حفاظت زبان ضامن عافیت انسان خواهد بود.

  • حفاظت زبان ضامن عافیت انسان خواهد بود.
  • در یکی از کتب آمده که یکی از علما می‌فرماید: این مطلب را که «باید تا چهل روز حفاظت زبان را خوب رعایت کنم و مواظب باشم تا گناه زبانی مرتکب نشوم، زیرا زبان مانند اژدهایی است که اگر حفاظتش انجام نشود قطعاً باعث مشکلاتی خواهد شد» نوشته و بر دیوار خانه‌ام آویزان نمودم. در این مورد من تنها نبودم، بلکه تعدادی از دوستان با همدیگر این عهد را بستیم که تا چهل روز این مطلب را بر دیوار خانه آویزان کرده و بر آن عمل نماییم.
    ادامه مطالب آن کاغذ عبارت بود: «زبان را از دروغ، غیبت، بحث و جدل، جملاتی که دال بر تعریف از خودمان باشد یا باعث اذیت مخاطب ما گردد، مداخله بی‌جا در کار دیگران، طعنه و … دور نگه داریم». ضمناً عهد بستیم تا هر شب خود را مورد محاسبه قرار دهیم که آیا بر این کار عمل کرده‌ایم یا نه، و اگر در برخی مواقع عمل نکرده باشیم خودمان را ملامت و سرزنش نماییم.
  • هر کس بتواند تا چهل روز این کار را انجام دهد، یقیناً حفاظت زبان برایش آسان خواهد شد و باعث فواید زیادی خواهد بود.
  • علت این کار این بود که ما آخرت و حساب و کتاب در پیش داریم و همین زبان است که اعمال را ضایع کرده و از بین می‌برد و یا باعث نیکی‌های زیادی خواهد شد.
    پیامبر اکرم(ص) فرمودند: افراد زیادی خواهند بود که به علت حفاظت نکردن زبان به جهنم خواهند رفت. گویا زبان، اعمال را جارو و آنها را حبطه می‌کند.
  • همین زبان است که مانند قیچی اعمال را تکه تکه می‌کند. همین زبان است که از حیث روحانی ما را مریض و ناتوان می‌سازد. شیطان به خاطر طعنه و غیبت خانه‌ها را مثل جهنم قرار داده و افراد خانواده را ساعت‌ها به خاطر مسایل جزئی با هم درگیر می‌کند. به این دلایل می‌گوید که ما چند نفر از دوستان با همدیگر عهد بستیم تا زبان خودمان را در مدت چهل روز حفاظت نماییم.
  • فرمان رسول خدا(ص) هم یکی دیگر از دلایل این کار بود، زیرا پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مَنْ صَمَتَ نَجَا» یعنی اگر زبان خوب باشد، اعمال و زندگی و جهان نیز خوب خواهد بود. اگر زبان حفاظت شود، دل انسان هم از وساوس حفاظت خواهد شد.
  • کتاب آداب زندگی حکیم‌الامة مولانا اشرف‌علي تهانوی را باید در خانه‌ها و جامعه تعلیم کنیم، زیرا اگر به این کتاب عمل شود، به وسیله این کتاب، اخلاق و رفتار انسان تغییر خواهد کرد.
  • حضرت مولانا مطهری(حفظه‌الله) در آخر فرمودند: بنا بر این واقعه و قصه، این وظیفه همه افراد جامعه است تا زبان خود را از گناهان زبانی مانند: دروغ، غیبت، سخن‌چینی و غیره حفاظت نمایند تا باعث مشکلاتی برای خود، افراد، خانواده و جامعه نشوند.
  • ضمناً حضرت مولانا مطهری (حفظه‌الله) وفات حضرت مولانا محمد حسن برفی(رحمه‌الله) را نیز تسلیت گفته و برای ایشان علو درجات را تقاضا فرمودند.
✍️ محمد مکفی رودی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *