خانواده، هسته مرکزی اجتماع است.

ایشان در آغاز سخنان خویش، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و هفته قوه قضاییه بیان داشت: خانواده، هسته مرکزی اجتماع است. مقدمه تشکیل خانواده، ازدواج است. شخصی که ازدواج می‌کند آسودگی پیدا می‌کند و از آلودگی‌ها حفظ ‌می‌شود. علی‌رغم این‌که ما زندگی‌های موفق زیادی داریم، در مقابل نیز، زندگی‌هایی را هم داریم که در آن اختلافات پیدا می‌شود. حدود ۴۰ درصد دعاوی که وارد شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی خواف می‌شود در مورد همین اختلافات خانوادگی است و هر پرونده‌ای که شروع می‌شود انتهای آن متاسفانه طلاق است.
آقای رضازاده افزود: طلاق‌هایی که مطرح می‌شود یا از ناحیه مرد است یا از ناحیه زن و یا این‌که توافقی مطرح می‌شود. اما یک نکته که باعث طلاق‌ می‌شود ازدواج مجدد مرد است‌. ازدواج مجدد منع قانونی و شرعی ندارد اما اثراتی در روحیه زن می‌گذارد و همین باعث می‌شود که زن تقاضای طلاق کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: عواملی وجود دارد که بیشترین اثر را در طلاق دارد و بنده تیتروار به‌ آن‌ها اشاره می‌کنم: ۱- ازدواج اجباری، ۲- ازدواج در سن کم که حتما آسیب‌زا خواهد بود. مسائل شرعی یک قضیه هست و مسائل عرفی قضیه دیگر. کسی که ازدواج می‌کند باید به فهم و شعور اجتماعی برسد. ۳- ازدواج‌های معروف به ضربدری؛ یعنی پسر یک خانواده با دختر خانواده‌ی دیگر ازدواج کند و بالعکس. ۴- تفاوت سنی زیاد، ۵- روابط نامشروع، ۶- سوء رفتار از جانب آقایان، ۷- مشکلات اقتصادی، ۸- ازدواج مجدد، ۹- مشکلات جنسی؛ اگر مسئله جنسی برطرف شود ۹۰ درصد مشکلات حل خواهد شد. اگر زن نتواند نیازش را برطرف کند بهانه‌های مختلف می‌آورد و در آخر تقاضای طلاق می‌کند. ۱۰- انتخاب نامناسب همسر؛ حتی پیامبر خدا(ص) هم می‌فرمایند: با هم‌کفو خود ازدواج کنید. ۱۱- عدم تناسب در رشد فکری و عاطفی؛ جامعه امروزی را با ۵۰ سال پیش مقایسه نکنیم. امروزه جوانان از جای دیگری تقلید می‌کنند. فرزند در کودکی و دوران دبستان تحت کنترل است اما از دوره راهنمایی و دبیرستان تحت تاثیر فضای مجازی قرار می‌گیرد و اندیشه و فکر جدیدی در او به وجود می‌آید. ۱۲- تحصیلات متفاوت، ۱۳- تفاوت سطح فرهنگی خانواده‌ها. مثلا دختری می‌آید که با فلان مهاجر افغانستانی می‌خواهم ازدواج کنم. برادران افغان یا مهاجرین دیگر  کشورها محترم‌اند، اما باید فکر کند که فردا فرزندش در مسئله شناسنامه، شغل و تحصیلات به مشکل بر می‌خورد. حتی مواردی داشته‌ایم که ازدواج با افرادی از شهرهای دیگر ایران هم به دلیل تفاوت فرهنگ مشکل‌ساز شده‌ است. ۱۴- عدم سلامت ذهنی و روانی.
ریاست دادگستری شهرستان خواف تصریح کرد: مهمترین معیار انتخاب همسر، ایمان و تقوا است. ایمان، یک امر درونی است که براساس ظاهر نمی‌توان تشخیص داد.
ایشان در پایان اظهار داشت: دختران و پسران ما در معرض آسیب‌اند. سعی کنیم که فاصله خودمان را با فرزندان‌مان کم کنیم. سعی کنیم که روابط صمیمی با فرزندان خود ایجاد کنیم، چون هرچه فاصله ما با فرزندان‌مان زیاد شود، آسیب‌هایی را که برایشان ایجاد شده است را برای ما بازگو نمی‌کنند. دختر ۵ یا ۶ ساله‌ی ما باید بداند که کدام قسمت از اعضای بدنش جزء حریم خصوصی او محسوب می‌شود و نیابد کسی این قسمت‌ها را لمس کند. در مورد پسران ما هم همین خطرات وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *