانده شود. دوم: کثرت تلاوت قرآن، سوم: دعا کردن زیاد همراه با الحاح و زاری، چهارم: کثرت استغفار و طلب کردن بهشت و پناه بردن از جهنم. پنجم: به فقرا و نیازمندان کمک‌کردن، هر چند اندک باشد. ششم: احترام داشتن ماه رمضان، هفتم: پایبند بودن به اذکار و تسبیحات.
ایشان در بیان اهمیت دعا تصریح کردند: خداوند متعال در ماه رمضان به همه فرشتگان دستور می‌دهد که ذکر و تسبیح خود را رها کرده و همه آماده باشید که برای دعای روزه‌داران آمین بگویید. خداوند متعال می‌فرماید: «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ»(غافر/۴۰) و پروردگارتان فرمود: مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.

رفتار اسرائیل غاصب با مردم مظلوم فلسطین، نوعی وحشی‌گری، خوی استکباری و تجاوزگری و به دور از اخلاق، وجدان و قوانین بین‌المللی است.

مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در بخش دیگر سخنان خویش فرمودند: در حالی‌که ما الحمدلله با امنیت کامل در کشور زندگی می‌کنیم، رژیم اشغالگر قدس اسرائیل غاصب، مردم مظلوم فلسطین را که در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس تظاهرات کردند، به خاک و خون کشید و بالغ بر شصت نفر را به شهادت رساند که تعدادی از آنان کودک بودند و نزدیک به سه هزار نفر را مجروح کرد که بنابر بعضی اخبار، هزار نفر کودک بودند.
ایشان افزودند: آمریکای جنایتکار سفارت خود را به بیت‌المقدس انتقال داد تا به مردم بگوید که بیت‌المقدس از اسرائیل و یهود است و از مردم فلسطین و مسلمانان نیست. این اعمال مستکبران، نوعی وحشی‌گری، خوی استکباری و تجاوزگری و به دور از اخلاق، وجدان و قوانین بین‌المللی است.
ایشان ادامه دادند: خروج آمریکا از برجام مسئله دیگری است که یک‌نوع عهدشکنی، عمل غیراخلاقی و مغایر با قوانین بین‌المللی است که ما این اقدام ننگین آمریکا را محکوم کرده و می‌کنیم و این عمل‌شان باعث می‌شود که ملت‌ ما منسجم‌تر و متحدتر شوند و بر توان داخلی تکیه کنند و برای مسلمانان ثابت می‌شود که هیچ‌گاه نباید به کفار اعتماد کنند، بلکه خودشان باید برای خود تصمیم بگیرند، زیرا آنها با مسلمین صداقت ندارند.

هر گاه مسئولی از اهل سنت در رأس اداره‌ای قرار می‌گیرد نباید اعتراضی باشد که چرا این شخص سنی است.

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در بخش دیگر سخنان خویش اظهار داشتند: الحمدلله در شهرستان خواف همدلی خوبی بین مسئولین ادارات خصوصاً فرماندار محترم و نماینده محترم مجلس ایجاد شده که ما باید قدر این نعمت را بدانیم و شکر آن را بجا آوریم.
ایشان تصریح کردند: هرگاه سخن از وحدت می‌شود معنایش این است که باید عدالت به معنای واقعی و حق شهروندی اجرا شود، چنانچه منویات امام راحل و مقام معظم رهبری هم همین است. هر گاه مسئولی از اهل سنت در رأس اداره‌ای قرار می‌گیرد نباید اعتراضی باشد که چرا این شخص سنی است.
ایشان تأکید کردند: معادن غنی و سرشاری که در این منطقه وجود دارد نباید طوری باشد که برای مردم شهرستان باعث عذاب باشد. بنابراین باید زیرساخت‌های لازم از قبیل: جاده، راه، آب مورد نیاز و سالم نگه‌داشتن محیط صورت گیرد. مردم باید بهره کافی از این معادن را ببرند و طوری نباشد که منافع آن برای دیگران، اما مضراتش برای شهرستان باشد که الحمدلله نماینده محترم تمام این مسائل و مشکلات را روز یکشنبه در صحن علنی مجلس بیان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *